عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶
جلد دوم دانشنامه اخلاق کاربردی با عنوان «اخلاق زیستی» تألیف احمدحسین شریفی و جمعی از همکاران توسط مؤسسه امام خمینی(ره) منتشر شد.
عقیق:جایگاه اخلاق کاربردی در هندسه دانش‌های اخلاقی، نقش فرااخلاق در اخلاق کاربردی، نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه اخلاق، راهکارهای حل تزاحمات اخلاقی از نگاه اندیشمندان اسلامی، نقش قاعده زرین در تصمیم‌گیری اخلاقی، نقش جنسیت در داوری‌های اخلاقی بر اساس اندیشه اسلامی و بررسی نقش عرف در تشخیص وظایف اخلاقی، عناوین هفت فصلی است که در این مجموعه گردآوری شده‌اند.

اخلاق کاربردی دانشی نوپدید اما بسیار پویا است. علی رغم عمر کوتاهی که از آن می‌گذرد توانسته است افزون بر نشان دادن جذابیت خود برای محققان، گره‌های علمی و عملی فراوانی را باز کند.

تاکنون نیز کتاب‌ها و مجلات بسیار متنوعی به چاپ رسیده است. حتی دائرة‌المعارف‌هایی نیز در این موضوع به زبان انگلیسی تدوین شده‌اند. مراکز و مؤسسات مختلفی با عنوان اخلاق کاربردی یا در خصوص برخی از موضوعات و مسائل آن، مثل اخلاق محیط زیست، اخلاق زیستی، اخلاق پزشکی و امثال آن شکل گرفته است.

در عین حال، به دلیل تأثیرپذیری شدید اخلاق کاربردی از مبانی و معیارهای ارزش‌داوری، بسیاری از تحقیقات موجود به دلیل تأثیرپذیری از مبانی لیبرالیستی و سکولاریستی و به طور کلی به دلیل بی‌ارتباطی با مبانی فکر اسلامی، نه تنها گرهی از گره‌های علمی یا عملی جامعة ما را باز نمی‌کند که حتی ممکن است انحرافات نظری و عملی زیادی هم ایجاد کند. هر گونه غفلت یا سستی در این عرصه ممکن است اخلاقیات و سبک زندگی بخش‌های مختلفی از جامعة‌ ما را به انحراف بکشاند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال آورد. به همین دلیل، اخلاق کاربردی را از جملة دانش‌هایی می‌دانیم که در اولویت اسلامی‌سازی‌اند.

بر همین اساس، معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفت به صورت بنیادین و محققانه، آنگونه که از این موسسه انتظار می‌رود، در این عرصه وارد شود و رسالت خود را انجام دهد.

به همین منظور دانشنامه اخلاق کاربردی برای نخستین بار در پنج جلد توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ شد؛ این اثر زیر نظر دکتر احمدحسین شریفی و با همکاری حدود ۲۰ نفر از پژوهشگران تدوین شده است.

جلد دوم دانشنامه اخلاق کاربردی اختصاص به موضوع «اخلاق زیستی» دارد. در این جلد که مشتمل بر 10 فصل است، برخی از موضوعات مهم اخلاق زیستی (Bioethics) با تکیه بر مبانی و معیارهای ارزش داوری اسلامی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.


عناوین فصول ده‌گانه این جلد عبارتند از:
چیستی اخلاق زیستی؛
معیار انسانیت و نقش آن در اخلاق زیستی؛
اخلاق ژنتیک و مهندسی ژنتیک انسانی؛
بررسی پیامدهای اخلاقی مهندسی ژنتیک از منظر اخلاق اسلامی؛
شبیه‌سازی انسانی و اخلاق؛
سقط جنین از منظر اخلاق اسلامی؛
بررسی قتل ترحمی ارادی از منظر اخلاق اسلامی؛
برخورد کالاگونه با اعضای بدن: اخلاقی یا غیراخلاقی؛
بررسی اخلاقی برداشت عضو پیوندی از بیمار مرگ مغزی؛
بررسی اخلاقی حکم اعدام با توجه به حق حیات؛


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین