عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
یک پژوهشگر قرآن و حدیث وقوع انقلاب اسلامی را بر اساس فرمایشات امام خمینی(ره) و تطبیق این بیانات با آیات قرآن تبیین کرد.
عقیق: قندی، پژوهشگر مطالعات قرآنی و حدیث در برنامه «عطر انقلاب» که از شبکه قرآن اکران شد، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را نورالله معرفی کردند، گفت: امام خمینی(ره) در بیانات خود سرنخ‌هایی را ارائه کردند که می‌توان از آن طریقانقلاب اسلامی را مطالعه کرد. یکی از این سرنخ‌ها جلوه‌گری نور خدا در کشور ایران است. یا در بیانی دیگر که منسوب به ایشان می‌دانند، فرمودند: «انقلاب اسلامی انفجار نور بود».

وی افزود: امام خمینی(ره) با همین نگاه توحیدی پس از واقعه هفتم تیر آیه7 سوره صف را قرائت کردند و فرمودند: «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا -گر چه کافران را ناخوش اُفتد- نور خود را کامل خواهد کرد.» یعنی افرادی که این واقعه را برپا کردند، می‌خواستند با فوت خود نور خدا را خاموش کنند، اما موفق نشدند.

انقلاب اسلامی یکی از مراحل کامل شدن نور خداوند است
این محقق مطالعات دینی گفت: امام(ره) که مجرای وقوع انقلاب اسلامی هستند، انقلاب را نورالله و یک جریان نورانی معرفی کردند. از این رو اگر به دنبال ماهیت و منشأ انقلاب اسلامی هستیم، باید گفت یکی از مراحل تام شدن نور خداوند انقلاب اسلامی است. این مسأله نشان می‌دهد خداوند فاعل انقلاب اسلامی ایران است. امام(ره) در بیانات خود مکرر فاعلیت خداوند را مطرح فرمودند؛ حتی در جریان پیروزی خرمشهر، فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

قندی با بیان اینکه اگر انقلاب برپا شد، به خاطر برنامه خداوند در راستای تام شدن نور الله بود، افزود: اگر این انقلاب باقی است، یعنی نور خدا باقی است. اگر نور خداوند باقی است، پس مراحل تام شدن نور ادامه دارد. یعنی دشمنان اسلام با فوت‌ها و افکار ناچیز خود توانایی خاموش کردن نور خدا را ندارند.

ماجرای اربعین در راستای تام شدن نور خداوند است
وی اربعین حسینی را یکی از مراحل تام شدن نور خداوند معرفی کرد و تصریح کرد: جریان اربعین را باید در راستای تام شدن نور خداوند پس از انقلاب اسلامی بدانیم. در این همایش عظیم بین‌المللی مردم با هر دین و آیینی از 80 کشور با یک هدف و مقصد واحد حضور پیدا می‌کنند. یعنی خیل عظیم مشتاقان در این مراسم قلب‌هایشان اوج می‎گیرد و به آسمان حسینی می‌رود. بنابراین وقتی برنامه خداوند را در راستای تام شدن نور الله مطالعه کنیم، پس از انقلاب اسلامی مرحله بعدی همین ماجرای اربعینی و این آیه عظیم الهی است و معتقدیم مانند انقلاب اسلامی، خداوند فاعل ماجراست و هیچ فرد و سازمانی نمی‌تواند ادعا کند من فاعلش هستم.

این محقق و پژوهشگر مطالعات قرآنی و حدیثی با بیان اینکه خداوند برای کامل شدن نور خود برنامه دارد و این ماجرا یک دفعه رخ نمی‎دهد، افزود: اگر مردم مسیر خود را در راستای برنامه خداوند یعنی تام شدن نور بدانند و بعد خود را با این نور همراه کنند یا به تعبیر قرآن «اتَّبَعُوا النُّور؛ دنبال نور باشند» آیه بعد در سوره صف یعنی غلبه دین حق بر سایر ادیان تحقق می‌یابد.

قندی در این باره ادامه داد: خداوند در آیه9 سوره صف می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون؛ وست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد، تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند، هر چند مشرکان را ناخوش آید‏». این جریان ادامه پیدا می‌کند و به ظهور امام زمان (عج) کشیده می‌شود.

رهبر انقلاب خود را با برنامه‌های خدا هماهنگ می‌کند
وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) این برنامه را شناخت و خود را هماهنگ کرد، افزود: امام خمینی(ره) در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی در کلام و رفتار خود طوری رفتار کردند که حاکی از فهم برنامه‌های خداوند بود تا جایی که در بیاناتی به مراحل تکمیل انقلاب اسلامی تا ظهور اشاره کردند. حتی رهبر معظم انقلاب اینگونه رفتار می‌کنند؛ معظم له در وقایع اجتماعی و سیاسی از خداوند متعال و امام زمان (عج) طلب یاری کردند. ما در فتنه‌های سال 78 و 88 شاهد دو رفتار مشابه از رهبر انقلاب بودیم که همان استغاثه به درگاه خداوند و امام زمان (عج) بود. ایشان در این دو ماجرا جان خود را خالصانه به امام(ع) سپرد و انقلاب اسلامی را منسوب به حضرت صاحب‌الامر معرفی کرد.

خود را با برنامه قیامت هماهنگ می‌کنیم اما در قبال آخرالزمان و ظهور خیر
قندی درباره لزوم فهم برنامه‎‌های خداوند بر اساس آیات قرآن گفت: برای آنکه بتوانیم عبودیت خود را تقویت کنیم یعنی با برنامه‌های الهی هماهنگ شویم، باید زاویه نگاهمان به قرآن را تغییر دهیم تا از مهجوریت خارج شود و حالت کاربردی پیدا کند. خداوند متعال برنامه‌های عظیم خود را در قرآن معرفی کرده است. ما باید سنت‌ها و برنامه‌های خداوند از قرآن را پیدا و خود را هماهنگ کنیم.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه تاکنون نگاه‌مان نسبت به قرآن تا حدی نبوده که بتوان برنامه‌های خدا را فهم کرد، افزود: وقتی خداوند در قرآن قیامت را مطرح می‌کند، یعنی یکی از برنامه‌های جامع خود را ارائه می‌دهد که ما باید خود را با آن هماهنگ کنیم. عموماً این رفتار را انجام می‌دهیم، اما نسبت به برنامه‌های ما قبل از قیامت چنین رفتار نداریم. به عنوان نمونه ماجراهای آخرالزمان و ظهور امام زمان (عج) مغفول مانده است در حالی که آیات فراوانی در قرآن را به خود اختصاص داده‌اند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین