عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰


عقیق: پرسش و پاسخ هایی پیرامون نماز مطرح است که در ادامه گزیده ای از این پرسش ها را آورده ایم؛

 چرا باید برای نماز وضو بگیریم و قسمت های خاصی از بدن ر ابشوئیم؟ 

 شستن همانا پاگیزگی و زدودن آلودگی ها و رسیدن به طهارت است،و خداوند پاکیزگان را دوست دارد. 
 در هنگام نماز شخص نمازگزار به پیشگاه خدای متعال می رسد وبا او گفتگو میکند ، پس شایسته است که بدن را شسته ، طاهر و پاکیزه کند.امَا اینکه چرا قسمت های خاصی برای وضو شسته می شوند باید گفت این قسمت ها(صورت ودست ها تا آرنج) معمولاْ در طی فعالیت های روزانه به علت اینکه پوشانده نمی شوند بیشتر دچار آلودگی میشوند، این است که هنگام وضو به دقت این قسمت ها را وارسی می کنیم که هیچ آلودگی نداشته باشند،و آنها را می شوییم .

 

چرا در وضو ،روی سر و روی پاها را با آب باقی مانده در دست ها مسح می کنیم؟چنین کاری را دیگر نمی توانیم بگویم که طهارت و پاکیزگی است؟ 

در وضو حتی صورت و دست ها را هم که می شویم ،نمی توانیم هدف وحکمت از آن را فقط در طهارت و پاکیزگی خلا صه کنیم،زیرا اگر دقت شود ملاحظه می گردد که صورت ودست ها را هم به شکل و حالت خاص می شوئیم(مثلاْ از بالا به پایین ، به اندازه ی پهنای دست،نه بیش از دو بار.....).مسلماْ حکمت های در آن است که باید بر طهارت و پاکیزگی علاوه گردند،ولی بسیاری از آنها بر ما پوشیده است ، 
در ارتباط با وضو نکته ای ذکر می گردد: بر اساس یافته های علم فیزیولوژی در 
مخ انسان بخش های وجود دارد که مرکز دریافت پیام های حسی می 
باشند،این پیام ها از اعضاء مختلف بدن به مخ می رسند، پیام های حسی از 
پا، دست ،صورت ، سر، شکم، و........برای هر یک از اعضاء بدن ویا بخش های آنها مرکز خاصی در مخ وجود دارد ،اما بعضی از این مراکز حسی در مخ به علت اهمیَت آنها وسیع تر بوده و مرکزش گسترده تر است وسلول های عصبی بیشتری جهت کنترل ودریافت پیام ها از عضو مربوطه بکار می افتند،.مرکز دریافت پیام ها از دست وانگشتان، مرکز دریافت پیام از صورت ولب ها ،ومرکز دریافت پیام از روی پاها در مخ نسبت به سایر مراکز وسیع تر هستند.وقتی که دست ها وصورت را می شوئیم یا روی پاها را مسح می کنیم ،موجب تحریک و عکس العمل بخش های زیادتری از مخ می گردد و اثر آن یک نشاط وشادمانی و حالتی لذَت بخش خواهد بود،و با توجه به این که مستحب است آب وضو را روی بدن خشک نکنیم اثر تحریک بیشتر و با دوام تر می گردد. ( والله اعلم ) 

 

چرا باید در وضو یکسری آداب و شرایط را رعایت کنیم ؟مثلاْ صورت را نباید بیش از دو بار بشوئیم،یا نباید تری آب مسح سر به صورت برسد و؟ 


 
در وضو حکمت هائی است که بعضی از این حکمت ها و درس هاَ آنقدر مرتفع هستند که عقل انسان براحتی نمی تواند به بلندای آن برسد . در ارتباط باسئوال چند نکته و درس را که وضو به ما می دهد ذکر میکنیم: 
۱-درس نظم وترتیب:در وضو اول شستن صورت، دو بار،از بالا به پایین ،دوم 

شستن دست راست از آرنج ، باز هم از بالا به طرف پایین و به ترتیب و....... 

بدون نظم رسیدن به مقصد میسر نمی شود ، چرا که بنیان جهان به نظم گذاشته شده است ،نظمی که بر سراسر عالم هستی سایه افکنده ،از ذره اتم تا کهکشانهای غول پیکر،ازجماد و نبات و هر موجود ذی حیات، نظمش چنان است که لحظه ای بی نظمی همه چیز او را به نابودی می کشاند ، و انسان احسن تقویم جزئی است از هستی منظم،باید در هر حال منظم باشد و در چار چوب نظم وترتیب امور حرکت کند،از نظم گریزی نیست،باید از وضو درس نظم وترتیب آموخت به صحنه ی زندگی کشاند ،ودر هر کار از آن بهره 
گرفت که نظم جاده مو فقیّت است. 
۲- درس دقت :دقت شود هیچ چرک وآلودگی در بدن نباشد،از کجا تا کجا شسته می شود ،حتماْ آب از بالا به پایین کشیده شود،به همه جا آب برسد،کدام قسمت ها و تا کجا مسح شوند،آب مسح سر به آب صورت نرسد و دقت ودقت..........دقت در اندام ها ، زخم نباشند،جرک آلود نباشند،هیچ ماده زائدی به آنها نچسبیده باشد. ......... آخر آنها را بر انسان حقی است ،ازصبح تا به شام فرمان ما را می برند و کارهایمان را بدون سر پیچی انجام می دهند وهمیشه آماده ی خدمت هستند،پس از آنها مواظبت کن و حدود هر یک را نگه دار طاقتش را بدان ، که فردا و فرداهای دیگر هم به آنها نیازمندی ،ازانها مراقبت کن که مراقبت شرط موفقیّت است. 
۳- درس موالات،پیوستگی وتداوم:اعمال وضو را باید به صورت پیوسته انجام دادکه فاصله زمانی زیادی بین آنها نباشد،چرا که وضو همانند پیکری است که نباید اعضاء آن را از هم جدا کنیم وگرنه اثر خود را از دست می دهد. در هر مجموعه ،نظم هر چیز در ترکیب با اجزای منظم دیگرش مفهوم داشته ومعنا پیدا می کند، مانند تصاویر منظم یک فیلم تصاویر متحرک (کارتون)اگر پشت سر هم نشان داده نشوند هر کدام به تنهائی چه معنایی دارد ؟ فقط یک نقاشی است . امّا وقتی مجموعه تصاویر پشت سر هم و بطور منظم به نمایش درآیند ،جان می گیرند و مقصود سازنده اش را آشکار می سازند. 
۴-درس مراقبت ومواظبت،۵-درس طهارت و پاکیزگی،۶-درس توجه ............................
و وضو را حقیقتی است والا که بصورت یکسری اعمال به نمایش در می آیند.


منبع: برکت نماز

211001



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین