عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
آخرین وضعیت مرز مهران؛
جمعیت زائران اربعین حسینی در مرز مهران بسیار بالا رفته است، در این بین تمامی امکانات لازم در استان ایلام و شهرستان مهران مهیای خدمات رسانی به زوار دارای مدارک قانونی است.
به گزارش عقیق به نقل از مهر، ازدحام جمعیت در سال​های گذشته در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه سبب شد که مسئولان کشور ما برای کاهش ترافیک و کنترل بهتر و خدمات ​دهی به زائران برای اربعین سال جاری از ماه قبل رایزنی ​های فراوانی با کشور عراق داشته باشند تا شاید مرز خسروی برای اربعین بازگشایی شود.

 در این راستا مسئولان کشور برای تشویق کشور عراق تمام امکانات رفاهی، خدماتی در مرز خسروی را برای زائران فراهم کردند تا شاید کشور عراق با بازگشایی این مرز موافقت کند اما تا به امروز تمام رایزنی​ های انجام شده مسئولان کشور ما با کشور عراق به خاطر شرایط امنیتی و از طرفی عدم تمایل کشور عراق به بازگشایی این مرز سبب شده تا مرز خسروی مثل سال​های گذشته بسته باشد.

عدم بازگشایی مرز خسروی سبب شده مثل سال​ های گذشته مرز مهران اولویت اول زائران برای رفتن به کربلا باشد.

زیرساخت​های مرز مهران بهبود یافته است

فرماندار مهران گفت: خوشبختانه در سال​ های اخیر اقدمات بسیار خوبی در بحث زیرساخت​ ها انجام شده است.

مراد ناصری در گفتگو با مهر بیان داشت: زائرانی که دارای مدارک قانونی ویزا و گذرنامه باشند با کمترین معطلی از مرز مهران خارج می​ شوند.

وی اظهار داشت: تجربه ​های زیادی از سفر زائران به آیین اربعین در سال های ۹۴ و ۹۵ به دست آورده ​ایم و همین سبب شده همه توان و تلاش خود را به کار بگیریم تا مشکلات سال​های قبل در مرز مهران به حداقل برسند.

مهران آماده است

وی در پاسخ به این سوال که اگر مرز خسروی باگشایی نشود، مرز مهران آمادگی خدمات دهی به زائران را دارد، گفت: اگر شرایط به گونه ​ای باشد که مرز خسروی باز نشود و تصمیم مسئولان کشوری انتخاب مرز مهران برای تردد زائران استان​هایی که از قبل تقسیم بندی شده ​اند، باشد، ما آمادگی خدمات دهی به زائران هستیم.

فرماندار مهران افزود: تلاش می​ کنیم میزبان شایسته ​ای برای عاشقان امام حسین(ع) باشیم و شهر مهران در این ایام پذیرای صدها هزار نفر از مردم کشورمان بوده و هر ساله شاهد خلق یک حماسه ماندگار و به یاد ماندنی در اربعین هستیم.

بسیج همه امکانات در پایانه مرزی مهران

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ایلام گفت: در راستای خدمت ​رسانی به زائران اربعین حسینی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ​ای استان ایلام با تمام توان و بسیج همه امکانات در پایانه مرزی مهران و محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانه روزی مستقر شده است.

نورالله دلخواه در گفتگو با مهر بیان داشت: با هماهنگی​ های صورت گرفته با ستاد مرکزی راهداری و استان​ های معین در ایام اربعین چهار هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری مرز مهران را پوشش می​ دهند.

وی افزود: با هماهنگی​ هایی که با اتوبوس​رانی کشور صورت گرفته ۸۴۰ دستگاه اتوبوس در روزهای پیک سفر زائران کار جابجایی آنها را از پایانه برکت و پارکینگ بزرگ اربعین تا نقطه صفر مرزی انجام می​ دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام گفت: تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به برای جابجایی و رفاه حال زائران در کشور عراق مستقر شده است.

وی تصریح کرد: همه امکانات در پایانه مرزی از جمله ۹۲ گیت ورود و خروج وجود دارد و تردد زوار با سهولت در حال انجام است، حدود ۸۰ درصد خروجی​ ها به کشور عراق از سمت مهران بوده است.

آماده سازی ایلام برای خدمات رسانی به زائران

استاندار ایلام نیز در مورد آماده سازی ایلام برای خدمات رسانی به زائران گفت: در خصوص ورود به مرز ۵ لایه تعریف شده است؛ لایه اول از پل زائر که در حدود ۱۱ کیلومتر تا مرز فاصله دارد، لایه دوم بهرام آباد با فاصله ۵ کیلومتر تا مرز است، لایه سوم میدان اربعین در حدود یک کیلومتر و لایه چهارم ورود به گیت​ها است. در لایه پنجم که ورود  به گیت​های عراق است.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: در هر کدام از این لایه ​ها کنترل​ هایی صورت می ​گیرد، برای دو دسته از افراد امکاناتی را مقرر داشتیم که محترمانه باز گردند؛ دسته اول اتباع خارجی که باید از مرز چذابه عبور کنند و دسته دوم ایرانی ​های هستند که امکانات قانونی مانند پاسپورت و ویزا ندارند. این افراد نیز به خود شهر مهران یا ایلام باز گردانده خواهد شد و این دسته از افراد می ​توانند در صورت داشتن امکانات در استان ایلام اقدام به گرفتن ویزا و پاسپورت کنند.

وی افزود: در این گیت ها امکانات پذیرایی متعدد سرویس های بهداشتی و دیگر امکانات مهیا است که این کار باعث کنترل جمعیت ورودی به مرز و گیت ​های خروجی است و دیگر اینکه افرادی که غیر قانونی اعم از اتباع خارجی وارد می شوند جلوگیری می شود.

استاندار ایلام گفت: اولین حرکت عمرانی استان پیشگیری از تراکم جمعیت در خود استان ایلام است که در این راستا پل ارغوان در دست ساخت و ساز بوده و زیرساخت های آن مهیا و تکمیل شد و اکنون زواری که از مسیر کرمانشاه وارد استان می شوند مستقیم وارد خط مهران خواهند شد.

وی گفت: همچنین زائرانی که از شهر ایلام وارد می شوند از کمربندی ایلام وارد پل ارغوان خواهند شد. علاوه بر این خود جاده ایلام-مهران نیز در حدود ۳۶ کیلومتر ۴ خطه جدید به مجموعه قبلی اضافه خواهد شد. در مجموع از ایلام تا مهران ۱۲۰ کیلومتر فاصله است که بیش از ۷۵ کیلومتر چهار خطه شده است.

مهران جوابگوی حجم زوار مرز خسروی است

سلیمانی با اشاره به این که اگر چنانچه مرز خسروی باز نشود مرز مهران این پتانسیل را برای تردد زائران دارد، گفت: زائرانی از استان​های آذربایجان شرقی و غربی،  اردبیل، زنجان و کرمانشاه در حال حاضر از مرز مهران عبور می​ کنند و ما پذیرای آنها هستیم و مشکلی در این راستا نداریم.

وی با اشاره به وضعیت پارکینگ ​ها اضافه کرد: در سال جاری پارکینگ اربعین با ظرفیت حدود ۴۰ هزار نفر خودرو و اتومبیل آماده و مهیا است. همچنین پارکینگ برکت با حدود ۳۰ هکتار زمین آسفالت شده؛ سرویس​های بهداشتی، آب و برق و دیگر امکانات آن تامین شده است. همچنین پارکینگ های دانشگاه آزاد، سپاه پاسداران، و پارکینگ های مردمی در شهر آماده و مهیا هستند که در حدود ۱۵۰ هزار اتومبیل در شبانه روز را جا دهند.

سلیمانی تصریح کرد: در خصوص حل مشکل ترافیک جاده ایلام- صالح آباد به مهران در حدود ۷۵ درصد آن آماده و زیر ترافیک رفته و مابقی جاده جایگزین در کنار این نقاط لحاظ ایجاد داشتیم تا ترافیکی در این راستا نداشته باشیم اما از دیگر اقدامات در خصوص برطرف کردن ترافیک این که جاده مهران- ملکشاهی به ایلام است که برای مسیر برگشت این جاده را کاملا مهیا و نقاط حادثه خیز ان برطرف شده است.

