۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۵ : ۱۱
استادحوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: استاد علامه طباطبائی(ره) در جلد چهارم المیزان فی تفسیر القرآن در ذیل این آیه شریفه آورده است: جاى تردید نیست در اینکه این اطاعت که در آیه : (اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول...) آمده، اطاعتى است مطلق، و به هیچ قید و شرطى مقید و مشروط نشده، و این خود دلیلی است بر این که حضرت رسول اکرم (ص) امر به چیزى و نهى از چیزى نمى کند، که مخالفتی با حکم خدا در آن باشد و این خود دلیلی بر عصمت ایشان است.
وی عنوان کرد: حتی گفتار و کردار و محاوره روزمره ی عادی حضرت پیامبر (ص) نیز بر مبنای عصمت و دوری از هوا و هوس بوده لذا در سوره نجم آیات 3و4 آمده است: "وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ-إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ"
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: واجب کردن اطاعت و موافقت تمامى اوامر و نواهى رسول با اوامر و نواهى خداى تعالى جز با عصمت رسول متصور و محقق نمى شود و این سخن عیناَ در اولى الامر نیز جریان مى یابد.
مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه گفت: رفتار و گفتار پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام پاک و پاکیزه و بَری از هر گونه خطاست و مصداق حکم الله می باشد، چون إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (احزاب33)
وی ضمن اشاره به عصمت و مناقب ائمه اطهار علیهم السلام گفت: در بخش اول خطبه سوم نهج البلاغه (شقشقیه) حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِی قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ... هان به خدا قسم پسر ابو قحافه جامه خلافت را پوشید در حالى که مى دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست، سیل دانش از وجودم همچون سیل سرازیر مى شود، و مرغ اندیشه به قلّه منزلتم نمى رسد.
این استاد حوزه علمیه قم باتوجه به ادلّه ی ذکر شده فوق ادامه داد: متأسفانه امروزه سخنان و مغالطاتی مطرح می شود که از نظر تاریخی اشتباه و خلاف اعتقادات شیعی در بعد عصمت می باشد، و شرط عقل است این افراد در اموری که به آن تخصص کافی و وافی ندارند وارد نشوند.
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت :افرادی که اندک تخصصی هم در علم رجال داشته باشند می فهمند که اینگونه نقل قول های ضعیف و بی سند تاریخی ساقط است و حتی نوبت به مبحث تعارض هم در رَدّ اینگونه روایات ضعیف نمی رسد.
وی ضمن تاکید بر اینکه ما در ادلّه اعتقادی، هیچ گونه تسامحی نداریم افزود: لازم است مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی که در صلاحیت آنان نیست پرهیز کنند و به وظیفه اصلی خود، طبق قانون اساسی بپردازند و امور اقتصاد، بیکاری، گرانیها و مشکلات اجتماعی و ...... را سرو سامان دهند، و اینگونه مسایل را به اهل آن واگذار کنند و بدانند مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و به تبع آن حوزه های علمیه در برابر اینگونه اراجیف ساکت نخواهند نشست.
این استاد حوزه در پایان گفت: امید این بود که برخی افراد حقوقدان، با تدبیر بیشتری عمل کنند و اینگونه باطل و لاطائل سخن نرانند، که به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!.