عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
یکی از مراجع عظام تقلید با تأکید بر اینکه هوای نفس، عامل همه بدبختی‌های انسان است، گفت: هوای نفس عقل و فکر انسان را زایل می‌کند.
عقیق:آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در جلسه درس اخلاق خود که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، با تأکید بر اهمیت رشد و شکوفایی جامعه اظهار کرد: اگر در رسانه‌ها به برنامه‌‌های قرآنی و اخلاقی توجه شود، جامعه به رشد و شکوفایی می‌رسد.

وی در ادامه به بیان تفسیر آیه 17 سوره حدید پرداخت و افزود: آیا زمان آن نرسیده است کسانی که از مدعیان ایمان هستند در برابر خدا تسلیم و خاشع شوند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم عنوان کرد: ای پیامبر، به مردم بگو من آمدم تا شما را موعظه کنم و تنها یک موعظه دارم که تمام موعظه‌هایم در آن خلاصه‌ شده است و اینکه در راه خدا قیام کنید و نیت خالص داشته باشید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تأکید بر اینکه هوای نفس، عامل همه بدبختی‌های انسان است گفت: هوای نفس، عقل و فکر انسان را زایل می‌کند؛ همان‌طور که یک شخص معتاد می‌داند که مواد مخدر موجب نابودی او می‌شود، اما به دلیل اینکه تفکر و تعقل خود را از دست‌داده، باز هم از مواد مخدر استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات وحشیانه تکفیری‌ها نمونه‌ بارز پیروی از هوای نفس است گفت: تاکنون بسیاری از مردم مظلوم و مسلمان، قربانی جنایات گروه‌های تکفیری و انحرافی شده‌اند؛ گروه‌های تکفیری‌ با جنایت‌های وحشیانه خود زندگی بسیاری از مسلمانان را نابود کرده‌اند و تمام این اقدامات، به دلیل پیروی از هوای نفس و زایل شدن عقل است.

استاد حوزه علمیه به بیان حدیثی از امام صادق (ع) در مورد اهمیت تفکر در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و تفکر کردن بود. انسان‌ها باید توجه داشته باشند که فراوانی عبادت تنها به زیادی نماز و روزه نیست‌، بلکه تفکر نیز از انواع عبادت است؛ انسان باید به این موضوع توجه کند که هدف از حضور در این دنیا چیست و در آینده به کجا می‌رود.

وی با تأکید بر ضرورت و اهمیت تفکر در انسان تصریح کرد: تفکر و اندیشیدن تأثیرات بسیار زیادی در پرورش انسان و رعایت اصول اخلاقی دارد، بنابراین همه انسان‌ها باید در طول شبانه‌روز زمانی را به تفکر و تدبر اختصاص دهند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین