عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
درس‌هایی از قرآن
پاداش افراد در نزد خداوند درجه‌بندی شده است و کسانی که برای رضای خداوند و تبلیغ دین اسلام مهاجرت می‌کنند، جایگاه رفیعی دارند.
عقیق:حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «هجرت برای تبلیغ» که در 25 دی ماه سال 1374 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

راهی برای افزایش اخلاص

- «لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ» بقره/273، «لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرینَ الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ» حشر/8، مهاجرین فقیر نسبت به غیر مهاجر امتیاز دارند... مهاجرین نامشان قبل از نام انصار آمده، خداوند در پاداش افراد را درجه‌بندی کرده بعضی جاها می‌گوید: پاداش ضِعف است یعنی دوبرابر.

- یک آیه می‌گوید: «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» انعام/160 و یک آیه می‌گوید: «کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» بقره/261، هفتصد برابر، اما مهاجر، در مقابل هجرت خدا می‌فرماید: ندان و نپرس، «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» نساء/100، کسی که برای خدا و پیغمبر حرکت کند، اگر مرگ و میری پیش آمد، اجرش با خدا است، یعنی حساب از این حرف‌ها گذشته است، آدم اگر هجرت کند بهتر می‌تواند مخلص باشد.

- قرآن می‌گوید: اگر می‌خواهی مخلص باشی،(ان ارضی واسعه)...یعنی زمین بزرگ است بلندشو برو، بعد می‌گوید: «فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت/56 یعنی اخلاص. پس برو مهاجرت کن برای رضای خداوند تا اخلاصت بالا برود.

کلید رشد جوامع چیست؟

- قرآن بعد از «إِنَّ أَرْضی‏ واسِعَةٌ» عنکبوت/56، گفته، «إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ» زمر/10، یعنی باید صبر و تحمل هم کرد، راجع به هجرت داریم که کلید رشد توسعه هجرت است.

-«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ حَتَّى یُهاجِرُوا» انفال/72، کسی که ایمان دارد ولی هجرت نمی‌کند، هیچگونه سرپرستی نباید برای شما داشته باشد؛ هجرت واجب است.

رمز بخشش خداوند

- قرآن راجع به علم مضر یک آیه دارد، می‌گوید: بعضی از علم‌ها مضر است «وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ» بقره/102، علم مضر است حدیثی داریم که حضرت هر روز می‌فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ». (کنزالفوائد، ج‏1، ص‏385)

- قرآن می‌گوید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا»، حتماً همدیگر را ببخشید، «أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»، رمز بخشش خدا این است که شما هم دیگران را ببخشید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین