عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری مطرح کرد
پیش از طلوع فجر که سحر نام دارد، قبل از طلوع آفتاب که بین الطلوعین نام دارد، قبل از غروب و قبل از خواب بهترین و با نشاط‌ترین اوقات برای تلاوت قرآن هستند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی‌اکبری» در جلسه شرح مضامین ادعیه مبارکه صحیفه سجادیه که در مجموعۀ سرچشمه برگزار شد، با اشاره به آیه «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ» [الأعراف:204] اظهار کرد: شنیدن با حضور قلب آیات قرآن انسان را از مهر حضرت حق بهره‌مند می‌کند. با نگاهی به سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بهتر می‌توان معنی فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا را درک کرد.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) به ابن مسعود فرمود برای من قرآن بخوان، ابن مسعود قرآن می‌خواند و دو چشم پیامبر(ص) مانند ابر می‌بارید. زراره تربیت‌شده مکتب امام صادق(ع) است و جزو شاگردان امام محسوب می‌شود که به راستی برخی از این شاگردان بر تارک فضیلت، علم، تقوا، اخلاق، حدیث، تفسیر، کلام و فقه می‌درخشیدند و زراره هم از همین نوابغ بود؛ امام صادق(ع) به زراره فرمود وقتی قرآن نزد تو تلاوت می‌شود بر تو واجب است سکوت کنی و بشنوی. منظور امام این است که نه ‌تنها بشنوی بلکه باجان دل بنوشی. یعنی شنیدن باید با اراده قصد و اقبال همراه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در کتاب شریف وسایل الشیعه جلد 6 یک باب مستقل به همین موضوع اختصاص داده‌ شده است و در آنجا آورده است که انسان باید خودش را در هنگام شنیدن قرآن محزون کند و این حالت در وقت سکوت موضوعیت دارد. روایتی در این کتاب ذکر شده که روزی پیامبر اکرم(ص) تعدادی از جوانان انصار را جمع کرد و فرمود: «آماده‌ باشید می‌خواهم برای شما آیاتی از قرآن را تلاوت کنم و بدانید هر کسی از شما بر آیات قرآن بگرید، اهل بهشت است. پیامبر آیاتی از سوره زمر را تلاوت کرد و همه گریستند به‌ جز یک نفر، حضرت محمد(ص) یک‌بار دیگر آیات را تلاوت کردند تا آن‌ یک نفر هم به خود حالت بکاء گرفت.

وی با اشاره به وصیت امیرالمومنین(ع) به محمد حنفیه گفت: حضرت در این وصیت می‌فرماید: «خودت را ملزم کن به تلاوت قرآن و مقید باش عمل کنی به حلال، حرام، واجبات، امر و نهی آن و در دل شب و وسط روز قرآن بخوان و قرآن کریم پیمانی است که حضرت حق از خلق گرفته است و واجب است بر هر مسلمانی در روز حداقل 50 آیه بخواند؛ محمد بدان درجات بهشت به عدد آیات قرآن کریم است و بعد از انبیاء و صدیقین هیچ‌کس در درجه بالاتر از قاری قرآن نیست، انسان تلاوت کننده قرآن را دارویی بر درد قلبش قرار می‌دهد، شب‌ها را با تلاوت قرآن بیدار می‌ماند، خداوند به‌ وسیله همین افراد بلا را از دیگران دفع کرده و قدرت را از دشمن صلب می‌کند و به برکت آن‌ها باران می‌فرستد. از کلام امیرالمؤمنین(ع) التزام عمل به آیات قرآن و تطبیق فرامین الهی با برنامه زندگی به دست می‌آید.

بهترین و با نشاط‌ترین اوقات را برای تلاوت قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری با اشاره به این موضوع که مسلمان باید به قرائت صحیح و روان آیات قرآن دست یابد و در بخش کمیت قرآن هم پیشرفت کند، افزود: زهری نقل می‌کند از امام سجاد(ع) پرسیدم از بین اعمال با فضیلت‌ترین کدام است و حضرت در پاسخ فرمود: «تلاوت قرآنی که شروع شود و به پایان برسد». حال این سؤال مطرح است که بهترین اوقات برای قرآن خواندن چه زمانی است؟ در روایات آمده بهترین و با نشاط‌ترین اوقات را برای تلاوت قرآن قبل از فجر که سحر نام دارد، قبل از طلوع آفتاب که بین الطلوعین نام دارد، قبل از غروب و قبل از خواب اوقاتی است که روایات در مورد این اوقات تأکید کرده است.

به گزارش تسنیم، جلسات شرح صحیفه مبارکه سجادیه دوشنبه‌ها ساعت 18 در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر«سرچشمه» به نشانی میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می‌شود و حضور در این جلسات برای علاقه‌مندان آزاد است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین