عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
آیت‌الله محسن اراکى:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مجموعه حدیثی «وسائل الشیعه» تنها حدیث نیست، بلکه باید گفت هم به نوعی فقه است و هم به نوعی حدیث و دلیل موضوع این است که «وسائل الشیعه» یکی از بزرگترین مجامع حدیثی ما است.
عقیق:آیت‌الله محسن اراکى دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه کنگره بین‌المللی شیخ حر عاملی که در کشور لبنان در حال برگزاری است، درباره شخصیت علمی این عالم شیعی و کتاب گراسنگ «وسائل الشیعه» گفت: محدث بزرگ شیخ حر عاملی از نظر علمی در چند جنبه کارهای ماندگاری کرده‌اند. آنچه ایشان تحت عنوان مجموعه حدیثی «وسائل الشیعه» از خود به جای گذاشته تنها حدیث نیست، بلکه باید گفت هم به نوعی فقه است و هم به نوعی حدیث و دلیل موضوع این است که «وسائل الشیعه» یکی از بزرگترین مجامع حدیثی ما است.

وی افزود: ایشان در این کتاب خود هم احادیث را جمع‌آوری کرده‌اند و هم این احادیث را براساس فتوای خودشان و نظام فقهی تنظیم کرده است، حتی عناوین و ابواب در این کتاب مطابق فتوای ایشان تنظیم شده است. در «وسائل الشیعه» می‌بینیم که وقتی شیخ حر عاملی عناوین این کتاب را معین می‌کنند، گاهی در وجوب عنوان می‌دهند، گاهی در حرمت عنوان می‌دهند و گاهی در استحباب، کراهت و جواز عنوان می‌دهند، این عناوین مشخص می‌کنند که براساس فتوایشان احادیث را جمع‌آوری و عنوان‌دهی کرده‌اند. به همین دلیل این دوره وسائل الشیعه هم دوره فقه ایشان است و هم یک دوره حدیثی منظم.

آیت‌الله اراکی بیان داشت: امتیازات دیگری که کتاب حدیثی این محدث بزرگ دارد این است که اولاً تبویب ابواب این کتاب خیلی منظم است و نسبت به سایر کتب حدیثی منظم‌تر است. دوم جامعیت خوبی است که دوره حدیثی ایشان دارد و از اول طهارت تا آخر دیات را توانسته جمع کند و سوم اینکه جمع احادیث در کتاب ایشان بر اساس ابواب فقهی بوده است.

وی ادامه داد: دوره حدیثی «وسائل الشیعه» بر اساس ابواب و نیاز فقیه دسته‌بندی شده، متناسب با کتب فقهی بوده است و همراه با فهرست موضوعات فقهی است به همین دلیل این کتاب به مرجع فقها تبدیل شده است. اینکه شما می‌بینید کتاب‌های بزرگی مثل بحارالانوار، وافی، فروع کافی، من لا یحضره الفقیه و.... این گونه مرجع فقها نشده مهمترین دلیلش این است که «وسائل الشیعه» بر اساس ابواب فقهی تقسیم‌بندی شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یک فقیه وقتی می‌خواهد یک باب فقهی را بحث کند، وقتی می‌بیند احادیث آن باب در کتب حدیثی دیگر حالت پراکنده دارد، اما در وسائل الشیعه چون که بر اساس ابواب فقهی فهرست‌بندی شده است همه آنها در یک باب است کار فقیه را بسیار آسان می‌کند، یک نکته مهم دیگر در «وسائل الشیعه» این است که محدث بزرگ شیخ حر عاملی اکثر احادیثی که استنادات فقهی دارند را جمع‌آوری کردند به شکلی که اگر یک فقیه بخواهد، حدیثی را خارج از وسائل الشیعه پیدا کند، کمتر اتفاق می‌افتد که آن حدیث معتبر باشد، شیخ حر عاملی تمام احادیث فقهی قابل استناد را به صورت کامل در «وسائل الشیعه» جمع آوری کرده است. بنابراین ایشان واقعاً خدمت بزرگی کرده‌اند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین