عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
در تهران و قم
مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محی‌الدین حائری استاد اخلاق و امام جمعه سابق شهر شیراز و عضو سابق خبرگان رهبری در تهران و قم برگزار می‌شود.
عقیق:مجلس گرامیداشت چهلمین روز عروج عالم ربانی استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی روز چهارشنبه 11 بهمن ماه جاری در تهران برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت 15 تا 17 در مسجد امام جعفر صادق(ع) در میدان فلسطین منعقد می‌شود.

همچنین مراسم مشابه دیگری با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم  اسلامی روز دوشنبه 9 بهمن ماه بلافاصله بعد از نماز عشاء در مسجد اعظم قم برپا می‌شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده پیشین ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به سبب بیماری طولانی ظهر چهارشنبه 29 آذر ماه در سن 81 سالگی دعوت حق را لبیک گفت، آیت‌‌الله حائری تحصیلات کلاسیک خود را تا اخذ دیپلم ریاضی در شیراز طی کرد و در سال تحصیلی 35-34 به قصد شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه به تهران آمد. اما مأموران رژیم پهلوی، وی را علیرغم داشتن همه شرایط برای ورود به دانشگاه به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس  به خاطر درک وجود جوهر استقلال در روحانیت و نظام طلبگی به تحصیل علوم حوزوی رو آورد.

دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوریه و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا باباخان طی نمود. در این دوره از محضر درس آیت الله بهاء الدین محلاتی و آیت‌الله شیخ محمدعلی موحد بهره وافر برد،‌ وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد و در درس آیت الله العظمی بروجردی و همچنین درس آیت ا‌لله داماد و امام خمینی حاضر شد و به کسب فیض پرداخت.

ورود آیت الله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه باز می‌گردد که به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام(ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نشد و به شیراز مراجعت کرد، در طول 10 سال جلسات مستمر مسجد شمشیرگر مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پیگیری و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعید درسال 1353 به قم مهاجرت کرد.

وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل 90 را به عهده گرفت،‌پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب در 20 آذر 1360 از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب شد. ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد کرد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین