عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
آيت‌الله كعبي عنوان كرد:
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه تأخير حج واجب گناه كبيره است، گفت: به بهانه‌‌هاي واهي و توهم نبود امنيت جايز نيست حج واجب را به تأخير انداخت.
عقیق:چندي پيش شوراي عالي امنيت ملي از موافقت خود با اعزام حجاج به عربستان و تضمين امنيت و عزت حجاج ايراني براساس تعهد كتبي مقامات حج عربستان خبر داد. اما همچنان برخي از مردم نگراني‌هاي بابت مراسم حج امسال داشته و انتشار برخي اخبار ضد و نقيض در اين خصوص مانند ممنوعيت يا عدم ممنوعيت بدرقه زائران در فرودگاه و ... به اين نگراني‌ها دامن مي‌زند كه لازم است مسئولان، اكنون كه اعزام حجاج قطعي شده است، توجه ويژه‌اي به رفع برخي نگراني‌هاي امنيتي داشته و اطمينان خاطر در نزد مردم ايجاد كنند.

مسئولان تمام تلاش خود را براي ايجاد اطمينان خاطر در حجاج انجام دهند

در اين راستا آيت‌الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري، در گفت‌وگو با ايكنا درباره اهميت اتخاذ يك سياست منسجم و واحد جهت ايجاد اطمينان در مردم و رفع نگراني‌ها در خصوص مراسم حج امسال گفت: حج واجب را نبايد به روابط دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي گره زد. زيرا دشمنان و بدخواهان شيعه و ملت ايران تلاش مي‌كنند كه پاي ايرانيان از كنگره عظيم حج كوتاه شده و مردم ايران در مراسم حج حضور نداشته باشند.

وي افزود: بايد تمام تلاش خود را براي برگزاري مراسم حج واجب انجام داد اما در عين حال اين حج بايد همراه با امنيت و عزت براي حجاج ايراني باشد و مقامات مسئول بايد تمام تلاش خود را براي ايجاد اطمينان خاطر در مردم در برگزاري حج واجب امن و باعزت و در خور شأن ملت ايران صورت دهند.

كعبي اظهار كرد: به طور قطع تحولات سياسي اخير منطقه از يك‌سو و تحولات سياسي داخل عربستان از سوي ديگر مي‌تواند در انجام مذاكرات مجدد حج ميان ايران و عربستان در جهت حصول اطمينان از امنيت آرامش حجاج مؤثر باشد. بنابراين نهادهاي امنيتي و مقامات مسئول كشورمان بايد اطمينان كافي را براي برگزاري حج پيدا كنند.

مردم به شايعات توجه نكنند/ تأخير حج به بهانه‌هاي واهي جايز نيست

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه تأخير حج واجب نيز گناه كبيره است، گفت: به بهانه‌‌هاي واهي و توهم نبود امنيت جايز نيست حج واجب را به تأخير انداخت. لذا مردم عزيزمان كه ثبت‌نام كرده و نوبت آنان براي اين سفر اعلام شده، به شايعات توجه نكنند و به مسئولان بعثه مقام معظم رهبري و حج و زيارت به عنوان مذاكره‌كنندگان حج و مقامات و نهادهاي امنيتي نظام اطمينان داشته و بدانند مسئولان كشور تا حصول اطمينان نسبت به امنيت و عزت حجاج قطعا اقدام به اعزام حجاج نمي‌كنند.

وي با اشاره به تضمين‌ها و تعهدات كتبي دولت سعودي جهت برقراري امنيت و آرامش حجاج به مذاكره‌كنندگان حج كشورمان، گفت: البته همان‌طور كه گفته شد، با توجه به تغييرات سياسي داخلي عربستان و تبليغات وسيع ضدشيعي از سوي جريان وهابيت، لازم است در مذاكرات دوجانبه ديگري اين اطمينان به شكل قوي‌تري ايجاد شود و مسئولان به طور قاطع و با اجماع ملي نسبت به مسئله امنيت، عزت و آرامش حجاج صحبت كنند و به مردم عزيزمان در خصوص برگزاري يك حج باشكوه و امن اطمينان خاطر بدهند.

رسانه‌ها از دامن زدن به شايعات پرهيز كنند

كعبي با بيان اينكه رسانه‌ها نيز در اين ميان وظيفه مهمي برعهده دارند، گفت: رسانه‌ها نبايد به شايعات دامن زده و توهم ناامني در حج را ايجاد كنند و با اين كار سلب امنيت از مردم كنند. در حقيقت رسانه‌‌ها بايد برگزاري حج واجب و عظمت اين فريضه را تبليغ كنند.

وي در پايان يادآور شد: رسانه‌ها با ايفاي درست نقش واسط ميان مردم و مسئولان حج در بعثه رهبري، سازمان حج و زيارت و نهادهاي امنيتي، اطلاع‌رساني به‌هنگام را به مردم انجام دهند و از اين طريق از ايجاد شايعاتي كه توسط بدخواهان، خناسان و افراد غيرمطلع صورت مي‌گيرد جلوگيري كنند.‌

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین