عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
مسجد حنانه از مساجد بزرگ اسلامي است كه در بين راه كوفه به نجف قرار دارد و حضور در آن و اداي دو ركعت نماز تحيت و دو ركعت نماز زيارت در آن بسيار توصيه شده است.
عقیق: مسجد حنانه در محله‏ اى بدين نام، در ميانه بزرگراه نجف - كوفه قرار دارد. 

گويند كه قبل از اسلام در اين منطقه بنايى ايستاده قرار داشت كه به آن (قائم) مى‏گفتند و هنگامي كه جنازه مطهر حضرت امام على(ع)  را براى دفن به نجف مى‏بردند، از جلوى اين بنا عبور كردند و اين بنا كمى انحنا پيدا كرد، از اين رو منطقه مذكور بعدها به نام حنانه معروف شد. 

برخى ديگر مى‏گويند كه ابن زياد در محرم سال ۶۱ هجري قمري قافله اسراى اهل بيت(ع)  را به همراهى سر مطهر امام حسين عليه السلام و سرهاى ساير شهدا در اين منطقه جاى داد تا شهركوفه را براى ورود آنان آماده كند و زمين از اين مصيبت بزرگ سر به نوحه و زارى برداشت و صدايي شبيه به ناله بچه شتري (حنانه) كه مادرش را گم كرده باشد بلند شد و برخى گويند اهل بيت عليهم السلام با ديدن سرهاى شهدا سر به نوحه وزارى برداشتند و اين منطقه به حنانه (ناله و نوحه كننده) معروف شد و بعدها در اين محل مسجدى بنا شد كه به مسجد حنانه معروف گرديد. 

برخي نيز گفته اند اين نام برگرفته از حنا، دير قديمي مسيحيان، بوده است. 

مسجد حنانه از مساجد متبركه شهر نجف است و يكى از سه مكاني است كه امام صادق(ع) در آنها نماز خوانده است. اين مسجد در جاده نجف به كوفه و در شمال شهر نجف واقع شده است و نزديك منطقه‏اى به نام الثويه است كه مدفن بسيارى از خواص اميرالمومنين(ع) است كه قبرهاى آنان ويران شده است. در داخل مسجد حنانه ضريح كوچكي نيز قرار دارد. 

اداي چهار ركعت نماز، دو ركعت به نيت تحيت و دو ركعت به نيت زيارت، در اين مكان بسيار توصيه شده است.







منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین