عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
مسئول انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم آشنایی عمیق جوانان با معارف ناب مهدوی تصریح کرد: متاسفانه ما در تبیین آموزه های مهدوی به جهانیان به خوبی عمل نکرده ایم.

عقیق: حجت الاسلام محمد تقی ربانی در گفتگوییی با اشاره به این که باید مهدویت همواره به عنوان یک بحث زنده و بالینی در جامعه شیعه مطرح باشد، اظهار داشت: ما باید مهدویت را به موضوع اول در جهان اسلام تبدیل کنیم تا بر اساس امید بخشی و نجات بخشی که در این آموزه و نیز اعتقاد برگرفته از قرآن و سنت وجود دارد بتوانیم در جهان اسلام یک محوریت برای  اتحاد جوامع اسلامی ایجاد کرده و آن را تقویت کنیم.


کم کاری در استفاده از ظرفیت عظیم مهدویت


وی همچنین با اشاره به ظرفیت عظیم مهدویت در مسایل جهانی گفت: در همین حرکت های بیداری اسلامی منطقه، مقوله مهدویت می توانست بسیار اثرگذار باشد و آثار و برکات فراوانی برای جوامع به همراه داشته باشد که متاسفانه ما یا از این ظرفیت بسیار گسترده استفاده نکردیم یا در حجم محدودی از آن بهره بردیم.


مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این که باید مهدویت را به عنوان یک اولویت مهم و اساسی در جامعه شیعی احیا بداریم و مردم را با معارف ناب مهدوی آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم نگاه خود را در عرصه این آموزه مقدس به عنوان یک نگاه فرادینی و بین الادیانی و با ادبیات جهانی مطرح کنیم.


وی افزود: متاسفانه دشمنان تشیع با سوءاستفاده از مقوله مهدویت جریانات انحرافی همچون بابیت و بهاییت و ... را مطرح کردند تا بلکه از این طریق به اساس تشیع و مساله انتظار ضربه بزنند.


 ضرورت بازتعریفی از واژه ها و مفاهیم


ربانی در ادامه با تاکید بر لزوم بازخوانی واژه‌ها و مدخل‌های مهدویت و ارایه آن‌ها با ادبیات جهانی بیان داشت: اردوگاه غرب و صهیونیسم با به خدمت گرفتن شیاطین و منحرفین بسیاری از واژه ها و مفاهیم انحرافی خود را جهانی کرده و هم اکنون با قدرت در دنیا مشغول فعالیت هستند و حال آن که ما نتوانسته ایم مفهوم ناب و اصیل مهدویت و انتظار را که برای ما یک اعتقاد اصیل و فطری به شمار می‌رود، آن طور که باید و شاید به جهانیان به درستی معرفی کنیم و این یک واقعیت تلخ است.


نخبگان و نویسندگان وارد شوند


وی یادآور شد: از این رو و با توجه به حجم شبهات و توطئه‌های دشمن از حوزویان و روشنفکران و اهالی قلم انتظار می رود که بخش مهمی از کارهای علمی و پژوهشی خود را برای این مهم قرار داده و بدین وسیله خدمت بزرگی به تشیع و به ویژه حضرت حجت (عج) انجام دهند.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: وقتی اعتقاد راسخ ما این است که امام زمان(عج) دنیا را از عدل و داد پر کرده و آن را از ظلم و ستم و بی عدالتی خالی می کند، باید این را به خوبی تبیین کنیم که نجات بخشی حضرت شامل تمام دنیا است همان طور که در احادیث و روایات بر این مهم بسیار تاکید شده است.


مقدمات را فراهم کنیم


وی با اشاره به رسالت بسیار مهم و سنگین منتظران ظهور قائم آل محمد (ص) اظهار داشت: آنچه وظیفه ما در شرایط کنونی است این که می بایست در حد توان خود بسترها و مقدمات این امر مقدس و این آرزوی دیرینه بشری را تا قدر امکان فراهم کنیم.


ربانی اضافه کرد: ما باید با بهره گیری از ظرفیت و ادبیات جهانی، مردم دنیا را با مفهوم مهدویت و انتظار آشنا کنیم و به ویژه در این رابطه در جهان اسلام با روشنگری خود نقش آفرین باشیم.


وی همچنین بر لزوم بصیرت بخشی به نسل جوان در این رابطه نیز تاکید کرد و گفت: از آن جا که آینده از آن جوانان است و آن‌ها هستند که مدیریت آینده جهانی را برعهده می گیرند، لذا ما نباید در ترویج فرهنگ مهدویت و تبیین این حقیقت ناب، از این قشر بسیار مهم غافل شویم چه آن که اساساً مدیریت های اجتماعی و راهبردها و عرصه های هدایت جامعه بر عهده جوان هاست.


انتظاری که از حوزه و دانشگاه می رود


مسئول انجمن مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین خاطر بنده معتقدم که اساتید و نخبگان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و فعالان مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور، بخش قابل توجهی از برنامه های خود در عرصه مهدویت و آینده پژوهی را معطوف به تبیین آن برای نسل جوان با ادبیات و ظرافت های خاص خود کنند.


لزوم بهره گیری از همه ظرفیت ها


وی تاکید کرد: در واقع ما باید با تدبیر مناسب و بهره گیری از رشته های جذاب و نیز برگزاری نشست ها و همایش های کاربردی و اثر گذار، همچنین استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی و هنری و تحقیقی و پژوهشی، جوانان را با معارف مهدوی هرچه بیشتر و بهتر وعمیق تر آشنا کنیم.

منبع:دانشجو
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین