عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
در زمان غیبت نیز جهان از وجود مقدس امام زمان(ع) برخوردار است . و در پرتو وجودش دیار نیستی را نمی پیمایند و به زندگی خود ادامه میدهد.

عقیق: پس اگر آفتاب عالم تاب مدتی در پشت ابرهای تیره و تار پنهان شود و نور و حرارت آن کاملاً به انسان ها و جانوران و گیاهان نرسد باز هم یک اثر مهمش همواره عاید جهانیان هست و آن این که در پرتو جاذبه آن تمام کرات دیگر منظومه به زندگی خود ادامه می دهند و رهسپار دیار نیستی نمی شوند.

و اگر خورشید فروزان جهان انسانیت قائم آل محمد(ص) مدتی در پشت پرده غیبت نهان شود و آن دست نیرومند الهی در آستین غیبت فرو رود و دست انسانها از دامن پرفیضش کوتاه گردد.  یک فیض بسیار عظیمش همواره شامل حال جهانیان میباشد و آن اینکه در پرتو وجود مقدسش جهان هستی به بقای خود ادامه میدهد ، و زمین ساکنانش را در کام خود فرو نمی برد ، و آسمان بر سر انسانها فرو نمی ریزد و خداوند متعال به برکت وجود او رشته فیوضاتش را از انسانها قطع نمی کند.

پس در زمان غیبت نیز جهان از وجود مقدس امام زمان(ع) برخوردار است . و در پرتو وجودش دیار نیستی را نمی پیمایند و به زندگی خود ادامه میدهند. و از اینجا نکته تشبیه امام زمان(ع) در زمان غیبت به خورشیدی که در پشت ابر پنهان باشد ، روشن میگردد .(1)

علاوه بر این «امام چنانکه وظیفه راهنمائی ظاهری مردم را بعهده دارد همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را نیز بعهده دارد ، و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم میکند و حقایق اعمال را به سوی خدا سوق میدهد . بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تاثیری ندارد ، و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و ا تصال دارد ، اگرچه از چشم جسمانی ایشان مستور است . و وجودش پیوسته لازم است ، اگرچه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تاکنون نرسیده است .(2)

در پرتو همین رابطه درونی و پیوند معنوی انسانها با اوست که از عالم چهارپایان پا فراتر نهاده و در زمره انسانها قرار گرفته اند . و اگر یک لحظه این پیوند درونی قطع شود ، به عهد جاهلیت برگشته و در زمره حیوانات قرار میگیرند .

و حدیث معروف به همین مطلب اشاره میکند ، آنجا که می فرماید : «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد ، بر عهد جاهلیت جان سپرده است.(3)

 

پی نوشت ها:

1_(علامه مجلسی هشت علت دیگر در کتاب بحارالانوارج 52 ص93 برای این تشبیه آورده است )

2_(شیعه در اسلام از علامه طباطبائی ص 152 )

3_(من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته الجاهلیه)

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین