عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴
مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار:
فقیه باید بر اساس مسائل اجتماعی مانند فقه ترافیک، فقه ارتباطات، فقه ورزش، فقه محیط‌ زیست، فقه شادی، فقه هنر، و ... که در درون جامعه متولد می‌شود، با استنباط فقهی متناسب با شرایط زمان و مکان و رویکرد اجتماعی، نه فردی پاسخ آن را ارائه نماید.
عقیق: حجت الاسلام محمدباقر ربانی، در نشست هم‌اندیشی «فقه حکومتی» ، در مشهد گفت: نگاه فردی به فقه، وجود تفکر سکولار در میان برخی از حوزویان، توجه نداشتن به فلسفه اسلامی و فلسفه فقه، نبود توجه به مسائل نوظهور اجتماعی در حوزه استنباط فقهی، نداشتن آگاهی حوزویان و طلاب از شیوه‌های اجتهادی در مکاتب فقهی و هماهنگ نبودن دروس موجود با نیازهای جامعه از کاستی‌های فقه موجود است.

وی در تعریف فقه اجتماعی خاطرنشان کرد: فقیه باید بر اساس مسائل اجتماعی مانند مانند فقه ترافیک، فقه ارتباطات، فقه ورزش، فقه محیط‌ زیست، فقه شادی، فقه هنر، و ... که در درون جامعه متولد می‌شود، با استنباط فقهی متناسب با شرایط زمان و مکان و رویکرد اجتماعی، نه فردی پاسخ آن را ارائه نماید.

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، رویکرد اجتماعی به مسائل فقهی را در کنار رویکرد فردی به فقه، بازخوانی اجتهاد، ارتباط فقه با دانش‌های اجتماعی مرتبط در موضوع شناسی، تکمیل اصول فقه موجود برای استنباط مسائل فقه اجتماعی، بررسی قواعد فقهی جدید در عرصه فقه اجتماعی، تشکیل کارگروه‌هایی برای فراگیری اجتهاد صحیح، تشکیل جلسات درس خارج با موضوعات فقه اجتماعی در سطح حوزه علمیه از بایسته‌های تحقق فقه اجتماعی دانست.

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز فقهی اطهار(ع) درباره افزایش بایسته‌های فقه عنوان کرد: گفتار پژوهی، ترسیم معنایی از فقه اجتماعی موضوعات و مسائل فقه اجتماعی با گفتار پژوهشی که نمود آن کتاب فقه اجتماعی بوده در کنار برگزاری  نشست‌های علمی پژوهشی این مرکز با عناوین مختلف برگزار ازجمله این برنامه در مرکز فقهی بوده است.

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ادامه داد: برگزاری نشست‌های فقه اجتماعی توسط آیت‌الله اراکی، استاد عابدی و نشست سبک زندگی توسط استاد شرف‌الدین از دیگر برنامه‌های این مرکز در زمینه فقه حکومتی بوده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: این موسسه سال 76 به همت آیت‌الله العظمی  فاضل لنکرانی تأسیس شد و هم‌اکنون در کشورهای مختلف مانند سوریه، افغانستان و غیره دارای شعبه است.

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه آموزش طلاب در سطوح عالی ازجمله فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است، افزود: 14 گروه پژوهشی ازجمله گروه فقه اجتماعی متشکل از دانش‌آموختگان در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین