عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
رئیسی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد:
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رادیو زیارت با همکاری رسانه ملی کار خود را آغاز می‌کند، گفت: فعالیت شبکه امام رضا (ع) از ابتدای امسال آغاز شده و امروز در شبکه‌های در دسترس وجود دارد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه اصفهان در مدرسه علمیه امام صادق (ع) با اشاره به لزوم تعامل میان آستان قدس رضوی و نخبگان حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: از دیدگاه‌های اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان به صورت مشروح‌تر استفاده کرده و امیدواریم بیش از این در جریان دیدگاه‌های این دوستان قرار بگیریم.

وی در ادامه گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید "خدا کسی که امر ما را احیا کند رحمت کند"، آنچه امر حضرت رضا (ع) است فقه بوده که تمام زندگی بشریت را در حوزه عقاید و اخلاق فاضله و احکام شامل می‌شود، آنچه به عنوان فقه در حوزه‌ها از آن بحث می‌کنیم احکام است که در رساله‌های عملیه وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بر اساس آنچه در شئونات زندگی انسان است فقه می‌تواند برای همه لایه‌های زندگی اجتماعی حکم داشته باشد، آنچه در حوزه عقاید باورها از فقه اکبر، فقه اصغر، حوزه احکام، بایدها و نباید‌ها یاد می‌کنیم. فقه در طول تاریخ زندگی علمای بزرگ بسیار تلاش شده و فروعات بسیاری پیرامون آن مطرح شده است.

وی با بیان اینکه بزرگان ما برای این فقه بسیار تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: بزرگان سعی کرده‌اند این فقه به دست ما برسد و این گنجینه ارزشمند را برای اداره جامعه اسلامی در اختیار ما قرار داده‌اند. فقه در متن جامعه حکومت نمی‌کرده، به عنوان نمونه در زمان شیخ انصاری فقه حکومت نمی‌کرد و امروز فقه حکومت می‌کند، باید در حوزه‌های مختلف بانکداری و اجتماعی و مسائل سیاسی این موضوع واکاوی شود.

رئیسی ادامه داد: فقه ما، مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز، این توانایی را دارد که در پاسخ به سئوال‌های جامعه به بن‌بست نرسد و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پاسخگو باشد، مجتهدان ما تلاش کنند تا پاسخ سئوالات و مسائلی که امروز در جامعه مطرح است را بیابند و امروز بتواند آثار برکات این علم و دانش در جامعه روز به روز تجلی داشته باشد و این کار در پرتو امام رضا (ع) امکان دارد.

وی گفت: در پرتو این علم و دانش و سیره رضوی می‌توان برکات بسیاری برای زندگی اجتماعی امروز جامعه ما یافت، تصور ما این است که هنر حوزه‌ها و دانشگاه ها این است که با این زیبایی‌های کلام آشنا شوند و یکی از این روش‌ها منبرهاست که برکت ماه محرم و صفر برای تبیین این علم بسیار است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: باید در عرصه پویا نمایی، هنر، رسانه‌ها نیز تلاش شود، عزیزانی هستند که با روش‌ها و علم و دانشی که دارند پیشرفت خوبی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی شبکه امام رضا (ع) هستیم، اظهار داشت: فعالیت آن از ابتدای امسال آغاز شده و امروز در شبکه‌های در دسترس وجود دارد که سعی داریم تولید محتوای خوبی را در آستان قدس داشته باشیم.

رئیسی گفت: رادیو زیارت نیز با همکاری رسانه ملی کار خود را آغاز می‌کند تا در تبیین علم امام رضا (ع) در جامعه موفق باشد. تبیین معارف رضوی و معارف اهل بیت می‌تواند جامعه را سعادتمند کند و زیبایی‌ها را در جامعه نشان دهد، سیره رضوی می‌تواند این مسئله را در جامعه تبیین کند و علما، بزرگان و هنرمندان هر چه در این جریان تلاش کنند بهتر این موضوع تبیین می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مخاطبان مختلفی در سنین مختلف داریم که همه می‌توانند از این ظرفیت بهره مند شوند، گفت:  ما در آستان قدس رضوی دفتر مشاوره جوانان داریم که در یک الی 2 جلسه آشتی میان جوانان صورت می‌گیرد و این از برکات آستان قدس است، این موضوع می‌تواند توسعه پیدا کند و با برنامه ریزی‌هایی که با کار علمی صورت می‌دهیم این اقدامات دنبال شود.

وی ادامه داد: مسئله مزدوجان و تحکیم خانواده که از مسائل مورد تاکید بزرگان است را باید دنبال کنیم، همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق باید تلاش کنیم تا جامعه ما در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان مقاومت کند.

رئیسی تأکید کرد: با توجه به تبلیغات سوء، انقلابی‌گری در جامعه ما باید با اقدامی که برای منافع است برابر باشد، در حالی که این مسئله وجود ندارد و نگاه انقلابی با نگاه فردی و اجتماعی توام است که باید با یک حرکت مخلصانه توام با تعقل و نگاه به منافع صورت بگیرد، نگاه جامعه امروز در برابر نگاه انقلابی احساساتی است و افراد انقلابی را احساساتی می‌نامند.

وی افزود: این سرمایه اجتماعی باید در عرصه‌های مختلف مانند انقلاب حفظ شود و تبیین مواضع انقلابی را مدنظر داشته باشیم و مجموعه نهادهای فرهنگی در این زمینه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با مجموعه بدنه حوزه علمیه اصفهان تعامل می‌کند، گفت: در این راستا باید یک حلقه اتصالی وجود داشته باشد، بسیاری از گره‌های امروز با این تحقیقات باز می‌شود و این همکاری را پاس می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه، دانشگاه و موسسات فرهنگی همچون آستان قدس رضوی وجود دارد که باید تعامل تعریف شده‌ای با یکدیگر داشته باشند، به نظر ما ظرفیت‌های مختلف زمانی که در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌تواند آثار خوبی را داشته باشد و آمادگی داریم که این تعامل صورت پذیرد.

رئیسی تأکید کرد: ما معتقدیم در این دوران یک کار فرهنگی و خدمت‌رسانی به مردم وظیفه همه ماست، کاری که به برکت نام امام رضا (ع) و حکم رهبر معظم انقلاب آغاز کردیم، کار خدمت رسانی برکاتش روز به روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: دولت یک وظیفه اساسی در ارتباط با خدمت رسانی دارد اما ما و دیگر بخش‌ها نیز می‌توانیم اقداماتی صورت دهیم تا ما نیز در حوزه خدمت‌رسانی به مردم به ویژه محرومان نقش داشته باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز نگاه مسلمانان و نگاه مردم آزاده در عالم به این کشور و این نظام و ملجأ محرومان، مستضعفان و مظلومان نظام جمهوری اسلامی ایران است، این اثرگذاری در ضمن پویا بودن امکان پذیر است و در ضمن ایستا و متوقف بودن امکان پذیر نیست، به هیچ عنوان ما بنای بر توقف در هیچ حوزه‌ای نداریم به این دلیل که بنای انقلاب بر اساس توقف نیست و باید روز به روز از علم و ایمان در این شاکله ایمان اسلامی استفاده کنیم و این جایگاه در گرو حرکت جدی همه بخش‌ها است.

وی تصریح کرد: ترجمان انقلابی اندیشیدن رهبر معظم انقلاب نیز بر این است که در همه حوزه‌ها حرکت انقلابی رخ دهد و این به دست نیروهای توانمند کشور امکان پذیر است، ما این دست‌ها و قلم‌ها را توانمند می‌دانیم.

رئیسی گفت: ما نمی‌گوییم نباید از کتب مختلف تحقیق و برخی متن‌ها را ترجمه کرد و در اختیار محققان قرار گیرد، باید معلوم باشد که در علوم انسانی حرف برای گفتن داریم. رهبر معظم انقلاب بودیم فرمودند باید بر تکیه بر توانمندی نخبگان خودمان اداره کنیم و نگاه به دست دیگران نداشته باشیم، باید علوم، فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاسی بر اساس توانمندی خودمان باشد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین