۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۰ : ۰۵
این مدرس حوزه ودانشگاه یادآور شد: مدل دیگر زندگی عرفی است یعنی
زندگی که اکثریت جوامع با آن در ارتباط هستند و سبک دیگر زندگی یک زندگی
جهادی است که حساب و کتاب آن دنیایی نیست اما در زندگی عرفی حساب و کتاب
انسانها براساس دنیا و رفتارهایی که سایر انسانها با ما دارند شکل
میگیرد؛ برای نمونه در بحث هدیه آوردن به همان میزان هدیه میبریم که برای
ما هدیه میآورند اما در زندگی جهادی اینگونه نیست، بلکه طرف یا در شان
خود میبرد یا بیش از آن چیزی که برای او میآورند.
این کارشناس اخلاق در ادامه با اشاره به آیه86 سوره نساء که در آن
به عناصر زندگی جهادی اشاره شده است، خاطرنشان کرد: در زندگی جهادی انسان
با خدا حساب و کتاب میکند، در کشور ما امروز حداقل 5 میلیون خانوار تحت
پوشش کمیته امداد داریم و تقریبا پانزده میلیون خانوار در زندگی معمولی به
سر میبرند و اگر هرکدام از این پانزده میلیون خانوار به یکی از
خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد کمک کنند، دیگر فقیری نخواهیم داشت.
ماندگاری تاکید کرد: در زندگی عرفی ملاکهای دنیوی مطرح است، طبق
سخن امام حسن عسگری (ع) یک عده در این گونه زندگی حزب باد هستند و هرطرف
باد بیاید به همان سو میروند، در آیه95 سوره نساء حتی در صدقه دادن نیز به
صدقه جهادی و عرفی هم اشاره شده است؛ متاسفانه در جامعه امروز کمک کردن
فرهنگ نشده است، بلکه یک تب است گاهی موج آن راه میافتد و گاهی هم این
اتفاق نمیافتد.
این استاد اخلاق ادامه داد : در زلزله کرمانشاه مردم بی خانمانند و
ابعاد این حادثه با زلزله بم متفاوت است، ما منتظر هستیم که یک نفر بیاید
احساسات ما را تحریک کند تا کمک کنیم و با صد یا دویست هزار تومان مشکل
آنها حل نمیشود، لذا در کار جهادی فرد مبلغی را کمک نمیکند بلکه اموال
خود را با دیگران تقسیم میکند.
ماندگاری ادامه داد: هم اکنون 200 هزار دختر عقد شده منتظر جهیزیه
هستند بنابراین در خیرات جهادی و سبک زندگی اسلامی نباید شاهد این اتفاقات
باشیم، شاید این سخن من برای خیلیها تعجب برانگیز باشد اما ما اگر همواره
خیرات داشته باشیم دیگر شاهد زلزله و امثال اینها نیستیم زیرا خداوند
فرموده با خیرات دفع بلاء میشود ولی اکنون مرگها و اتفاقات عجیب در
زندگیها زیاد است زیرا خیرات جهادی نداریم.
این استاد اخلاق بیان کرد: ایثار یک درجه از خیرات جهادی بالاتر است
و فرد لقمه دهان خود را به دیگران میدهد ،همانند کاری که حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) به همراه خانواده خود بعد از سه روز روزهداری انجام دادند.
وی با اشاره به مشکلات در زندگی امروز افزود: اکنون کارها کم و
استرسها زیاد شده است و مردم تا دیر وقت مشغول ماهواره، تلویزیون، فضای
مجازی و ... هستند، براساس روایات در آخرالزمان مردم تا پاسی از شب بیدارند
و سحرگاه که وقت مناجات است به خواب میروند.
وی افزود: سیستم زندگی انسانها به هم خورده است زیرا خوراک ما جهای
نیست، آیه 16 و 17 سجده حتی به خواب جهادی نیز اشاره میکند، یعنی فردی که
به موقع میخوابد و به هنگام از خواب برمیخیزد؛ در این آیه اشاره شده است
که خداوند برای کسانی که نیمه شب از خواب برمیخیزند و مناجات میکنند
پاداش عظیمی قرار داده است، اما در جامعه امروز دیر میخوابند ودیر بیدار
میشوند که این خود میتواند یک ضربه به جامعه باشد و سبک زندگیها را به
سمت نادرست برود.
این کارشناس اخلاق یادآور شد: زنان باید هرروز از مردان خود بپرسند
که این نانی که میآوری حلال است ؟. ریشه زندگی جهادی بصیرت است و زندگی
جهادی حساب و کتابش با خدا است نه با مردم.
وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۸۸ تصریح کرد: فتنه چرا رخ داد؟، به
خاطر اینکه برخی رایها به خاطر خدا نبود، ریشه زندگی جهادی خداست، ما در
زندگی جهادی سه بصیرت لازم داریم که باید ابتدا با خدا معامله کنیم، سپس
باروحمان حساب و کتاب کنیم نه با جسمان و در آخر هم با آخرت معامله کنیم
نه دنیا.
منبع:باشگاه خبرنگاران