عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
پیرغلام اهل بیت(ع) و مسئول تکیه یزدیهای قم:
مسئول تکیه یزدیهای قم که خود از پیرغلامان باصفای اهل بیت(ع) است با تاکید بر این که هیئتی ها بیش از سایرین باید زینت مجالس امام حسین(ع) باشند بر لزوم تقویت بُعد اخلاص در میان مداحان و پیرغلامان حسینی تاکید کرد.
عقیق:حاج مهدی اشعری از پیرغلامان و پیشکسوتان هیئات مذهبی شهر مقدس قم است که سالیانی است در تکیه معروف یزدی های بازار این شهر مشغول به خدمت رسانی به عموم عزاداران و دلباختگان حضرت سیدالشهدا(ع) می باشد.

وی که متولد 1314 در قم است همچنین پدر شهید والامقام دفاع مقدس شهید غلامحسین اشعری است و آن طور که خود می گوید در خانواده ای مذهبی که بیش از 28 نسل قبل از او هم خادم حرم حضرت معصومه (س) بوده اند ، بزرگ شده و هم اینک نیز در محله قدیمی معروف به تکیه یزدیهای بازارقم سکونت دارد. آنچه در ادامه می آید، مشروح گفتگو  بی پیرایه و صمیمانه خبرگزاری حوزه با این پیرغلام اهل بیت(ع) و متولی تکیه یزدی های قم است؛

برای شروع بفرمایید که تکیه یزدی ها از چه سالی در قم تاسیس شده و در حال حاضر مهم ترین فعالیت های آن چه می باشد؟

بله ،ضمن تشکر از توجه و عنایت شما به مباحث و مسایل جاری در هیئات مذهبی و عرض خدا قوت باید عرض کنم که وجه تسمیه تکیه یزدی ها این است که حدود 200 سال قبل مشهدی علی نامی که به مقنی گری اشتغال داشته ،از یزد به قم آمده و در این محل ساکن می شود.

وی همه ساله در ایام محرم در قسمتی از شارع عمومی مکانی را درست می کرد تا علاقمندان حضرت اباعبداالله الحسین (ع) بتوانند در آنجا به عزاداری بپردازند،تا آن که به مرور زمان آنجا را تبدیل به تکیه نمود و برنامه روضه خوانی دایر کرد.

آن مرحوم دوباب مغازه نیز که در بازار قم داشت را نیز وقف این مکان مقدس کرد که پس از او سرپرستی تکیه به عهده میرزا عبدالحسین علیشاهی گذاشته می شود و بعد از آن هم فرزندش مرحوم حاج یدالله علیشاهی ، ضمن آن که هم اکنون هم این تکیه به صورت هیات اُمنایی اداره می شود که بنده هم در خدمت دوستان هستم.

به غیر از برنامه ثابت عزاداری 2ماه محرم وصفر که به صورت دهه ای و به همت بانیان قدیمی برپا می شود، در طول سال هم چه در ایام ولادت ائمه اطهار(ع) و چه مناسبت های وفات یا شهادت به خصوص ایام فاطمیه و همچنین در ماه رمضان مراسم باشکوهی در این تکیه برگزار می گردد.

البته زیر مجموعه تکیه یزدی ها ، هیئتی است با سابقه بنام هیئت بنی الزهرا(س) که از سال 1332 تا امروز فعال است که بنده این توفیق را دارم که نوکری محبان اهل بیت(ع) را در این هیئت داشته باشم.

این هیئت هم شب های چهارشنبه به طور سیار برقرار است و اعضای آن هرساله چندین مرتبه در ایام شهادت امام کاظم(ع) ومبعث حضرت رسول(ص) و به خصوص ایام ولادت و شهادت آقا امام رضا(ع)به مشهد مقدس مشرف می شوند که به همت هیئتی ها در همین رابطه هم حسینیه عظیم و مجهزی در خیابان خسروی نو مشهد با همین عنوان ساخته شده تا در طول سال پذیرای زائرین متعددی باشد که از قم و سراسر کشور به پابوس ثامن الحجج (ع) مشرف می شوند.

شما هم علاوه بر تولیت تکیه و هیئت ، آیا به شخصه برنامه مداحی هم دارید؟!

خود بنده از سال 32 که در خدمت دوستان هستم تا حالا کمتر توفیق شده مداحی کنم هر چند گاهی اوقات این توفیق هم برایم حاصل می شود اما اجمالاً برنامه مداحی به مناسبت های مختلف برگزار می شود و تاکنون هم مداحان بزرگی از قم و تهران از جمله آقایان حاج محمدرضا عاصی،حاج علی خورشیدی،مرحوم حاج حسن اشعری،مرحوم حاج سیدطاهر روحانی،مرحوم حاج محمد مرتاضی و برخی از شعرای انقلابی همچون مرحوم حجت الاسلام  حاج شیخ عبدالحسین اشعری به اجرای برنامه مداحی و شعرخوانی پرداخته اند، ضمن آن که در حال حاضر نیز مداح محل و هیئت فرزندم آقای جواد اشعری به اجرای برنامه می پردازد.

به نظر شما راز ماندگاری ، جذابیت و محبوبیت هیئات و تکیه های قدیمی چیست و چرا هنوز هم بسیاری از مردم برای عزاداری ها به این جور هیئات و تکایا مراجعه می کنند؟

در خصوص همین تکیه یزدی ها بنده باید عرض کنم که راز ماندگاری این تکیه، حفظ و تقویت بافت قدیمی و سنتی آن با کتیبه های عتیقه و جذاب است و به خصوص این که در طول این سال ها هیچ گاه از سبک های سنتی در عزاداری ها و بهره گیری از مداحان و سخنرانانی که بر پایه همین سبک های سنتی برنامه اجرا می کنند، غافل نشده ایم. البته مداحان جوان هم داشته ایم اما نگذاشته ایم که هیئت دچار برخی برنامه ها و آفت هایی شود که متاسفانه برخی هیئات به آن دچار هستند.

 یکی دیگر از ویژگی های این تکیه و محله آن است که بیش از 20 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده که هرکدام از آنان از جوانان مذهبی و فعال همین تکیه بوده اند.

یکی دیگر از ویژگی های این محل و به خصوص اعضای حاضر در تکیه آن است که جوان تر ها به پیشکسوتان احترام ویژه ای می گذارند که این روحیه و منش از دیگر رموز جذابیت تکیه یزدی ها شده است. همچنین اجرای نوحه های قدیمی و پرمحتوا در مناسبت های مذهبی به خصوص دهه اول محرم باعث شده که خیلی از مردم دیگر مناطق قم نیز در ایام محرم حداقل یک شب هم که شده سری به این هیئت زده و در عزاداری های آن شرکت کنند.

به عنوان یکی از متولیان هیئت و پیرغلام سیدالشهدا(ع) از نگاه شما وجود چه شاخصه هایی باعث موفقیت یک هیئت و تکیه می شود؟!

ببینید پیرغلام و نوکر امام حسین(ع) از آن جا که منتسب به اهل بیت(ع) به خصوص حضرت ارباب بی کفن است ، باید از همه جهت الگو برای دیگران باشد چرا که مردم اگر به او احترام می گذارند به خاطر دستگاه امام حسین(ع) است و لذا امثال ما که می گوییم پیرغلام حسینی هستیم باید بیش از دیگران بکوشیم که بر اساس آن حدیث معروف زینت اهل بیت(ع) و مجالس آن ها باشیم

از طرفی متولیان هیئات و تکایا که همگی مفتخر به مدال نوکری و پیرغلامی هستند باید تجربیات ارزشمند خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند و از آن ها در کارهای گروهی و مراسمات هیئت کمک بگیرند.

مهم ترین اصلی که باعث عاقبت بخیری و توفیق در این دستگاه سعادت بخش می شود، همانا تقویت بُعد اخلاص است و این که هر کاری می کنیم برای رضای خدا و اهل بیت(ع) باشد و بس نه خدای ناکرده برای ریا و خودنمایی.

در یک هیئت همچنین باید به تقویت اعتقادات و باورهای دینیِ مستمعین و اعضای هیئت توجه ویژه ای شود و همچنین در نشر و ترویج سیره نورانی ائمه اطهار(ع) کار شود که این کار با انجام برنامه های متنوع فرهنگی ، مذهبی، اجتماعی و سیاسی امکان پذیر است. از طرفی حتماً و حتماً باید قرائت قرآن به صورت دسته جمعی، تفسیر کلام وحی و نیز برپایی نماز باید در هیئات و تکایا به طور جدی مورد توجه باشد تا بتوانیم به این وسیله رضایت حضرات معصومین(ع) را جلب نماییم.

در مقام یک پیشکسوت هیئتی و به عنوان آخرین سوال چه توصیه و رهنمودی به جوانان دارید؟!

سفارشم به جوانان این است که با اخلاص و بدون تکبر و منیت در هیئات حضور پیدا کنند ، چرا که بی شک هرچه خضوع وخشوع آنان در خانه اهل بیت(ع) بیشتر باشد خدا به آنان بیشتر عزت و افتخار عنایت می کند، البته همیشه باید اول احترام پدر ومادر خود را داشته باشند بعد احترام محاسن سپیدان که عمری در این محافل نوکری و عرض ادب کرده اند.

از طرفی به طور جدی معتقدم که یک بچه هیئتی باید از لحاظ تحصیل و اخلاق و رفتار و آداب معاشرت در در حد مطلوبی در جامعه باشد که این مساله مورد تاکید و خواست اهل بیت(ع) و شهدای ماست.



منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین