عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
اهميت حج در كلام اهل بيت(ع)
از امام باقر(ع) سؤال شد، چرا كعبه را بيت‌العتيق ناميده‌اند؟ فرمود: زيرا اين خانه آزاد است و رها شده و در ملكيت هيچ كس درنيامده است.
عقیق:زيارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتي و اعمال عاشقانه‌اي كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبياي الهي و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعياتش تأكيد داشتند، در كنار دلي مملوّ از معرفت و خلوص و همّتي عالي و شوقي وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهي و از شعائر عرشي و خلاصه از بزرگترين و با منفعت ترين برنامه‌هايي است كه انسان مستطيع نسبت به آن مكلّف و مسؤول است. گردهمايي عظيمي كه قدرت و توان حلّ مشكلات دنياي اسلام را در همه زمينه‌ها دارد. برنامه بسيار مهمي كه مي‌تواند صفوف مسلمانان را بهم پيوند داده و از اين نيروي عظيمِ پراكنده، دست واحدي براي جهان اسلام واسلحه كوبنده‌اي عليه دشمنان دين بوجود بياورد.

در ادامه ۱۴ كلام نوراني از اهل بيت (ع) درباره حج و مناسك آن در پي مي‌آيد.


1. امام كاظم (ع) : درباره آيه هر كس دراين سراي كورباشد در آخرت نيز كورتر است و گمراهتر" فرمودند: او كسي است كه حج، يعني حج واجب، را به تأخير اندازد و بگويد : امسال حج ميروم، سال ديگر حج مي‌روم تا آن كه سرانجام مرگش فرا رسد.

2. عبدالرحمن بن كثير گويد: با امام صادق به حج رفتم هنگام عبور از راهي آن حضرت بر فراز كوهي رفت و از آن بالا به مردم نگريست و فرمود: چه بسيار است هياهو و چه اندكند حاجيان !

3. امام باقر(ع) : كسي كه اين خانه را زيارت كند، اگر سه خصلت در او نباشد، ارزش ندارد: ورعي كه او را از معاصي خدا باز دارد، حلمي كه با آن خشمش را مهار كند، و خوشرفتاري با كسي كه با وي همنشيني و مصاحبت دارد.

4. امام صادق (ع) : اگر انسان مال حرامي به دست آورد و با آن به زيارت خانه خدا رود و تلبيه بگويد،(در جوابش ) ندا آيد كه : لا لبيك و لا سعديك و اگر از راه حلال به دست آورده باشد ندا آيد كه : لبيك و سعديك.

5. پيامبر خدا (ص) : هر كس كه با مال حرام حج كند وبگويد : لبيك اللهم لبيك ، خداوند به اوفرمايد: لا لبيك و لا سعديك ، حجت از آن خودت باد!

6. امام صادق (ع) : حج بر دو گونه است : حج براي خدا و حج براي مردم كسي كه براي خدا حج گزارد خداوند بهشت را به او پاداش دهد و هر كه براي مردم حج رود پاداش و ثوابش در روز قيامت به عهده همان مردم است.

7. امام صادق (ع) : هركس در راه رفتن به مكه يا برگشتن از آن بميرد، روز قيامت از آن ترس و هراس بزرگ در امان باشد.

8. امام صادق (ع) فرمود: هر كس با حاجي ديدار كند و با او مصافحه نمايد گويا بر حجرالاسود دست كشيده است.

9. امام صادق (ع) درباره آيه و هر كس به آن درآيد درامان است فرمود : هر انساني كه وارد حرم شود و به آن پناه برد از خشم خدا در امان است و هر حيوان و پرنده‌اي وارد آن شود نبايد آن را رم داد يا آزارش رساند تا آن گاه كه از حرم خارج شود.

10. امام صادق (ع) : مردم امام خود را گم مي‌كنند ولي آن حضرت در موسم حج حاضر مي‌شود و مردم را مي‌بيند اما آنها او را نمي‌بينند.

11. امام صادق (ع) فرمود: حاجي و عمره گزار مهمان خدايند. اگر چيزي بخواهند به ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مي گويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را مي پذيرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مي كند و در برابر هر درهمي كه خرج كرده اند، يك ميليون درهم به آنان مي پردازد.

12. از امام باقر(ع) سؤال شد، چرا كعبه را بيت العتيق ناميده اند؟
فرمود: زيرا اين خانه آزاد است و رها شده و در ملكيت هيچ كس درنيامده است.

13. امام صادق(ع) فرمود: خداي عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هيچ چيز به حرمت آن نرسد.
كتابش كه فرمان او و نور اوست و خانه اش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جايي غير آن از هيچ كس پذيرفته نيست و عترت پيامبر شما.

14. عبدالله بن سنان گويد به امام صادق(ع) گفتم: بفرماييد منظور از آيه «و من دخله كان امنا» چيست؟ كعبه مورد نظر است يا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنين بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حيوان وحشي و درنده و پرنده اي كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذيت تا از آن بيرون رود.
منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین