۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۵ : ۱۹
روشن است هرگاه آن قانون آماده نباشد یا به طور کامل عادلانه نباشد، اجرای عدالت کامل و بهرهوری از ثمرات مطلوب اجتماعی آن با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو وجود این قانون عادلانه و کامل، ضمانت مؤثری برای موفقیت است. و البته این قانون در اختیار دولت مهدوی قرار دارد.
این برنامه عادلانه و کامل، همان اسلام است.(۱)
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف روش من را دنبال میکند و هرگز از روش من بیرون نمیرود.(۲)
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم : او تابع سنت من است و هرگز بدعتگزار نیست.او در داوریهای خود از لغزش و اشتباه مصون است.(۳)
روایتی از امام صادق علیه السّلام است که : مهدی [عج]از سیره جدش رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله و سلّم پیروی میکند و شیوه زندگیاش همچون امیر مؤمنان علیه السّلام است.(۴)
امام صادق علیه السّلام : سیره آن حضرت، سیره رسول خداست؛ امور خرافی و سنتهای جاهلی را منهدم و اسلام را به شکل نو عرضه میکند.(۵)
مفاد برنامه عادلانه ای که امام (عج) اجرا خواهند نمود، عبارتند از:
۱-احکام حقیقی که پیش از ظهور، آشکار بودند.
۲-اندیشهها و مفاهیمی که بر آمده از تحول و پیشرفت تفکر اسلامی است
۳-احکام و مفاهیمی که روزی از میان رفته بوده و اینک پس از ظهور آشکار گردیده است
۴-احکام و مفاهیمی که پیش از این اعلان نشده بوده و آشکار شدن آن بستگی به تشکیل دولت جهانی دارد.
۵-تشکیلات و قوانین مشروحی که خود ولی عصر علیه السّلام در چارچوب احکام ثابت دینی به آن رسمیت میبخشد. لزوم به کار بستن این قوانین، دستکمی از احکام ثابت دینی ندارند.
۶-قوانین کلی که امام علیه السّلام به عنوان دستور العمل به فرماندارانش در سطح جهان ابلاغ میفرماید.
این قوانین، آنها را در حکمرانی و قضاوت عادلانه در هر نقطه از جهان توانایی میبخشد.
۷-قوانین کلی که امام علیه السّلام به منظور استمرار فرآیند تربیت و تکامل انسانها در درازمدت برای یاران خاصش مقرر میفرماید.
به مدد این مواد هفتگانه، برنامه عدالت محور حضرت ولی عصر علیه السّلام در راه اجرا و تربیت تدریجی انسانها به پیش خواهد رفت.(۶)
خداوند به وسیله مهدی (عج) امت را از گرفتاری میرهاند؛ دلهای بندگان را با عبادت و اطاعت پر میکند و عدالتش همه را فرا میگیرد. خداوند به وسیله او دروغ و دروغگویی را نابود میسازد؛ روح درندگی و ستیزهجویی را از بین میبرد و ذلّت بردگی را از گردن آنها برمیدارد.(۷)
او همان خورشیدی است که از مغرب طلوع خواهد کرد؛ در میان رکن و مقام ظاهر میشود و میزان عدالت را میگسترد؛ دیگر کسی به کسی ستم نمیکند.(۸)
هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدّم بدارند، او امیال نفسانی را به هدایت برمیگرداند و هنگامی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر کنند، او آراء و افکار را به قرآن بازگرداند و به مردم نشان میدهد که چه نیکو میتوان به عدالت رفتار نمود. او تعالیم فراموش شده قرآن و سنت را زنده میسازد.(۹)
پی نوشت:
۱- با جاری انتظار ج ۱ ، مسعود پورسید آقایی ص ۴۰۳
۲- باجاری انتظار ج۱ ص ۱۶۴ به نقل از منتخب الأثر،ص ۴۹۱
۳-همان ، ص۱۶۵به نقل از اسعاف الراغبین،ص ۱۴۵
۴-شیخ طوسی،الغیبة،ص ۲۷۷
۵- باجاری انتظار به نقل از بحار الانوار،ج ۵۲،ص ۳۵۲
۶-تاریخ پس از ظهور ، سید محمد صدر ، ترجمه حسن سجادی پور ص ۴۰۳
۷- با جاری انتظار ج ۱ ، مسعود پورسید آقایی ص۱۵۸ به نقل از شیخ طوسی،الغیبة،ص ۱۱۴؛بحار الأنوار،ج ۵۱،ص ۷۵
۸- همان ، ص۱۵۸ به نقل از الذام الناصب ص۱۸۰
۹- همان به نقل از صبحی صالح،نهج البلاغه،ص ۱۹۵
منبع:مهر