 پیش بینی می​ شود که حدود ۵۰ درصد زوار کشور از مرز بین المللی مهران عبور کنند
وی ادامه داد: با توجه به این که اگر چنانچه مرز خسروی باز نشود مرز مهران تردد ۱۶ الی ۱۷ استان کشور را پوشش می​ دهد. پیش بینی می​ شود که حدود ۵۰ درصد زوار کشور از مرز بین المللی مهران عبور کنند.

سلیمانی دشتکی بیان داشت: موکب در نقاط مختلف در ۳۵ کیلومتری مرز تا خود مرز در راستای خدمات رسانی به زائران مستقر خواهند شد علاوه بر این سیستم الکترونیکی گیت ها بسیار قوی شده که در ظرف هر دقیقه یک یا دو زائر را از طرف گیت به سمت مرز عبور داده می شود.

وی گفت: همچنین ۶۰۰ پزشک با نزدیک به ۲۰۰ آمبولانس آماده خدمات رسانی به زائران هستند. ۲ بیمارستان صحرایی با امکانات کامل در درون مرز در نظر گرفته شده و همچنین ۲ بیمارستان صحرایی در استان واسط و بعد از مرکز واسط به طرف کربلا لحاظ داشتیم که در این راستا امکانات بهداشتی درمانی و امداد رسانی و عبور راحت و آرام برای زائران فراهم شود.

زائران به مرز مهران مراجعه کنند

معاون عملیات فرماندهی مرزبانی ناجا گفت: متاسفانه با همه تلاش های و اقدامات انجام شده از طریق دستگاه های دولتی و همچنین مرزبانی ناجا، متاسفانه هیچگونه اقدامی از سوی کشور عراق برای بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران نشده است.

سردار جلال ستاره گفت: با همه تلاش​ هایی که مسئولان کشور برای بازگشایی مرز خسروی انجام داده​ اند متاسفانه تا این لحظه مرز خسروی کماکان بسته است و به تدریج امیدهای ما برای بازگشایی مرز خسروی کمرنگ شده است.

وی افزود: از زائران عزیزی که مقرر بود از مرز خسروی تردد کنند تقاضا دارم به مرز مهران مراجعه کنند. در مرز مهران زیرساخت ها فراهم و ترددها کاملا روان و امنیت نیز برقرار است.

معاون عملیات مرزبانی ناجا تصریح کرد: همکاران من در مرزبانی استان ایلام پذیرای زائرانی که قرار بود از مرز خسروی تردد کنند، در پایانه مرزی مهران هستند.

ایجاد دو مجتمع برای خدمات رسانی به زائران

عضو شورای شهر ایلام از ایجاد یک مجتمع در محل میدان ارغوان(درمسیررفت) و یک مجتمع در محل کمربندی شرقی(برگشت) هر کدام با ظرفیت ۲۵ غرفه جهت خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

هادی کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرداری و همچنین شورای شهر ایلام برای خدمات رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) همانند دیگر نهادها ارگان​ها و سازمان​ها با برپایی غرفه​ هایی اقدام به ایستگاه​های صلواتی کرده است.

وی ادامه داد: ایجاد یک مجتمع در محل میدان ارغوان در مسیر رفت زائران با ظرفیت ۲۵ غرفه که غرفه اصلی آن مختص شهرداری است که این غرفه در اختیار هیئت های مذهبی و قسمت های فرهنگی ادارات قرار گرفته است.

عضو شورای شهر ایلام اضافه کرد: همچنین ایجاد با ایجاد یک مجتمع در مسیر برگشت زوار در کمربندی شرقی شهر با ظرفیت ۲۵ غرفه که نیز در اختیار هیئت های مذهبی نهادها فرهنگی و ادارات قرار گرفته که پذیرای زوار اربعین حسینی به عتبات عالیات است که در حال حاضر این ایستگاهها فعالیت خود را آغاز کرده اند.

کرمی تصریح کرد: همچنین ۳۰ دستگاه اتوبوس خط واحد شهرداری در راستای حمل و نقل زوار در مسیر پل زائر تا خود مرز مهران مستقر هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این که استان ایلام به عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا معرفی شده است در این راستا تبلیغاتی در بدنه اتوبوس ها داشتیم همچنین با این عنوان در سطح شهر بنرهای نصب شده است نیز از طریق  شورای شهر هیئت های مذهبی هماهنگی صورت گرفته که در  داخل شهر بیشتر از ۴۰ مسجد حسینیه ها و تکایا  آمادگی برای اسکان پذیرایی از زوار اربعین حسینی را دارند.

همه برای خدمات رسانی زوار آماده هستند/اجرای ۳ طرح مردمی

حجت الاسلام جواد نوری جانشین کمیته مشارکت های مردمی تغذیه و اسکان استان گفت: توانستیم هماهنگی ​های لازم را انجام دهیم که بتوانیم در استان ایلام ۲۰۰ موکب را شناسنامه دار کنیم که از این تعداد ۱۶۲ پروانه موکب از مرکز صادر و تعداد ۳۸ موکب در استان به صورت موقت صادر شده است.

جانشین کمیته مشارکت های مردمی تغذیه و اسکان استان گفت: در راستای خدمات رسانی برای تغذیه و اسکان زائران اباعبدالله الحسین(ع) طرح های خوبی برنامه ریزی کردیم. طرح اول به نام طرح وقف هر منزل ایلامی یک پتو برای زوار امام حسین(ع) است یعنی هر خانواده ایلامی یک پتو وقف زوار امام حسین(ع) کند دیگر نیازی به هزینه دولتی در این راستا نداریم و با همین کار مردمی می توانیم بحث اسکان زوار اربعین حسینی را بیشتر مهیا کنیم و میزبان خوبی در این راستا باشیم.

وی گفت: اگر مردم این عنایت را داشته باشند خانواده ای یک پتو وقف امام حسین(ع) کنند می ​توانند با اهدای این پتوها با تحویل آن به کمیته مشارکت های مردمی و یا  به مسجد حضرت زینب(س) در این راستا خدمات خود را ارائه دهند.

نوری افزود: در طرح دوم که بحث وسایل نقلیه برای جابجایی زوار اربعین حسینی است، افرادی که نمی ​توانند کمک مالی برای خدمت به زائران کنند،  می ​توانند وسایل نقلیه خود را با این کار وقف امام حسین(ع) کنند و طی این چند  روز برای خدمات رسانی به زوار با مواکب  از این جهت همکاری کنند.

وی ادامه داد: طرح سوم که به نام طرح بیت الحسین (ع) که در مهران و ایلام اجرا می ​شود؛ در این طرح اگر چنان چه حسینیه​ ها، مساجد و تکایا جوابگوی زائران نباشد افرادی که منزل خود را برای چند روز وقف امام حسین (ع) برای اسکان زائران اربعین حسینی می کننداین افراد با مراجعه به کمیته مشارکت​های مردمی می ​توانند اعلام همکاری در این راستا کنند.

جانشین کمیته مشارکت های مردمی تغذیه و اسکان استان گفت: از مجموع ۲۰۰ موکب ظرفیت ۵۶ هزار و ۲۹۵ نفر برای اسکان زائران و همچنین برای تغذیه ۶۰۰ هزار نفر در روز شامل صبحانه، ناهار، میان وعده و شام میزان ظرفیتی است که در کل استان جوابگوی زائران اربعین حسینی هستیم. افرادی که آماده ارائه خدمات برای خدمات دهی به زائران هستند می توانند وجوه نقدی خود را به شماره حساب ۰۱۱۰۲۸۴۴۰۷۰۰۱ بانک ملی شعبه مرکزی کمک های نقدی خود را واریز کنند همچنین خیرین می توانند برای اهدا و نذورات خود با مراجعه به کمیته مشارکت های مردمی اعلام آمادگی کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین