عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱
این پیرغلام اهل بیت، در طول عمر خود علاوه بر خدمت در هیئت امام حسین (ع)، فعالیت های سیاسی و مبارزاتی پیش از انقلاب نیز داشت.
عقیق:حاج علی آهی شاعر آئینی، مداح، عضو هیئت امناء و هیئت مدیره بنیاد دعبل خزائی و رئیس هیئت مدیره خانه مداحان بوده است.

حاج علی آهی، 14 آبان سال 1307 در محله پامنار و در یک خانواده مذهبی متولد شد. او پس از به پایان رساندن تحصیلات دوره ابتدایی، همزمان با اشتغال، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.او از ۱۰ سالگی شروع به مداحی کرد و از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی شروع به سرودن اشعار نمود.

او برخی از دروس حوزوی را نزد حضرات آیات حاج سیدعلی اصغر میردامادی، حاج شیخ احمد مجتهدی، حاج سیدمحمد ضیاء آبادی کسب کرد و همچنین برای کسب علومی نظیر اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری پای درس اساتیدی همچون آیت الله حاج شیخ جواد خراسانی، آیت الله العظمی سیدمحمد هادی میلانی، آیت الله حاج میرزا جواد تهرانی، آیت الله العظمی سیدابوالقاسم خویی، آیت الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی، آیت الله العظمی سیدمحمد وحیدی، آیت الله العظمی شیخ حسین وحید خراسانی، شهید آیت الله سیدعبدالحسین دستغیبب، نشسته است.

این پیر غلام اهل بیت (ع) در طی زندگی خود و در دوره قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت های سیاسی داشت که به همین علت چندین بار توسط ساواک دستگیر شد و تحت شکنجه قرار گرفت. او در جمعیت فدائیان اسلام عضویت داشت و فعالیت های فراوانی در خصوص لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی داشت و در چاپ و توزیع گسترده اعلامیه هایی علیه رژیم شاهنشاهی فعالیت گسترده ای داشته است. پس از وقوع انقلاب اسلامی نیز عضو کمیته استقبال از امام خمینی (ره) شد و همچنین تا سطح فرماندهی استان به دعوت آیت الله مهدوی کنی در کمیته انقلاب اسلامی پیش رفت و در هشت سال دفاع مقدس نیز حضور داشت.

حاج علی آهی نقش مهمی در تأسیس بنیاد دعبل خزایی با هدف انسجام در امور رفاهی و بیمه تأمین اجتماعی مداحان و شاعران آئینی کشور داشت که این بنیاد کار خود را از سال 1385 آغاز نمود. او در طی عمر خود، حدود یکصد نفر از مداحان سنتی و آئینی را طبق موازین شرعی تربیت کرده است. سرانجام، حاج آهی در روز یکشنبه شانزدهم فروردین در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران درگذشت و در قطعه ۳۰۱ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین