عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
حجت‌الاسلام شهیدی:
رئیس بنیاد شهید گفت: آیین‌نامه‌ای می‌نویسیم تا طبق آن این افراد را شهید خدمت بشناسند که البته اتمام این آیین نامه نیز مراحلی دارد. آیین نامه باید به تصویب دولت برسد تا مصادیق آن قانونی شود.
عقیق:صبح امروز سه شنبه دهم بهمن ماه 96، نشست مشترک حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی اقدامات مشترک برای راه اندازی مراکز تخصصی، توانبخشی ایثار در سراسر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی با اشاره به رسالت‌های بنیاد شهید در بخش درمان و توانبخشی جانبازان گفت: از سال 86 بنیاد شهید تصمیم می‌گیرد که در مراکز استان‌ها، مرکزی به عنوان فرهنگی، ورزشی، توانبخشی ایثار تشکیل دهد و هدفمان این بود که در این مراکز به ایثارگران رسیدگی کنیم. در کل کشور(استانها)  حدود 655 هزار مترمربع به این کار اختصاص داده‌ایم. 367 هزار ساختمان در نظر گرفتیم و 111 هزار مترمربع برای مراکز توانبخشی اختصاص داده‌ایم. ما از لحاظ تجهیز این مراکز مشکل داشته  نیاز به کمک شما دوستان در وزارت بهداشت داریم. استان‌های محروم را در اولویت قرار می‌دهیم. همچون استان خوزستان که مبحث آن عنوان شد و در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است.

وی ادامه داد: در 10 استان مراکز توانبخشی به بهره برداری رسیده و فعال هستند. مراکز توانبخشی موسسه ایثار در سه استان لرستان، سمنان و سیستان و بلوچستان تجهیز شده ولی در حال حاضر شروع به فعالیت نکرده است. در 5 استان مراکز توانبخشی به پایان عملیات ساخت و ساز رسیده‌اند اما هنوز تجهیز نشده‌اند. در 6 استان مراکز توانبخشی در حال ساخت هستند که پروژه‌هایشان در حال پیشرفت است و در 4 استان نیز به علت کمبود اعتبارات در حالتی نیمه کاره قرار گرفته‌اند. در استان تهران پروژه عظیم مجتمع توانبخشی بقیه الله تهران آماده بهره برداری است. موسسه ایثار در آذربایجان غربی نیمه تجهیز شده واما در حال بهره برداری است و تجهیز آن روند رو به جلو دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تقاضای وزیر بهداشت درباره شهید محسوب کردن کادر بهداشت و درمان نیز گفت: ما نسبت به «شهید» در قانون مصادیقی داریم که طبق آخرین بندهایی که به آن اضافه شده است هم اکنون 36 مصداق است. طبیعتا چنانچه فردی از دنیا می‌رود اگر جزو مصادیق عنوان شده باشد شهید محسوب می‌شود واگر شامل مصادیق نشود، نمی‌توانیم او را شهید محسوب کنیم. اما عده‌ای در حال مأموریت دچار حادثه می‌شوند و جزو مصادیق ما قرار نمی‌گیرند. حوادثی همچون پلاسکو، سقوط بالگرد و کشتی سانچی از جمله این حوادث بودند. به فکر افتادیم تا برای آن‌ها نیز کاری کنیم.

شهیدی محلاتی همچنین گفت: آیین‌نامه‌ای می‌نویسیم تا طبق آن این افراد را شهید خدمت بشناسند که البته اتمام این آیین نامه نیز مراحلی دارد. آیین نامه باید به تصویب دولت برسد تا مصادیق آن قانونی شود. آن زمان می‌توانیم افرادی که حین حوادث اینچنینی از دنیا می‌روند را طبق مصادیق جدید شهید خدمت محسوب کنیم که این شهدا  از جانب بنیاد فقط می‌تـوانند در گلزارهای شهدا خاکسپاری شوند و بقیه خدمات در سازمان مربوطه خودشان انجام خواهد گرفت. درباره شهدای منا هم همینگونه بود.

وی افزود: امید داریم با تصویب این آیین نامه عزیزان وزارت بهداشت نیز جزو مصادیق قرار گرفته و ابلاغ شهید خدمت صورت گیرد. در مورد حادثه سقوط بالگردی که آقای وزیر به آن اشاره کردند باید گفت نیروهای نظامی و انتظامی مأموریتشان معین است و در این حادثه طبق مصادیق قانونی شهید محسوب شدند و اما مصادیق شهدای خدمت برای کادر درمانی هنوز تصویب نشده است. طبیعتا نمی‌توانستیم آن‌ها را جزو شهدا اعلام کنیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین