عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
«نمازخانه راهرویی» در مجتمع فرهنگی هنری تبریز !
مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز با وجود استقرار نهادهای مختلف مساجد ،فرهنگی و هنری در آن از داشتن یک نمازخانه مناسب رنج می برد.
عقیق:تبریز/ مجتمع فرهنگی هنری تبريز در سال ۱۳۷۸ به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در بلوار ۲۹ بهمن تبريز افتتاح و آماده بهره برداری شد؛ اين مجموعه جهت خدمات دهی به عموم مراجعين بویژه هنرمندان تاسيس شد تا در جهت گسترش فعاليت های مختلف فرهنگی و هنری گامی برداشته شود.

 ساختمان مجتمع فرهنگی هنری تبريز با چهار هزار و ۵۳۰ متر مربع زير بنا در زمينی به مساحت چهارهزار متر مربع و با چشم اندازی زيبا طراحی و ساخته شده است؛ این مجتمع دارای فضای سبز و محوطه ای به مساحت سه هزار و ۵۱۰ متر مربع می باشد كه نوع ساخت اين مجموعه به جذابيت آن افزوده است، اين مكان فرهنگی دارای ۴ طبقه، ۵۰ اتاق، ۳ تالار همايش با ظرفيت هایی ۳۸۰ و ۱۲۰ و ۵۵ نفر و ۲ نگارخانه و تالار رو باز با ظرفيت ۸۰۰ نفر و كتابخانه تخصصی با ظرفيت بیش از شش هزار جلد كتب مختلف است.

علاوه بر واحدهای اداری، در اين مجموعه، انجمن ها و موسسه های فرهنگی متعددی مستقر هستند: انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن صنفی مديران مسئول مطبوعات، دفتر صندوق حمايت از هنرمندان، سازمان بسيج هنرمندان سپاه عاشورا، دارالقرآن بقيه الااعظم (عج)، خانه موسيقی تبريز، دبيرخانه هيئت نظارت بر كانون های فرهنگی هنری مساجد، انجمن ادبی استاد عابد، باشگاه خبرنگاران بسيج، شعبه انجمن خوشنويسان تبريز، انجمن مهندسين معمار، كانون فرهنگ ، ادب و هنر آذربايجان، تعاوني مسكن فيلمسازان، تعاوني مسكن هنرمندان و...

همه این موسسات فرهنگ و هنر استان در این مجتمع عظیم گردهم آمده است اما دریغ از یک نمازخانه، هر چند قسمتی از یکی از راهروهای طبقه این مجتمع با مفروش کردن و نصب پرده به عنوان قسمت خواهران و قرار دادن محراب، به عنوان نمازخانه این مجتمع تعیین شده است. اما هر رهگذری با عبور از این راهرو وقتی چنین محل بازی را به عنوان نمازخانه مشاهده می کند با تامل از کنار آن عبور کرده و قدری درنگ می کند.

جالب اینکه در سایت اینترنتی این مجتمع، از این نمازخانه با عنوان نمازخانه «شهید فهیمده» یاد شده است!: «از ديگر واحدهای مستقر در ساختمان اداری مجتمع، نمازخانه شهيد فهميده بوده كه در طبقه اول واقع می باشد و در هنگام نماز ظهر وعصر، نماز مغرب و عشاء! با برگزاری نماز جماعت بر معنويت اين مكان فرهنگی می افزايد». این در حالی است که نماز مغرب و عشاء در این مجتمع دایر نبوده و نماز ظهر و عصر نیز گاه و بی گاه دایر بوده و در بیشتر روزها دایر نمی شود.

قسمت جالب این اتفاق، استقرار دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی به عنوان یک نهاد مسجدی در این مجتمع فرهنگی هنری است که منصفانه باید اذعان کرد اگر نماز جماعتی نیز گاه و بی گاه در این مجتمع دایر می شود به همت کارکنان این دبیرخانه است.

چند تن از فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نیز طی تماسی با خبرنگار ما، از وضعیت نامناسب نمازخانه مجتمع فرهنگی هنری و عدم برپایی نمازجماعت در این مجتمع انتقاد کردند.

یکی از مراجعه کنندگان به این مجتمع می گوید: پیش از این در این نمازخانه، نماز جماعت ظهرو عصر به همت کارکنان و فعالان کانون های مساجد برپا می شد، اما به علت بی حرمتی به نماز و عدم رعایت جایگاه آن مثلا پخش آهنگ در زمان اقامه نماز از سوی نمایشگاه های دایر شده در این مجتمع یا عدم پخش اذان، تمیز نبودن نمازخانه و ... دیگر شاهد برپایی نماز جماعت نیستیم.

همچنین یکی از فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز تصریح می کند: دو تن از روحانیون در دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد مستقر در مجتمع فرهنگی هنری حضور دارند و امکان برپایی نماز جماعت ظهرو عصر وجود دارد اما با وجود این روحانیون، مکان مناسبی برای برپایی این فریضه الهی وجود ندارد.منبع:حوزه

ابلاغ کردیم بهینه سازی شود!

دکتر محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، در پاسخ به وضعیت نامناسب نمازخانه مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن می گوید: نمازخانه تمامی واحدها باید بهترین فضای موجود باشد، اما چون در بحث نگهداری آن ها مشکل داریم نارسایی صورت می گیرد.

وی می افزاید: ولی ابلاغ این است که فضای نمازخانه کلیه مجتمع های استان از جمله مجتمع ۲۹ بهمن تبریز به بهترین نحوی بازسازی شود.

وقتی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مجدد با تاکید سوال می پرسم که قرار است بازسازی صورت بگیرد؟ ادامه می دهد: بازسازی که نه، بهینه سازی نمازخانه های کلیه مجتمع فرهنگی هنری استان جزو برنامه های ما قرار دارد.

اما ابراهیم لایقی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، در پاسخ به این انتقاد و نبود نمازخانه در شأن این مجتمع می گوید: اقداماتی از گذشته در دست تهیه داریم که بتوانیم نمازخانه این مجتمع را از این شکل بیرون آورده و مکانی در شأن نمازگزاران و این مجتمع احداث کنیم.

انتظار می رود مجتمع فرهنگی هنری با این عظمت و با اجرای برنامه های فعال فرهنگی هنری، دارای یک نمازخانه در شأن نامش (۲۹ بهمن تبریز) بوده و متولیان امر بویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نسبت به حل این معضل اقدام عاجل ترتیب دهند.



 

گزارش: بیت اله احمدی

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین