عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: جوان شیعه برای شناخت امام زمان(عج) لازم است بفهمد حضرت حجت از منظر ائمه چه ویژگی‌ها و صفاتی دارد، لذا ...

عقیق: حجت الاسلام محمود مقدمی در گفت‌و‌گو ب با اشاره به راهکارهای جلب محبت اهل بیت (ع) خصوصا حضرت حجت(عج) گفت: یکی از مسائلی که اهمیت بسیار دارد این است که انسان تشخیص دهد در هر زمانی چه چیزی وظیفه اوست. به موقع عمل کردن، به موقع تصمیم‌گرفتن و به موقع حرف‌زدن از مسائل بسیار ارزشمند است که همه کس توانایی آن را ندارد.

مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد اینکه ائمه بعضی افراد را بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند برای این است که این افراد به موقع تصمیم می‌گرفتند و به موقع حرف می‌زدند؛ چراکه گاهی بی‌موقع تعریف کردن و گفتن یک فضیلت دردسر درست می کند.

وی در ادامه به داستانی در این موضوع اشاره کرد و گفت: در روایتی آمده است که قنبر غلام علی(ع) در مجلسی وارد شد، یکی از شیعیان حاضر در مجلس قنبر را بسیار تحویل گرفت و برای او احترام و شأن قائل شد و او را به عنوان غلام علی(ع) به حضار معرفی کرد. شخصیت‌هایی که در آن مجلس بودند آدم‌های نامناسبی بودند، لذا هم قنبر و هم تعریف‌کننده را حسابی کتک زدند. بعدها بزرگان آن جمع یا امام معصوم(دقیقاً به خاطر ندارم) او را توبیخ کردند که تعریف نابه‌جای تو باعث شد که قنبر کتک بخورد، لذا به موقع حرف‌زدن خیلی اهمیت دارد و درست شناختن و مطابق آن شناخت عمل‌کردن نیز همین‌طور است.

مقدمی با بیان اینکه بسیاری از افراد از ائمه، تعریف و تمجید می‌کردند، اما چون ایشان را خوب نمی‌شناختند تعریف‌هایشان بی‌جا بود و آنها را در حد خدایی بالا می‌بردند و برای ائمه دردسر درست می کردند، گفت: یکی از دردسرهای جدی ائمه معصومین این بود که عده‌ای از شیعیان که خوب نمی‌فهمیدند، ولی پرشور بودند، حرف‌های غلوآمیزی می‌زدند و این حرف‌های غلوآمیزی که بیان می‌شد باعث می‌شد که خود ائمه زیر سوال بروند و کارشان سخت شود، به همین خاطر گاهی اوقات اهل بیت(ع) بعضی شیعیان را از بحث‌های کلامی منع می‌کردند و بعضی دیگر را در این مورد تحویل می گرفتند. 

مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه در این رابطه به داستان مومن‌الطاق اشاره کرد و گفت: یکی از اصحاب به مسجد می‌رود و می‌بیند مؤمن الطاق که یکی از شاگردان امام صادق(ع) است مشغول بحث قوی کلامی است و به مؤمن الطاق می‌گوید که امام صادق(ع) از بحث‌های کلامی شیعیان را منع کردند. مؤمن الطاق می‌پرسد: «امام فرمودند که تو این نکته را به من بگویی یا کلی فرمودند؟» صحابی پاسخ می‌دهد که امام کلی فرمودند و این تذکر را چندبار به مؤمن الطاق می‌دهد اما او به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: صحابی بسیار ناراحت و شاکی به خدمت امام(ع) می‌رسد و حکایت را برای امام نقل می‌کند. حضرت در پاسخ می‌فرماید: «من تو را نهی کردم نه مؤمن الطاق را؛ چرا که او مانند پرنده تیزپروازی است که به موقع اوج می گیرد و به موقع فرود می‌آید و اگر او را در بحث مجبور به فرود کردند قبل از اینکه زمین بخورد دوباره اوج می‌گیرد او باید بحث کند و تو نباید بحث کنی»

مقدمی با تأکید بر اینکه ائمه از کسانی که خوب می‌فهمیدند و به جا حرف می‌زدند تعریف و تمجید می کردند، گفت: گمان می‌کنم وظیفه امروز ما این است که خوب بفهمیم و آن جور که ائمه هستند آنها را بشناسیم، اگرچه نمی‌شود ائمه را کامل شناخت، اما به اندازه‌ای که ممکن است فهم‌مان را به جایگاهشان نزدیک کنیم و به جا و به موقع حرف بزنیم؛ چراکه جامعه تحمل شنیدن بعضی حرف‌ها را ندارد.

وی در ادامه خطاب به جوانان گفت: جوانی که می‌خواهد از جایگاه ائمه دفاع کند باید بلد باشد مخاطبش را بشناسد و متناسب با فهم مخاطبش صحبت کند

مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: شنیده‌ام کسی خدمت پیامبر(ص) آمد و از ایشان پرسید این خورشید که ما به این اندازه می‌بینمش در واقع باید از یک خانه هم بزرگتر باشد. حضرت فرمودند: یک مقداری بزرگتر است، دیگری آمد و گفت: فکر کنم خورشید باید از مدینه هم بزرگتر باشد، حضرت فرمودند: یک مقداری بزرگتر است و ... . کسی از اصحاب عرض کرد بالاخره یا رسول الله خورشید اندازه کدام یک از اینها است که شما به همه فرمودید یک خورده بزرگتر است، حضرت فرمود: «من باید متناسب با فهم مخاطب حرف بزنم اگر به ایشان بگویم خورشید واقعاً چقدر است هرگز باور نمی‌کنند و من را تکذیب می‌کنند.»

وی با اشاره به این دقت و ذکاوت پیامبر در مواجهه با مخاطب گفت: به نظر می‌رسد در این دوران که همه دم از منجی و امام زمان(عج ) می‌زنند و همه مشغول شناسایی این هستند که ادیان مختلف راجع به امام زمان و منجی آخر زمان چه گفتند جوان شیعه باید بداند برای شناخت امام زمان(عج) لازم است بفهمد حضرت حجت از منظر ائمه چیست و چه ویژگی‌ها و صفاتی دارد و منظر ائمه را ملاک قرار دهند.

مقدمی با بیان اینکه فقط اهل بیت هستند که خودشان را خوب می‌شناسند و خود را به اندازه فهم مخاطب معرفی می‌کنند، گفت: برای شناخت امام زمان به درب خانه غیر اهل بیت نباید برویم و خودشان را از خودشان باید بشناسیم. شاید زیارت جامعه یکی از بهترین معیارها باشد برای شناخت همه ائمه از جمله امام زمان(عج )، ویژگی‌ها و صفاتشان باشد.

مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه در پایان با بیان اینکه امام زمان(عج) را باید با توجه به فرمایشات ائمه بشناسیم گفت: باید حضرت را متناسب با فهم مخاطب معرفی کنیم؛ چراکه در این صورت می‌توان قلب امام زمان (عج) را شاد کرد.


منبع: دانشجو

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین