عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره در سالهاي اخير و با كمك گيري از محققان و انديشمندان و پژوهشگران بسياري توانسته است ، موقعيت كنوني برخي از مشاهد و مراكز متروك و البته مستند در مدينه منوره را شناسايي و به زائران نخبه ايراني معرفي نمايد.
عقیق: يكي از اين مراكز و مساجد؛ مسجد الدرع يا زره است. در ادامه شرحي كوتاه به تاريخ اين مسجد در مدينه منوره مي پردازيم: 

از يادگارهاي غزوه احد مسجد الدرع است; مسجدي كه سر راه رسول خدا قرار داشت. ابن شبه به نقل از سعد آورده است كه رسول خدا(ص) در آنجا توقف كوتاهي داشته اند و براي نماز (درع)زره خود را در آوردند. و تا صبح روز بعد ماندند(1)  رسـول خدا (ص) در مقابل اين مسجد از لشكريان خود سان ديد و كساني كه قادر به شركت در جنگ نبودند را باز گرداند از جمله كساني كه بازگردانده شدند، زيد بن ثابت و اسامة بن زيد بودند . همچنين كساني را كه لشكر او را كوچك شمردند و گروهان متشكّل از يهوديان همپيمان را نيز بازگردانيد و فرمود: «ما در جنگ خود بر ضدّ مشركان، از مشركان ياري نمي گيريم.(2) اينجا بود كه عبدالله بن ابي و تعدادي از منافقاني كه همراهش بودند و در مجموع يك سوم لشكر اسلام را تشكيل مي دادند، بازگشتند. عبدالله بن ابي بهانه آورد كه پيامبر(ص) رأي ديگران را بر رأي وي ترجيح داده است.(3)

اين مسجد بعدها به نامهايي چون مسجد الدرع، مسجد البدائع ، مسجدالعدوة و مسجد الشيخين ناميده شده است. اصل نامگذاري اين مسجد به مسجد الشيخين، در انتساب به «اجمه الشيخين» صورت گرفت كه در واقع جايگاهي متعلّق به يهوديان بود و گفته شده است اين مكان از اين رو به «اجمه الشيخين» معروفيت يافت كه مرد و زني كه از عمر هر يك از آنها از صد سال گذشته بود در همين مكان به ديدار هم آمده و سرگرم صحبت و معاشقه مي شدند و مردم از اين موضوع تعجب كرده و اين مكان را بدين اسم ناميدند.(4)










پی نوشت ها:
1_(تاريخ معالم المدينه، ص134)
2_(طبقات ابن سعد، ج2، ص39)
3_(الدر الثمين، ص174)
4_(عمدة الاخبار، ص176 و الدر الثمين، ص175)
منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین