عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی گفت: این معاویه و یزید همیشه هست و این وضع در کل دنیا وجود دارد و برترین معاویه و یزید هوای نفس است.
عقیق: آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه هفتگی اخلاق خود که پنج شنبه 21 دی ماه سالجاری در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به نامه 75 نهج البلاغه اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) این نامه را خطاب به معاویه مرقوم داشتند و در این نامه حجت را تمام کردند و 4 امر را به معاویه فرموده و او را به نظام اسلامی دعوت نمودند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به دانستن و با سواد بودن ائمه (ع) درباره حقیقت دنیا گفت: این مطلب خیلی مهم است که همیشه لازم است که بدانید ائمه (ع) چقدر با سواد بودند، و سواد آنها در دانستن خدا و اسماء خداوند، یا مبدا تا معاد، یا حقیقت بهشت و جهنم و قیامت نبود بلکه این دانستنی ها یک واقعیت است، اما ائمه (ع) حقیقت دنیا را که واقعیت ندارد را می دانستند. و این دنیا را خوب شناختند و آن را به ما معرفی کردند.

مفسر تفسیر تسنیم با اشاره به آیه 20 سوره حدید که می فرماید: « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، گفت: قرآن در این آیه دنیا را به پنج بخش تقسیم کرده است که انسان در این دنیا یا در حال لهو و لعب است، یا در دوران کودکی و نوجوانی و میانسالی و بازیگری است، یا در حرص افزودن مال و فرزند و قبیله خود است، یا در دوران سالمندی که من چقدر قبیله داشتم که هیچ کدام بهره ای برای او ندارد.

وی افزود: مردم نباید بنده دنیا باشند که این بندگی هیچ است، این از هر سرطانی بدخیم تر است که کسی بنده دنیا باشد. کسی که به بیماری سرطان مبتلا می شود دیگر آبرویش نمی رود اما اگر کسی بنده دنیا شد و به طرف دنیا رفت، این دنیا مثل یک مزرعه سبز برای او جاذبه و جذابیت دارد و او نمی داند که این علف این مزرعه به وبا آلوده است و او از آن می خورد و دچار وبا می شود و آبرویش هم می رود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه برخی دینشان آدامسی است، بیان کرد: آدامس تا وقتی لذت دارد آن را می جوید اما تا تفاله شد آن را بیرون می اندازید، بسیاری از مردم هم اسلام آنها آدامسی است، همین که به کام آنها نیست آن اسلام را بیرون می اندازند.

وی اظهار کرد: دنیا هیچ حقیقتی نیست که بخواهید آن را در فلسفه و کلام بخوانید و حقیقت آن را بدانید اما یکی از علومی که ائمه (ع) آن را می دانند حقیقت همین دنیا است و وظیفه ما هم پرهیز از من و ما است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: این دنیا جز آبروریزی چیز دیگری ندارد پس چه بهتر کسب حلال کنید. الان یک عده تلاششان بین آشپزخانه و دستشویی است که چه بخورند و چه تحویل بدهند، از آشپزخانه چه در می آید و چه تحویل دستشویی بدهند.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانشان با بیان اینکه هر کس یک معاویه و یزیدی دارد، گفت: این معاویه و یزید همیشه هست و این وضع در کل دنیا وجود دارد و برترین معاویه و یزید هوای نفس است.

وی ادامه داد: همین که دو تا دانشجو یا طلبه با هم در یک اتاق مباحثه می کنند و یکی مفهمد دیگری حق می گوید و حق با اوست اما طرف مقابل قبول نمی کند و او را تصدیق نمی کند که این یک نمونه است، در صورتی که اگر پای روی هوای نفسش بگذارد و حق او را که گفته تصدیق کند خداوند ده ها مرتبه به او مرحمت می کند، چون اگر کسی یک قدم در راه دین بردارد خداوند ده برابر آن را جبران می کند.

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین