عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
علی عسکری در اختتامیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان عنوان کرد؛
رئیس سازمان صداوسیما گفت: صداوسیما در آستانه ماه محرم به دنبال این است که حلقه‌های معرفت در کنار حلقه‌های شور و نشاط حسینی ایجاد شود و به نام امام حسین(ع) در مقابل هجمه استکبار ایستادگی شود.

گزارش تصویری



عقیق:مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در میدان امام اصفهان با حضور مقامات لشکری و کشوری از جمله فرماندهان سپاه و ارتش استان اصفهان، رئیس سازمان صداوسیما، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، نمایندگان مجلس، اعضای مجلس خبرگان رهبری، استاندار اصفهان، خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و هزاران نفر از مردم اصفهان برگزار شد.

در این مراسم زرگرپور،استاندار اصفهان در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: اجتماع عظیم عاشقان و مداحان امام حسین (ع) یک افتخار بزرگ برای ساکنان و شهروندان ولایتمدار اصفهان است. اصفهان علاوه بر فعالیت در بحث مفاهیم دینی و عاشورایی، در حماسه‌آفرینی شهدای مدافع حرم نیز پیشتاز است.




وی ادامه داد: حقیقت مسلمی که ما را به ژرف‌های عمیق مناسک حسینی و احیای دین رهنمون می‌کند همین محرم و صفر است.سرمایه تشیع دفاع از حریم ولایت است و مجالس ما آراسته به نام ولایت، عصمت و طهارت است.یک ضرورت است که در راستای صیانت از ارزش‌های اسلامی و دینی که موجب اعتلای جامعه می‌شود و انسان‌ساز است گام برداریم.

وی اظهارداشت: ما باید نقطه‌های آسیبی که در جامعه وجود دارد را از بین ببریم و در راستای این آسیب‌زدایی نقش مبلغان و ذاکران حسینی انکارناپذیر است. مخاطب‌شناسی و تسلط بر مفاهیم دینی ذاکران و مبلغان سبب می‌شود که مفاهیم دینی در جامعه بهتر و بیشتر ترویج پیدا کند.

ذکر «یا حسین» در میدان امام اصفهان

سید رضا نریمانی، مداح اهل بیت (ع)، با حضور در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، بین بیش از یک هزار مداح و ذاکر پیسکسوت آستان اباعبدالله الحسین(ع) به ذکر مصیبت اباعبدالله (ع) پرداخت.



ذاکرین و خادمین حسینی در میدان امام اصفهان با مداحی سید رضا نریمانی به سینه زنی نیز پرداختند.

در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، مراسم آئینی زنجیرزنی انجام شد. 

رونمایی از ثبت ملی آئین سوگواری مردم اصفهان به عنوان میراث فرهنگی ناملموس

به گزارش فارس، در اختتامیه اجلاس پیرغلامان همچنین مراسم آئینی زنجیرزنی، بزرگ ترین هیئت مذهبی اصفهان، برگزار شد.

دسته های زنجیرزنی از 5 محله اصفهان شروع به زنجیرزنی می کنند و در یک نقطه به یکدیگر می رسند؛ این مراسم یکی از بزرگ ترین مجالس زنجیرزنی را برای عرض ارادات به ساحت مقدس اباعبدالله (ع) رقم می زند. 

این مراسم به همراه 4 مراسم دیگر از مراسم های آئینی و مذهبی اصفهان اعم از مراسم عزاداری 28 صفر در امامزاده آقا علی عباس بادرود، پیشخوانی پیش واقع‌های تعزیه، آئین سوگواری و عزاداری دهه اول محرم در روستای سه، سنج زنی آران و بیدگل که به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده است.

در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، رئیس صدا و سیما، استاندار اصفهان، فرمانده نیروی انتظامی، معاونت سیما رسانه ملی، مدیر کل صدا و سیما، دبیر استانی اجلاس، رئیس اجلاس از مراسم های آئینی اصفهان رونمایی شد.

تجلیل از ذاکر اهل بیت مرحوم مرتضی اشتری

در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی لوح پانزدهمین اجلاس به پاس تقدیر و تجلیل از ذاکر اهل بیت(ع) مرتضی اشتری به فرزند او سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی اصفهان، تقدیم شد.

سردار اشتری با تاکید بر این که هر کسی راه حسین (ع) را برود خواسته های شرعی او براورده می شود، گفت: افتخارم این است که فرزند مرحوم مرتضی اشتری هستم و هر چه دارم از پدرم است.در نیروی انتظامی خدمتگزار مردم حسینی هستیم. 

وی ادامه داد: شهدای ما امثال شهید حججی از هیئات مذهبی و تربیت شده شما ذاکرین اهل بیت (ع) هستند. بی شک بهترین راه، راه حسین (ع) و پیروی از مقام معظم رهبری است. 

نوای مصیبت سه ساله اباعبدالله(ع) باحضور دختر شهید خزایی

به گزارش فارس، در بخش دیگری از مراسم از خانواده شهید دفاع مقدس محمدرضا تورجی زاده، شهید مدافع حرم محسن خزائی، شهید مدافع حرم سجاد مرادی با اهدای لوح پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی تقدیر شد.

حضور دختر کوچک شهید محسن خزایی نوای مصیبت سه ساله اباعبدالله الحسین (ع) را در میدان امام اصفهان طنین انداز کرد.

تقدیم پرچم حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) به میزبان سال آینده اجلاس

با حضور آیت الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، معاونت سیاسی استان لرستان پرچم حرم حضرت ابالفضل العباس(ع) به نماینده استان لرستان تقدیم شد.





استان لرستان سال آینده میزبان اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی است.

تندیس استان اصفهان توسط استاندار این استان به نماینده استان لرستان تقدیم شد.

علی عسکری:حلقه های معرفت در کنار حلقه های شور حسینی برپا شود

به گزارش فارس، در این مراسم همچنین علی عسکری در سخنانی گفت: اصفهان علمای بزرگ، دانشمندان، شخصیت‌ها و شهدای بزرگی را در دامان خود پرورش داده است و در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران از استان‌های ارزشمند و با استعدادهای فراوان و کم نظیر است.

وی افزود: ذاکران و مهمانان خارجی از 32 کشور دنیا در این اجلاس بین‌المللی حضور یافتند و امیدواریم این اجلاس برکت فراوان برای استان ارزشمند و گرامی اصفهان و کل کشور به همراه باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما بیان داشت: به تدریج وارد ماه محرم‌الحرام می‌شویم و مساجد، تکایا و بخش‌های فرهنگی آماده برگزاری مجالس سوگواری امام حسین می شوند و بر این اساس برگزاری این اجلاس ضرب آهنگی برای شروع ماه سوگواری سید و سالار شهیدان است.

وی ادامه داد: کار مداحان و ذاکران با اخلاص در وجود مردم بسیار اثرگذار است و موجب تغییر در وجود انسان‌ها شده و آنها را محبت اهل بیت و امامان تربیت خواهد کرد.

علی عسکری با بیان اینکه پراکندن روحیه معنوی در جامعه و امید ایمان و عقیده راسته از طریق مداحان باید پیگیری شود، تاکید کرد: مداحان روح و قلب انسان ها را برای پذیرش حقیقت و ایمان آماده می سازند و در این میان اشعار پر معنا و نغز و بیان آهنگین اشعار نقش بسیار مهمی دارد.

وی کار مداحان را نوعی مجاهدت در راه خدا برشمرد و اضافه کرد: ذاکران اهل بیت به نوعی لشگریان خداوند هستند و می توانند مخاطبان فراوان و زیادی را تجمیع و قلب آنها را حول اسلام سامان دهند.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه مداحان همواره خدمت‌های بزرگی به اسلام و شیعه کرده اند، اظهار داشت: این افراد پیش از انقلاب در کنار بزرگان و عالمان دینی بیشترین خدمت را به اسلام کرده اند و پس از انقلاب اسلامی نیز از بزرگترین یاوران امام خمینی و در کنار روحانیان معظم قرار داشتند.

وی با بیان اینکه مداحان در دوران معاصر نیز نقش پررنگ و سازنده‌ای دارند، بیان داشت: امروز شیطان بیش از هر زمانی دیگر از آسمان (ماهواره) و از طریق فضای مجازی بر فرهنگ و هویت جوانان و خانواده‌های این مرز و بوم هجمه آورده است و در معرض یک تهاجم فرهنگی گسترده و جنگ فرهنگی بزرگ قرار داریم.

رئیس سازمان صداوسیما اضافه کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب صدا و سیما قرارگاه فعال جنگ نرم افزار است و بر این اساس تک تک شما و ما باید خادمان ملت بوده و باید برای حفظ فرهنگ بیمار جوانان و ایمان خانواده‌ها به میدان جهاد پا بگذاریم.

وی با بیان اینکه دشمن از طریق جنگ رسانه‌ای در حال ریختن مفاهیم ضد انسانی و ضد ارزشی برای تغییر رفتار جوانان و جامعه ما هستند، گفت: مداحان در دوران جنگ هشت ساله خوش درخشیدند و جوانان را هدایت کردند. امروز نیز در قبال جنگ رسانه ای و فرهنگی باید خوش بدرخشید و به میدان بیایید.

عسگری تاکید کرد: حلقه های شور و اشتیاق و شعور و معرفت را در سرتاسر این کشور بیدار کنید و آرایش جدید فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی شکل داده و کانون این مبارزه باشید.

وی بیان داشت: اگر تحقیق شود که بزرگترین جنگ فرهنگی بر علیه کدام کشور شکل گرفته است مشخص می‌شود ایران در قله این جنگ فرهنگی قرار دارد و بر این اساس مأموریت و حساسیت ما باید بسیار بالا باشد.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: باید با حفظ روحیه انقلابی و روحیه حماسی در برابر دشمنان بایستیم بدین معنا که در یک دست قرآن و عترت و در یک دست شمشیر آخته داشته باشیم تا دشمنان بدانند که نمی توانند به دنبال طراحی برای کشور ما باشند و این جز با نام امام حسین (ع) برآورده نمی شود.

وی ادامه داد: آنچه حیات بخش و حافظ این مرز و بوم بوده از راه امام حسین (ع) نشات گرفته است چراکه بنا بر روایات امام حسین چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است.

عسکری با بیان اینکه امیدواریم سد آهنی در برابر این جنگ فرهنگی ایجاد کنیم و این به دست مداحان شدنی است، ابراز داشت: صداو سیما در آستانه ماه محرم به دنبال این خواهد بود که حلقه های معرفت در کنار حلقه های شور و نشاط حسینی ایجاد شود و به نام امام حسین (ع) در مقابل هجمه استکبار ایستادگی شود و امیدواریم در این راه شما نیز یار ما باشید.

وی با بیان اینکه تمام عظمت این مرز و بوم متعلق به اهل بیت و به ویژه اباعبدالله الحسین (ع) است، بیان داشت: به شما غبطه می‌خورم که همواره نام امام حسین(ع) و اهل بیت را بیان کرده و فکر و ذکر و قلب شما با این بزرگواران عجین شده است.

رئیس سازمان صدا وسیما گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا رویش های جدید مداحان و ذاکران اهل بیت نیز پایشان به این مجالس باز شود.

 نوای آهنگران در جمع مداحان

صادق آهنگران در جمع مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) به ذکر مصیبت اباعبدالله (ع) پرداخت.

ذاکرین اهل بیت (ع) همنوا با صادق آهنگران به سینه زنی پرداختند و نوای «شهادت بود سرانجام کارم » بر لبان پیرغلامان حسینی زمزمه شد.

مداحی صادق آهنگران با فریاد یا حسین ذاکرین و خادمین حسینی به پایان رسید.




تقدیر و تجلیل از ذاکرین و خادمین حسینی 

در بخش پایانی مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی از ۵۹ ذاکر و مداح اباعبدالله الحسین (ع) تقدیر شد.

ذاکرین خارجی از ۳۰ کشور جهان از جمله کشورهای عراق، هندوستان،  پاکستان، مالزی، روسیه، سوریه تجلیل شدند.

مراسم تجلیل با اهدای لوح و تندیس پانزدهمین همایش بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی انجام شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین