عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
یکی از موضوعاتی که در آیات و روایات بر آن تکیه شده و اهمیت بسزایی دارد، موضوع انتظار فرج است.

عقیق: یکی از موضوعاتی که در آیات و روایات بر آن تکیه شده و اهمیت بسزایی دارد، موضوع انتظار فرج است در روایات ما آیه:فانتظروا انی معکم من المنتظرین.(1)  « انتظار بکشید؛ همانا من با شما از منتظرانم.» که در قرآن مجید تکرار شده است و آیه وارتقبوا انی معکم رقیب(2) مراقب باشید همانا من از مراقبینم به انتظار فرج حضرت مهدی(عج) تاویل شده است، تفسیر المیزان در ذیل این آیه شریفه از تفسیر عیاشی نقل می کند که محمد بن فضیل از حضرت رضا(ع) درباره انتظار فرج سؤال کرد. امام(ع) در جواب فرمودند: « نمی دانم که انتظار فرج، خود فرج است، آنگاه فرمود: خدا می فرماید: و همچنین در غیبت نعمانی از فضیل بن یسار روایت کرده که از امام جعفر صادق(ع) پرسیدم مقصود از آیه یوم ندعو کل اناس بامامهم(3) چیست؟ فرمود: ای فضیل! امام خود را بشناس که شناختن او ضرری به تو نمی رساند خواه این امر زود واقع شود و خواه به تأخیر بیافتد. کسی که امام خود را بشناسد،و سپس پیش از قیام صاحب الامر بمیرد، مثل کسی است که در  لشکر او نشسته است . نه! بلکه مانند کسی است که در زیر پرچم او نشسته باشد! بعضی از اصحاب این طور روایت کرده اند: مثل کسی است که در رکاب پیغمبر(ص) شهید شده باشد.

وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم یستخلفنهم فی الارض؛ خداوند وعده داده است که افراد شایسته را حاکم برزمین کند.(4)

ان الارض لله یورثها من عباده و العاقبة للمتقین؛ همانا زمین از آن خداست، به ارث می دهد به هر که از بندگانش که بخواهد و عاقبت خوش، فقط از آن پرهیزکاران است.(5)

و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون؛ مادر زبور داود_ علاوه بر قرآن_ نوشته ایم که بندگان شایسته بالاخره حاکم بر این زمین خواهند شد.(6)

 

پی نوشت ها:

1_(سوره یونس،قسمتی از آیه 20؛ بحارالانوار، ج51، ص52)

2_(سوره هود قسمتی از آیه93)

3_ سوره اسراء، آیه 17)

4_(سوره اعراف آیه 128)

5_(سوره انبیاء آیه 105)

6_(سوره نور قسمتی از آیه 55)

منبع:ابنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین