عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
محمد قبادی از اتمام نگارش زندگینامه آیت الله سیدرضا صدر برادر بزرگتر امام موسی صدر خبر داد.
عقیق:محمد قبادی نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی با بیان این که به تازگی نگارش کتاب زندگینامه آیت الله سیدرضا صدر از مجتهدان شیعه را به پایان رسانده است، اظهار کرد: این کتاب برای انتشار در مجموعه «شخصیت‌های مانا» سفارش داده شد و پس از پایان نگارش آن را به دست شورای بررسی سپردم. هم اکنون نیز در حال بازنویسی و اصلاحات نهایی کتاب هستم.

وی ادامه داد: آیت الله سیدرضا صدر پسر بزرگ آیت الله سید صدرالدین صدر، از مراجع سه‌گانه قم و برادر بزرگتر امام موسی صدر بوده‌اند. ایشان شخصیتی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند و در طول حیاتشان بیش از 40 کتاب به رشته تحریر در آوردند.

قبادی همچنین گفت: کتاب «زن و آزادی» از جمله آثار مطرح ایشان است که در سال 1342 منتشر شد و در همان دوران این کتاب به عنوان کتاب ممنوعه معرفی و از سوی ساواک جمع‌آوری شد. این کتاب نشان می‌دهد که آیت الله سیدرضا صدر نگاهی به مسائل سیاسی داشته‌اند. ایشان همچنین در این کتاب، نشان می‌دهند که نگاهی به مسائل اجتماعی جامعه دارند و نکات ارزنده‌ای را به زنان جامعه گوشزد می‌کنند.

این نویسنده با تاکید بر این که بسیاری از کتاب‌های آیت الله صدر مخاطب عام دارند، عنوان کرد: آثار صدر به دلیل قلم روان ایشان، می توانند برای مخاطبان عام هم مفید باشند. البته ایشان کتاب‌هایی در حوزه های تخصصی فقه و فلسفه هم دارند.

وی در سال 1346 خورشیدی به منظور تبلیغ و ارشاد به  آمد و ایشان در سال 1346 برای تبلیغ و ارشاد به تهران آمدند و پس از دیداری که با امام خمینی (ره) داشتند، امام به ایشان گفتند که حیف است که تدریس فقه و فلسفه را رها کرده‌اند و گفتند که نگذارید چراغ فقه در قم خاموش شود.

گفتنی است؛ آثاری همچون استقامت، حسد، دروغ، بانوی کربلا زینب دختر زهرا، الاجتهاد و التقلید، العدالة فی الفقه، تفسیر سوره حجرات، تفسیر سوره یوسف (حسن یوسف)، فلسفه آزاد، الفلسفه العلیا، محمد فی القرآن، المسیح فی القرآن، قرآن‌شناسی، بانوی کربلا، راه محمد (دو جلد)، راه علی پیشوای شهیدان، راه قرآن، زن و آزادی، زیارتنامه حضرت رضا، سخنان سران کمونیزم دربارهٔ خدا، مرد وفا (زیر درختان سدر)، نشانه‌هایی از او (دو جلد)، نگاهی به آثار فقهی شیخ طوسی، مقدمه بر نهج الحق و نامه دانشوران بخشی از تألیفات آیت الله سید رضا صدر هستند.

آیت الله سیدرضا صدر در سال 1300 متولد و در سال 1373 دار فانی را وداع گفت.

تاکنون زندگی‌نامه افرادی چون سید احمد خمینی به قلم جواد کامور بخشایش، زندگی نامه طاهره صفارزاده به قلم ذبیح الله حبیبی‌نژاد، زندگی نامه سید محمدعلی داعی الاسلام به قلم جمشید نوروزی، زندگی نامه سیدغلامرضا سعیدی و سیدجعفر شهیدی به قلم اکبر خوش‌زاد، زندگی نامه مجید شریف واقفی به قلم جلیل امجدی، زندگی نامه سیدمحمد فرزان به قلم فرهاد طاهری، زندگی نامه بهاءالدین محلاتی به قلم دکتر محمدجواد مرادی‌نیا و زندگی نامه سلمان هراتی به قلم علی تقوی در مجموعه «شخصیت‌های مانا» منتشر شده است.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین