۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۰۸
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه عارفان، معقتدند که براساس عقل خدای متعال لازم است اطاعت و پیروی شود، افزود: براساس روایت، نکته خلقت آفرینش حضرت آدم مسأله محبت بود.
عضو خبرگان رهبری با تأکیدبر اینکه ستایش و پیروی ملائک از خدا عاشقانه نبود گفت: خدا، مخلوقی را می خواست که خالق را عاشقانه اطاعت، پیروی و ستایش کند.
این استاد حوزه با بیان اینکه براساس سخنان اهل بیت(ع)، اساس آفرینش عشق بوده است و مهمترین خلاء جهان خلقت عشق نبود، بلکه حب به حضرت حق بود، عنوان کرد: به همین دلیل خدای متعال حضرت آدم را خلق کرد تا حب به خالق خود بورزد تا از این طریق محبوب شود، همچنانکه حضرت رسول اکرم(ص) این گونه بود، آنچنان خدا را ستایش میکرد و عبادت می کرد تا اینکه محبوب خدای عزوّجل شد.
آیتالله اراکی گفت: جذبه عشق الهی آنچنان زیاد بود که حضرت رسول اکرم(ص) ساعتها در نیمه شب به تهجد خدا مشغول بودند و این عبادت آن قدر زیاد و عاشقانه بود که آیه نازل شد درسوره طاها میفرماید، «ای رسول(ص) ما تو را مبعوث نکردهایم که برای عبادت و هدایت این همه خودت را به زحمت افکنی».
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه عاشقان خدا کسانی هستند که هر چه خدا بیشتر آنها را به سختی میاندازد، بیشتر عاشق حضرت حق میشوند، یادآور شد: عشق و محبوب شدن به راحتی به دست نمیآید، سختی با عشق هویت پیدا میکند، افرادی تا در گرفتاری قرار میگیرند، دست ازعبادت و ستایش بر میدارند.
عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه کمال جامعه بشری براساس عشق ساخته شده گفت: اگراین عشق الهی باشد اثر آن دو چندان خواهد بود. عشق علم جدالی، مقالی و گفتوگو نیست، اظهار کرد: تنها راه رسیدن به محبوب، تحمل سختی، رنج کشیدن و صبر است.
آیتالله اراکی با بیان اینکه رهبران الهی جلوه گاه عشق الهی هستند، افزود: به همین دلیل محبت به اهل بیت(ص) دارای اجر عظیمی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید براینکه عنصر عشق به ابیعبدالله(ع) ابزار اصلی جوانان درمساجد و حتی تحمل سختی برای حضور در اربعین است، گفت: در صحرای کربلا، عشق الهی به نمایشگاه گذاشته شده و آنهایی که در اربعین حضور مییابند، تجلی گاه عشق الهی میشوند که ازناحیه حضرت ابیعبدالله(ع) بر قلبها بروز کرده است.
عضو خبرگان رهبری بابیان اینکه طلاب حوزههای علمیه لازم است درس خدا و رسول(ص) را بیاموزند تا به جامعه انتقال دهند، گفت: باید درسها مقدمه برای حبّ به حضرت حق شود و همین فرق عمده حوزه علمیه، با سایر مراکز علمی است. چون درس خواندن برای خدا زحمت و رنج دارد و هرکس نمیتواند دراین مسیر قرار گیرد که برای رسیدن به خدا رنج را تحمل کند.