۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۲۳
آیت الله ری شهری ادامه داد : در این رابطه ، آیاتی که برکات تقوا را بیان کرده اند سه دسته اند :
دسته
اول : اشاره به کامیابی متقیان در دنیا دارند ؛ دسته دوم : اشاره به
کامیابی متقیان در آخرت ، و دسته سوم کامیابی متقیان در دنیا و آخرت را
بیان می کنند .
وی در ادامه افزود : برای تبیین دقیق تر فلاح و کامیابی
متقیان در دنیا ، در این جلسه توضیح کوتاهی داریم درباره خیر و شر ،
کامیابی و ناکامی در جهان بینی اسلامی .
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفت : در جهان بینی اسلامی ،
خیر ، سعادت ، فلاح و کامیابی ، لذتی است که برای زندگی همیشگی انسان
سودمند باشد ، در مقابل ، شر ، زیان و ناکامی ، رنجی است که برای زندگی
همیشگی انسان زیانبار باشد . بر این اساس ، در جهان بینی اسلامی ، رنجی که
پس از آن کامیابی همیشگی در بهشت جاوید است ، شر و ناکامی محسوب نمی شود ،
در مقابل ، لذتی که رنج و درد و ناکامی همیشگی دوزخیان را در پی دارد ،
کامیابی به حساب نمی آید .
این مفسر قرآن در ادامه افزود : قرآن کریم شهادت در راه خدا را خیر و
سعادت و کامیابی می داند در صورتی که در جهان بینی مادیگرایانه شر و
ناکامی است . همچنین ، ثروت فراوان که از نظر قرآن برای رفاه زدگان و
استثمارگران ، شر ، ناکامی و مایه بدبختی است ، در صورتی که در جهان بینی
مادیگرایانه چنین ثروتی کامیابی و خوشبختی محسوب می شود .
آیت الله ری شهری در ادامه بحثِ تفسیر دومین دسته از آیات قرآن که
فلاح و کامیابی معنوی و اخروی را تبیین می کنند افزود :آیاتی که برکات تقوا
را برای زندگی همیشگی انسان بیان کرده اند در واقع فلاح و کامیابی معنوی
بشر را تفسیر می نمایند مانند : آیة بیست و نهم انفال که دربارة نقش تقوا
در پیدایش روشن بینی و بصیرت و آمرزش گناهان است و آیات 54 و 55 سورة قمر
که اشاره به لذت های مافوق تصور انسان در بهشت جاوید دارند.