عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
نماینده‌ ولی‌فقیه در امور حج و زیارت:
قاضی‌عسگر گفت: حجاج ایرانی از ۵ مردادماه امسال آماده اعزام خواهند بود و از همه خانواده‌های زایران درخواست می‌کنیم به هیچ‌وجه برای بدرقه حجاج خود به فرودگاه عزیمت نکنند.
عقیق:حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در نشستی که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به اینکه در کمتر از یک ماه آینده یعنی 5 مردادماه اعزام زایران ایرانی به عربستان آغاز می‌شود، اظهار داشت: زایرانی که امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند به هیچ عنوان نباید بدرقه‌کننده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فرودگاه‌ها اصلا امکان بدرقه برای حاضران وجود ندارد از این رو در سایر استان‌ها نیز هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است و تقاضا داریم که بحث بدرقه از مساجد و تکایای محل اعزام تنها انجام شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: با تمهیدات صورت گرفته توسط شرکت‌های فرودگاهی درخواست کرده‌ایم که حداقل 48 ساعت قبل از اعزام زایران به فرودگاه چمدان‌ها و وسایل آنها منتقل و تدابیر لازم انجام شود زیرا ممکن است برخی از شیطنت‌هایی در این میان رخ دهد که از آن بی‌اطلاع هستیم.

قاضی‌عسگر یادآور شد: از پلیس فرودگاه درخواست کرده‌ایم توجیه لازم را برای حمل مواد مخدر در جلسه‌‌ای برای زایران تشریح کنند و همچنین توصیه‌های بهداشتی لازم را نیز گوشزد نماید.

وی افزود: ما درخواست داریم موضوع انگشت‌نگاری زایران هرچه‌ سریع‌تر انجام شود زیرا به حوادث احتمالی در عربستان می‌تواند کمک کند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه ما نگرانی‌هایی را از ابتدای سال در رابطه با حج داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به دلیل وجود نگرانی‌های مرتبط با سفر حج مرتبا پیگیر این موضوع بوده‌ایم تا یک اتفاق مبارک در این راستا رخ دهد البته در این میان یک فضای مسموم در جامعه شکل گرفت که نگرانی‌هایی را هم در پی داشت اما این اتفاق در حال کاهش است زیرا در فرودگاه مسافران با استرس‌هایی مواجه خواهند بود که باید به آنها در جهت کاهش این استرس کمک شود.

قاضی‌عسگر با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: هم‌اکنون یک میلیون و 200 هزار زایر ایرانی به عراق سفر می‌کنند که جمعیت آنها پس از تامین امنیت در عراق و بخصوص شهر موصل روز به روز در حال افزایش است. آمارها نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون زایر در زمان اربعین به عراق سفر می‌کنند که چنانچه ظرفیت حجاج ایرانی را یک میلیون برای اعزام در نظر بگیریم ظرفیت این فرودگاه باید افزایش یابد و امیدواریم ایده‌ای که در سال‌های قبل برای ایجاد پایانه‌ای قوی در کنار فرودگاه‌ها مطرح شده بود، عملیاتی شود.

در ادامه این نشست، نویدی، مدیرعامل شرکت اتوبوس‌‌راه‌های کشور نیز اظهار داشت: ما تصمیم داریم ظرفیت اعزام حجاج و زایرمان از فرودگاه امام خمینی (ره) طی 5 سال اول به 20 میلیون نفر افزایش یابد.

شیرمردی، معاون توسعه و زیرساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در ادامه با بیان اینکه این فرودگاه ظرفیت اعزام 35 هزار زایران را دارد، گفت: ما در تلاشیم امسال 20 هزار زایر را از تهران و 15 هزار نفر را از شهرهای دیگر برای اعزام سفر حج خدمات بدهیم.

وی ادامه داد: اعزام حجاج ایرانی توسط فرودگاه امام خمینی (ره) از 5 مرداد آغاز و تا 5 شهریور ادامه دارد. از طرف دیگر بازگشت حجاج ایرانی از 15 شهریور امسال آغاز و تا 5 مهرماه ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه و زیرساخت فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه دسترسی به اتوبان‌های اطراف فرودگاه برای زایران بررسی شده است، تصریح کرد: ما برای زایران در مسیر اتوبان امکاناتی چون مسقف‌کردن پایانه، نصب صندلی، سرویس بهداشتی و ... را برای سالن حجاج در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه این نشست به دنبال دیدار از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، بذرکار، مسئول فرهنگی فرودگاه امام ابراز داشت: ما 5 طرح فرهنگی همزمان با اعزام حجاج به نام طرح سفیر مهربانی برای کمک به زایران، طرح شمیم بهشت، طرح رنگ و بوی بهشت و طرح لحظه دیدار و لبیک را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: نخستین پرواز اعزامی حجاج ایرانی با بدرقه خادمان حرمین عبدالعظیم الحسنی (ع) خواهد بود.

لازم به ذکر است، در پایان این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر، سرپرست حجاج ایرانی از ترمینال در حال ساخت حجاج و همچنین پایانه «سلام» که زایران ایرانی از آن برای حج استفاده می‌کنند به همراه مقامات فرودگاهی دیدار کرد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین