عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
ضرورت رساندن پیام نهضت خونین حسینی، به مردم و خنثی کردن تبلیغات مسموم بنی امیه، به شدت احساس می شد.

عقیق: امام حسین(ع) و یارانش، رسالت و مسئولیت خود را به بهترین و کاملترین وجه،به انجام رسانیدند.

ولی دستگاه حکومت بنی امیه که به خوبی، به قدر و منزلت امام(ع)، و محبوبیت وی، در نزد مسلمانان واقف بود،بر آن شد تا با اشاعه تبلیغات دورغین،حقایق را وارونه جلوه داده و امام(ع) و یارانش را،به عنوان مشتی خوارج و بی دین و سرکش، به مردم معرفی کند. و در اینچا بود که ضرورت رساندن پیام نهضت خونین حسینی، به مردم و خنثی کردن تبلیغات مسموم بنی امیه، به شدت احساس می شد.
 
 لذا امام سجاد(ع) و زنان اهل بیت(ع) مسئولیت کنار زدن نقاب، از چهره سفاک بنی امیه و نمایاندن سیاستهای پست و مزدورانه آنها را بر عهده گرفتن. و مردم را در برابر وظایف و مسئولیتهای تاریخی و الهی خود قرار دادند. خطبه های امام(ع) و حضرت زینب(س) و دیگر زنان، در عراق عموماً در جهت تحریک احساسات و بیدار کردن وجدانهای مردم بود.
 
در عراق مردم به خوبی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را، می شناختند. و سیاستهای مزدورانه بنی امیه برای خارجی معرفی کردن آنها. در آنجا مؤثر نبود. ولی ایشان به سبب ترس و ضعف نفس، دست از یاری امام(ع) کشیدند. و لذا خطبه ها بیشتر در جهت آگاه کردن مردم، نسبت به خطر بنی امیه و بیان عظمت و بزرگی گناهی بود که ایشان با قتل حسین(ع) مرتکب آن شده بودند. امام سجاد(ع) در جمع اهل کوفه، سخنانی بدین مضمون ایراد کردند:

«ای مردم! آنان که مرا می شناسند، می شناسند و آنان که نمی شناسند، پس معرفی می کنم تا بشناسند. من علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) هستم. فرزند آن کس که حرمتش، دریده شد. و نعمت و آسایش و سلامتی، از او گرفته شد. و مالش به تاراج برده شد. و اهل و عیالش به اسارت رفتند. او که خونش در کنار فرات، بدون هیچ خونبها و یا میراثی، برزمین ریخته شد. او که با افتخار، به شهادت رسید.

ای مردم! نفرین خدا بر شما باد، که با حیله و نیرنگ به پدرم نامه نوشتید و با او پیمان وفاداری بستید. و او را بدین سرزمین، دعوت نمودید. سپس،دست از یاری او کشیدید. و با او به ستیز برخاستید! پس، چه بد توشه ای برای سفر آخرت خویش بر بستید. شما در قیامت، با چه روئی در چشمان رسول خدا(ص) نظر خواهید افکند هنگامی که او، به شما اظهار می فرماید:شما اهل بیت(ع) مرا به قتل رسانید. و حرمت من را از میان بردید. و شما از امت من نیستید... .(1)

 

پی نوشت:

1_(احتجاج طبرسی، ج2، ص31، به نقل از کتاب زندگانی چهارده معصوم انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی 653)

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین