عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
مدیررادیو تهران در گفت و گو با «عقیق»:
. «هیئت» برنامه ای است که شب ها پخش خواهدشد. در این برنامه شنوندگان رادیو تهران می توانند به صورت زنده قسمت هایی از برنامه عزاداری در هیئت های مطرح تهران را بشنوند و هرشب برنامه یک هیئت پخش خواهدشد.

عقیق: با آغاز ماه محرم، برنامه های رسانه ملی نیز رنگ و بوی ماه عزا به خود گرفته است. تقارن ماه عزدارای سید و سالارشهیدان با هفته دفاع مقدس سبب شده تا برنامه سازان صدا و سیما بکوشند برنامه هایی با مضمون پیوند دفاع مقدس و عاشورا و الهام بخشی قیام اباعبدالله الحسین در جنگ هشت ساله و حماسه غیورمردان کشورمان در سال های عشق و آتش و خون بسازند. «رادیوتهران» نیز در همین زمینه برنامه هایی با حال و هوای محرم و دفاع مقدس برای شنوندگان خود تدارک دیده است. «سعید معدن کن» مدیر رادیو تهران در همین رابطه به «عقیق» می گوید: با توجه به آغاز دهه محرم و تقارن آن با هفته دفاع مقدس ، برنامه ای تحت عنوان «با نوای کاروان» تدارک دیده ایم که هرروز ساعت 9 صبح تا پایان ایام عزا پخش خواهدشد و به تاثیرپذیری رزمندگان از واقعه عاشورا می پردازد.

معدن کن در خصوص سایر برنامه های ویژه ماه محرم که قرار است از رادیو تهران پخش شود نیز گفت: برنامه «صدای خاطره» در 8 بخش 5 دقیقه ای در طول روز پخش می شود که درواقع با محتوای تعریف خاطرات رزمندگان و مردم از آن ایام فراموش ناشدنی است . برنامه «آوای کاروان» را داریم که به پخش موسیقی ها و مداحی های مرتبط با این ایام خواهد پرداخت.

مدیر رادیو تهران درباره برنامه هایی که در نوبت عصرگاهی این رادیو در ایام محرم پخش خواهدشد نیز افزود: برنامه «همنوایان تهرانی» ویژه برنامه ای است که برای اولین بار با همکاری خانه مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی تهران ساخته شده است و درواقع مسابقه ای است که بین مداحان جوان و نوجوان برگزار می شود.

معدن کن هدف از اجرای این مسابقه را اینگونه توضیح می دهد: بیش از بحث مسابقه، بحث «آموزش» مرثیه سرایی مطرح است. در این برنامه اساتید مداحی و بزرگانی همچون استاد «سازگار» حضور دارند که با مداحان جوان و نوجوان همراه می شوند و در هیئات مختلف شهر حضور پیدا می کنند. این اساتید درواقع بر اجرای درست و مطابق با شعائر این مداحان نظارت دارند. و البته این دوره اول اجرای این مسابقه است و قطعا برای دوره های بعدی تدارک و برنامه ریزی گسترده تر و ویژه تری خواهیم داشت.

برنامه بعدی که معدن کن به معرفی آن پرداخت، برنامه ای با عنوان «هیئت» است . «هیئت» برنامه ای است که شب ها پخش خواهدشد. در این برنامه شنوندگان رادیو تهران می توانند به صورت زنده قسمت هایی از برنامه عزاداری در هیئت های مطرح تهران را بشنوند و هرشب برنامه یک هیئت پخش خواهدشد.  در این برنامه که با کمک سازمان تبلیغات اسلامی تهران ساخته می شود، پیرغلامان اهل بیت در برنامه حضور پیدا کرده و با شنوندگان سخن خواهندگفت.

برنامه دیگری که در طول روز از آنتن رادیو تهران پخش خواهد شد «تعزیه خوانی» است که «معدن کن» می گوید این برنامه قرارنیست تعزیه خوانی به صورت مرسوم را روایت کند و به صورتی جذاب و زنده و البته جدید به روایت تعزیه خوانی خواهدپرداخت.

«یاعشق ادرکنی» برنامه روتین 5 دقیقه ای است که  البته پیش از این نیز پخش می شده و به گفته مدیر رادیوتهران در این ایام با مباحث مربوط به ظهور و پیوند آن با قیام عاشورا پخش می شود .

و اما صدای عزاداری درشهرستان ها نیز در این ایام در رادیو تهران شنیده خواهدشد. این اتفاق در قالب برنامه «اینجا تهران است» خواهدافتاد که طبق گفته معدن کن در این برنامه شنوندگان در جریان مراسم عزاداری در شهرستان ها قرارخواهندگرفت.

سایر برنامه های رادیو تهران نیز متناسب با ایام عزاداری سید و سالارشهیدان؛ حال و هوای محرمی خواهندداشت از جمله «شقایق نامه» که برداشتی از «شقایق نامه» مرحوم «سیدحسن حسینی» است و یا برنامه «کتاب شب» که به بازخوانی کتاب «حماسه حسینی» و برخی کتب دیگر مرتبط با اباعبدالله الحسین و قیام عاشورا خواهدپرداخت.

مدیررادیو تهران در پاسخ به این سوال که آیا در رادیو نیز همانند تلویزیون لیستی مشخص از پخش نوحه مداحان مطرح در این ایام وجود دارد یا خیر هم گفت: تقریبا از همه مداحان بزرگواری که هستند، صوت هایی دراختیار داریم که پخش خواهدشد. البته برخی مداحان هم هستند که خودشان علاقه ای به پخش صدا و برنامه های شان از رادیو و یا تلویزیون ندارند. در حال حاضر بیش از 3000 قطعه مداحی در آرشیو رادیو وجود دارد اما ترجیح می دهیم در این ایام از مداحی های جدید استفاده کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
1
0
از سیب سرخی چرا استفاده نمیکنه صداوسیما!!! عجیبه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین