عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
آیت الله کریمی جهرمی:
در مقام صحبت و قضاوت کردن در امور اجتماعی و حوادث مواظب باشیم، از محدوده عقل و تقوا خارج نشویم و نفس را آلوده نکنیم. گاهی کلمه ای می گوئیم، انسان را به قهقرا برده و کار خیر را عقب می اندازد.
عقیق:آیت الله کریمی جهرمی در درس اخلاقی که با حضور جمعی از نخبگان حوزه و به همت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه  در قم برگزار شد گفت: خدای متعال در قرآن به شمس قسم می خورد کسی که نفسش را از بدی ها تزکیه کند، اهل نجات خواهدبود  و کسی که نفس را به بدی های آلوده کند، گرفتار خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن، کسی که اهل تقوا و پرهیز کاری، نماز و عمل به دین باشد، سعادتمند می شود و کسی که این مباحث را نپذیرد و به دنبال انحطات فکری و دنیوی برود، قطعا اهل نجات نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید قدر عمر و فرصتی که خدا  در اختیار انسان قرار داده باشیم و بدانیم طلبگی نعمتی است که خدا به ما عنایت کرده، اظهار داشت: کسی  قدر این فرصت را بداند و برای تعالی دین و رشد علمی و اخلاقی خود تلاش کند، شکر نعمت طلبگی را بجای آورده است.

آیت الله کریمی جهرمی با بیان اینکه فلاح و رستگاری برای کسانی است که تذکیه نفس کردند، گفت: تذکیه نفس آن قدر مهم است که خدای متعال  آن را در تمام کتابهای ادیان الهی بیان کرده است.

این استاد اخلاق افزود: متاسفانه در همین حوزه ها، طلبه ده یا 20 سال می ماند، بعد گاهی در حوزه، صحنه ای پیش می آید  و آن  شخص و یا اشخاص دیگر امتحان خوبی نمی دهند؛ زمانی که حرف کسی پیش می آید، خیلی بی احتیاط است، دانسته و ندانسته، هر چه پیش آمد، مطرح می کند.

وی عنوان کرد: فردی مطلبی را از چند نفر شنیده، این حرف را عَلم و شایع می کند، اصلا فکر نمی کند که آبروی فرد، محترم است.  باید تا جای که ممکن است، اگر فردی عیب قطعی  از کسی هم سراغ دارد، آن را بپوشاند، آشکار نکند.

آیت الله کریمی جهرمی گفت: حالا فردی ندانسته، نفهمیده و نسنجیده، به صرف اینکه چند نفر یا یک نفری، مطلبی را گفته یا آغاز کرده، این آقا با لباس روحانیت  با اینکه در حوزه اسلام و حوزه علمیه قم است ولی بد امتحان می دهد، این هم شروع به جریان و توسعه دادن موضوع می کند و آبروی مسلمان را می برد.

این استاد اخلاق اظهار داشت: گاهی معلوم می شود که مطلبی که این فرد بیان کرده و باعث بدنامی فرد دیگر شده، این طور نبوده، که نقل شده، این خیلی خجالت آور و شرم آور است که آدم ساده دل، نمی داند که شیاطین دنبال او هست، او را رها نمی کند، گاهی برای ربودن دین و اخلاق او مطلبی را تزئیین می کند، تصمیمات شیطانی کنار او هست، آدم ِساده دلِ زود باور، دنباله مطلب را می گیرد شایعه می کند.

وی گفت:  مدتی نمی گذرد که مطلب روشن می شود که این طور نبوده است که او نقل کرده است، حالا چطور می خواهیم آبروی ریخته و دل شکسته مسلمان را جبران کنیم، چطوری با ارعابی که دادید و دلی را که لرزاندید می خواهید به حالت اول برگردانید، حتی  گاهی ممکن است به دلیل همین آبرو ریزی، عمری شخص بیمار و مریض شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: در مقام صحبت و قضاوت کردن در امور اجتماعی و حوادث مواظب باشیم، از محدوده عقل و تقوا خارج نشویم و نفس را آلوده نکنیم. گاهی کلمه ای گفته می شود وانسان را به قهقرا برده و کار خیر را عقب می اندازد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه متاسفانه بعضی افراد در همین حوزه کارهای انجام می دهند، که اصلا در شأن یک حوزوی نیست، گفت: باید بدانیم هر چیزی که شنیده ایم، زود باور نکنیم و بلافاصله آن را جایی نقل و شایع نکنیم

آیت الله کریمی جهرمی گفت:  متاسفانه شاهد بعضی بد اخلاقی و اهانت ها در حوزه ها  هستیم، باید مواظب دین و نفس باشیم، نفس را رها نکنیم، بلکه نفس را پاک کنیم و اگر پاک کنیم، سعادتمند بوده  و اگر پاک نکنیم اهل سعادت نخواهیم بود.

وی گفت: چرا وضعیت در جامعه به جایی رسیده که همه دوست دارند، نسبت به هم توهین کنند و افتراء ببندند و بدی های هم دیگر را اظهار کنند و تحقیر می کنند، قطعا اظهار این نوع مباحث به نفع حوزه نیست و بدی هایی که در حوزه ظاهر می شود، آثار بسیار بدی دارد. نباید طوری عمل کنیم که نوع نگاه مردم به حوزه و دین عوض شود.

این استاد اخلاق عنوان کرد: در گذشته در همین حوزه بزرگان و مراجعی بودند که برای رفع مشکلات دیگران با تمام وجود به صحنه می آمدند و طوری هم قدم برمی داشتند که کسی متوجه نشود این کمک از سوی آنها بوده است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین