عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۳۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
محقق داماد گفت: بُعد دیگری از قرآن را جز افراد مطهر نمی‌توانند فهم کنند و به اعتقاد شیعیان مطهرون همان اهل‌بیت(ع) هستند.
عقیق:در آئین رونمایی از دانشنامه معاصر قرآن کریم که با حضور علی موسوی گرمارودی، حجت‌الاسلام صفوی سرپرست علمی دانشنامه و جمعی از دانشمندان و فرهیختگان قرآن‌پژوهی و ادب فارسی امروز در حوزه هنری برگزار شد، آیت الله محقق داماد درباره آیات ابتدایی سوره زخرف گفت: خداوند در ابتدای سوره زخرف به کتاب مبین سوگند یاد می‌کند و مبین به معنای بدون ابهام بودن است.

وی افزود: خداوند در آیه سوم این سوره می‌فرماید: ما این کتاب را قرآنی عربی قرار دادیم باشد که تعقل کنید، در اینجا تعقل به معنای درک و فهم قرآن است سپس در آیه بعد می‌فرماید: این قرآن جایگاهش در ام‌الکتاب است و نزد ما کتابی ارجمند و حکمت‌آمیز است.

آیت‌الله محقق داماد با بیان اینکه براساس این آیات می‌توان برداشت کرد که قرآن دو چهره دارد، افزود: یک چهره قرآن عربی است که همگان می‌توانند آن را فهم کنند، اما چهره مهمتر آن مخصوص به خداوند متعال است که با تعبیر «لدینا» به معنای نزد ما از آن در این آیات یاد شده است و عوام نمی‌توانند آن را تفسیر کنند، اما بنده معتقدم هر کسی درباره قرآن زحمت می‌کشد به چهره دوم قرآن پرداخته است.

وی با اشاره به آیاتی از سوره واقعه تفسیر قرآن را مرهون استفاده از تفسیر اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: خداوند در آیاتی از سوره واقعه فرمود: جز پاکان نمی‌توانند قرآنن را مسّ کنند براساس این آیه می‌توان فهمید بُعد دیگری از قرآن را جز افراد مطهر نمی‌توانند فهم کنند و به اعتقاد شیعیان مطهرون همان اهل‌بیت(ع) هستند.

آیت‌الله محقق داماد ادامه داد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: چرا ما شیعیان بخشی از قرآن را نمی‌فهمیم، حضرت پاسخ داد: برای اینکه درباره این آیات محتاج ما اهل‌بیت(ع) شوید. بنابراین ما همواره در تفسیر آیات قرآن محتاج خاندان وحی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی را قرآن ایجاد کرده است، گفت: از صدر اسلام و همچنین در سده‌های بعد شاهد ظهور و بروز اندیشمندان، عالمان و ادبایی هستیم که کار خود را با قرآن آغاز کرده‌اند. لذا تمدن عظیم اسلامی مرهون قرآن کریم است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین