عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
عصر تاسوعا دشمن خواست حمله کند، امام حسین(ع) شب عاشورا را مهلت گرفت و فرمود: «أنی أحب الصلاة له؛ من نماز را دوست دارم»(اللهوف، ص‏89)، حضرت هیچ تقاضایی جز تأخیر برای نماز از دشمن نداشت.
عقیق:حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «امام حسین (علیه السلام) و نماز» که در 2 اردیبهشت‌ماه سال 1378 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.
تمام سخنرانی‌های امام حسین(ع) بعد از نماز بود
- در قرآن درباره حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی» انعام/162 به درستی که نماز و مناسکم «نسک» یعنی عبادت‌ها نماز هم که عبادت است؛ اول گفته نماز بعد گفته نسک و مناسک عبادت‌ها یعنی نماز خط ویژه دارد، نماز به یک طرف و سایر عبادت‌ها هم به یک طرف.
-  تمام سخنرانی‌های امام حسین علیه‌السلام بعد از نماز بوده. در مسیر حرکت امام حسین علیه‌السلام سخنرانی‌های زیادی داشتند که در تاریخ ثبت شده و همه آنها بعد از نماز بودند. حضرت هدف از راه باز فکری را بند به نماز می‌فرمود چون وقت‌های دیگر فکرهای گوناگونی است ولی وقت نماز و در مسجد فکرها آماده و متمرکز است.
تنها تقاضای امام حسین(ع) از دشمن
- عصر تاسوعا دشمن خواست حمله کند حضرت شب عاشورا را مهلت گرفت و فرمود: «أنی أحب الصلاة له»(اللهوف، ص‏89) من نماز را دوست دارم.
حضرت هیچ تقاضایی از دشمن ندارد جز تأخیر برای نماز با اینکه هیچ ترس و وحشت و هراسی هم از دشمن ندارد.
- ظهر عاشورا در میدان جنگ، زیر رگبار، نماز که می‌خواند اذان هم می‌گوید، و دست از مستحبات برنداشت. اما گاهی یک چیز جزئی ما را عوض می‌کند.
- همه شب عاشورا را به دعا و نماز مشغول بودند. «فقام اللیل کله یصلی و یستغفر و یدعو و یتضرع و قام أصحابه کذلک یصلون و یدعون و یستغفرون»(إرشاد مفید، ج‏2، ص‏93) پس ایستاد شب را تا به صبح به نماز و استغفار و دعا و گریه و زاری و همینطور اصحاب او هم به نماز و دعا و استغفار مشغول بودند.(نفس المهوم از ارشاد)
وقتی حضرت زینب(س) نمازش را نشسته خواند
- قرآن می‌فرماید: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» بقره/45 از صبر(روزه) و نماز کمک بگیرید. سوال: در تاریخ بهترین کسی که به این آیه عمل کرد چه کسی بود؟ جواب: زینب کبری(ع). غروب عاشورا این همه داغ و شهید و جوان و حتی جوان‌های خودش شهید شده، 72 داغ دیده و بردوش داشتن مسئولیت اسارت در عین حال. امام صادق(ع) می‌فرماید: در تمام مدت حضرت زینب نماز شبش ترک نشد تنها وقتی که نماز را نشسته خواند و زانوهایش رمق نداشت، غروب عاشورا بود.
- یکسال به علت کمی باران در کوفه خشکسالی شد مردم آمدند خدمت امیرالمومنین(ع) و عرض کردند نماز باران خوانده شود توسط حضرت، حضرت فرمودند بگویید حسین فرزندم دعا کند. آمدند خدمت امام حسین(ع)، حضرت دعا کرد و باران آمد. یکی از کوفیان به حضرت گفت این خدمت و دعایی که فرمودید و این باران آمد و ما از خشکسالی نجات پیداکردیم روزی تلافی خواهیم کرد.
4 مکانی که نماز مسافر شکسته نیست
- «وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»(مصباح‏‌المتهجد، ص‏722) پاکیزه شد زمینی که شماها در آن دفن شدید. شهادت امام حسین(ع) فقه را زیر و رو کرد، مسافر نمازش شکسته است ولی چهار جا نماز مسافر درست است. الف: خانه الوهیت – مسجد الحرام ب: خانه نبوت – مسجد النبی ج: خانه امامت – مسجد کوفه د: خانه شهادت – حرم امام حسین(ع). اینکه به مسافر می‌گویند این چهار جا نماز را درست بخوان یعنی این خانه توست.
- سه چیز باعث می‌شود نماز انسان قبول شود؛ الف: حضور قلب – آن مقدار از نماز که توجه داشته باشیم قبول می‌شود، ب: نافله(نماز‌های مستحبی که قبل یا بعد یا بین نمازها در شبانه روز رسیده)ج: تربت امام حسین علیه السلام
حدیث داریم:  «السجود علی تربت الحسین(ع) یخرق حجب السبع»، سجده کردن بر خاک قبر امام حسین(ع) پرده‌های هفت گانه را کنار می‌زند(یعنی نماز قبول می‌شود). امام صادق(ع) کیسه زردی داشت از خاک قبر امام حسین(ع) نماز را با آن خاک می‌خواند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین