عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
گفتگوی خواندنی با نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی؛
۶ ساله بودم که پدرم برایم ضبط صوت کوچکی خریده بود و هر روز صبح قبل از رفتن به اداره، آن را در کنار گوشم می‌گذاشت و می‌گفت «تا وقتی که ظهر از اداره برگردم، یک صفحه قرآن را تلاوت کن و یاد بگیر»، این پشتکار و جدیت پدر بود که مرا هم عاشق کتاب آسمانی کرد.
عقیق:در او خبری از کبر و غرور دیده نمی‌شود، آرام و شمرده شمرده، اما با معنا سخن می‌گوید، او زندگی و موفقیت خود را مدیون قرآن و تولد دو فرزندش که هدیه الهی است، می داند.

دوست دارد فرزندانش همانند او در مسابقات قرآنی نام آور شوند. همان گونه که او نام پدر را زنده کرد و راه او را ادامه داد.

وی به امام رضا(ع) ارادت زیادی دارد به قدری که در حرم ضامن آهو موذن است. او توجه امام هشتم  بر زندگیش را بالاترین ثمره زندگی خود می‌داند. آری او حامد علی زاده، قاری بین االمللی و دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی کشور مالزی است.

 

عشق پدر به قرآن مرا عاشق کرد

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی، در گفتگویی در بیرجند، اظهار داشت: از زمان کودکی که یادم می‌آید، پدرم علاقه زیادی داشتند تا من قرآن بخوانم و به قرائت آیات قرآن بپردازم.

وی ادامه داد: پدرم خود موذن بود و مدت 8 سال صدای ایشان توسط آرشیو شبکه سوم سیما ضبط شده بود و اذان با صدای غلام حسین علیزاده که به سبک استاد رضائیان تلاوت می‌شد، پخش می‌شد.

دارند مقام نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم کشور مالزی افزود: 6 ساله بودم که پدرم برایم ضبط صوت کوچکی خریده بود و هر روز صبح قبل از رفتن به اداره، آن را در کنار گوشم می‌گذاشت و می‌گفت «تا وقتی که ظهر از اداره برگردم، یک صفحه قرآن را تلاوت کن و یاد بگیر»، این پشتکار و جدیت پدر بود که مرا هم عاشق کتاب آسمانی کرد.

وی ادامه داد: یک روز وقتی با ضبط صوت کوچکم تمرین قرآن می کردم، دودی از آن بلند شد، برای اینکه پدر متوجه نشود، زیر متکا گذاشتم و خوابیدم، چند روز بعد پدرم یک ضبط صوت بزرگ دوبانده برایم خرید و گفت: می خواهم این را هم مثل ضبط صوت کوچکت بسوزانی.

 

پشتکار یکی از رمز پیشرفت است

علیزاده با بیان اینکه از سال 86 بود که وارد مرحله ای شدم که به طور رسمی در مسابقات حضور می‌یافتم، افزود: درآن سال در مسابقات اذان در سطح مدرسه شرکت کردم و توانستم مقام اول را کسب کنم وهمان سال بود که به مرحله کشوری مسابقات اذان راه یافته و مقام اول را کسب کنم.

وی ادامه داد: وقتی رتبه نخست مسابقات دانش آموزی در بخش اذان را در کشور کسب کردم، به پدرم گفتم خیلی راحت است، پس می‌توانم در دیگر زمینه‌های قرآنی هم اول شوم، پدرم با شنید این جمله من به پشتم زدند وگفتند نه اینگونه نیست، باید پشتکار زیادی داشته باشی تا بتوانی در مسابقات قرآنی مقام بیاوری.

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی

دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم کشور مالزی با اشاره به کسب رتبه هزار و 700 در کنکور سراسری گفت: در دانشگاه سبزوار قبول شدم ، این شهر دارای اساتید برجسته قرآنی است و همین امر بهانه‌ای شد تا در زمان تحصیل در دانشگاه بیشتر به سمت قرائت قرآن بروم، به گونه‌ای که نزدیک امتحانات پایان ترم بود که به خاطر قرائت قرآن بیش از 16 جلسه از کلاس درس غیبت داشتم.

 

تشویق همشهری های اهل سنت و شیعه در مسابقات افتخاری بزرگ

علیزاده، قاری بین اللملی شدن را آرزوی دوران جوانی خود عنوان کرد و افزود: مسابقات قرآنی اوقاف در کشور ما یکی از بزرگترین مسابقات قرآنی است و همیشه قاری بین المللی را از این مسابقات انتخاب می کنند، چون سطح آن بالاست.

وی با بیان اینکه تشویق همشهری های اهل سنت و شیعه در مسابقات رمز پیروزیم بود، افزود: در یکی از مسابقات که به عنوان نماینده شهر تربت جام در مشهد بودم، وقتی اسمم برای قرائت قرآن خوانده شد، یک دفعه سالن پرشد، مردم تربت جام از شیعه تا اهل سنت در کنار هم برای حمایت از نماینده شهرشان یعنی بنده حقیر در جلسه حضور پیدا کردند، که این امر باعث دلگرمی عجیبی در من شد.

 

از 19 تا 23 سالگی، دوران رشد تارهای صوتی است

قاری جوان تربت جامی به تجربه اساتید مصری بخصوص احمد شبیب اشاره کرد و گفت: رشد تارهای صوتی از 19 سالگی تا 23 سالگی است و باید طوری قرآن خواند که تارهای صوتی شکل بگیرند.

وی ادامه داد: من در این دوران 2 سال با پشتکار و محکم روزی یک جزء قرآن می خواندم، طوری که دیوارهای خانه به لرزش در می آمد.

علیزاده، ورزش و سلامتی را یکی دیگر از رمز قهرمانی دانست و ابراز داشت: ورزش به انسان نشاط و سلامتی می دهد و بنده در رشته ورزشی کشتی تا مرحله انتخابی تیم ملی پیش رفتم ولی به دلیل علاقه به قرآن، در مسابقات قرآنی با جدیت حضور پیدا کردم.

وی، هدف گذاری بلند مدت را از دیگر رموز قهرمانی دانست و افزود: با وجود منع حضورم در سال های اول به دلایل مختلف، ولی چون هدف من بلند مدت یعنی حضور به عنوان قاری بین المللی در جهان بود، تلاشم را برای رسیدن به این هدف بیشتر کرده بودم.

دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی با اشاره به ورود خود در سال 91 به عرصه مسابقات سراسری قرآن، تاکید کرد: چون اعتقاد داشتم فردی که می خواهد بین المللی شود باید سه تا چهار ساله این کار را انجام دهد وگرنه قاری نیست، تلاشم را مضاعف کردم  تا اینکه بعد از 4 سال یعنی در سال 95 به جمع قاریان بین المللی بپیوستم.

 

امام رضا(ع) راه گشایی تمام سختی ها است

قاری جوان 26ساله خراسانی، امام هشتم را راه گشای تمام سختی ها عنوان کرد و ادامه داد: من در مسابقات قرآنی مالزی باید به عنوان نماینده کشور ایران حضور یافتم، قبل از رفتن استرس زیادی داشتم، یادم می‌آید، چند ساعتی به پراوز باقی نمانده بود که در خیابان با همسر و فرزندانم مشغول راه رفتن بودیم، یک مرتبه دلم به سمت امام رضا(ع) پر کشید و به همسرم گفتم هر طور شده باید بروم  و از امام رضا(ع) خدا حافظی کنم، همسرم نگاه به ساعت انداخت وگفت: به پرواز نمی‌رسی من از طرف تو میروم خداحافظی می کنم، گفتم نه باب الحوائج کمکم کرده تا دراین مسابقات شرکت کنم، پس باید از او خداحافظی کنم.

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی

علیزاده درآن لحظه انگار همان صحن و گنبد حرم امام رضا(ع) جلو چشمانش مجسم شد، انگار رو به روی گنبد طلایی امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع)  ایستاده و زیر لب سلام می‌دهد، کمی مکث کرد و افزود: من تا قبل از انتخاب شدنم در این مسابقات همیشه وقتی به حرم می آمدم، از امام رضا (ع) مسابقات مالزی را طلب می‌کردم، آن روز وقتی وارد حرم شدم، به امام(ع) گفتم، آقا جان تو لطف کردی و این خواسته مرا اجابت کردی، پس من این بار مقام نخست قرآنی را از تو می‌خواهم، این بار هم مرا دست خالی برنگردان.

وی ادامه داد: من دختری دو ساله دارم به او یاد داده بودم، وقتی حرم امام رضا(ع) می‌آییم ومن دعایی می‌خوانم آخر دعا آمین بگوید، آن روز هم در حالی که دخترم در آغوشم بود ومی‌خواستم از امام رضا(ع) خداحفظی و حاجتم را طلب کنم، بعد از اینکه گفتم یا ضامن آهو مقام نخست مسابقات مالزی را می خواهم، ناگهان دخترم گفت: الهی آمین و این شد که من از باب الحوائج خداحافظی و راهی مسابقات قرآنی در کشور مالزی شدم.

 

عزت ایران را در کشور مالزی دیدم

علیزاده با بیان اینکه در کشور مالزی، پادشاه کشور و مردم به قرآن علاقه و اهیمت زیادی می‌دهند، اظهار داشت: مسابقات قرآنی در مالزی سطح آن بسیار با کیفیت و بالاست و120 کشور از کشورهای مقام آور مسابقات قرآنی حضور پیدا می‌کنند و مالایی‌ها که ساکنان مالزی هستند، ارادتشان به قرآن زیاد است.

دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی گفت: قانون مسابقات این است که قبل از مسابقات باید در هتل تست بدهیم حتی کشورهای مصروعربستان ، اما در کشور مالزی قاریان همان کشور وکشور ایران نیازی به تست دادن ندارند.

 

توکل به خدا و امام رضا(ع) باعث آرامش شد

این قاری بین المللی با بیان این که شب قبل از مسابقه آیاتی که باید قرائت شود را به متسابقین اعلام می‌کنند و به من هم گفتند که آیات سوره انفال را باید قرائت کنی، من وقتی آیات را دیدم، دلم بیشتر گرم شد، زیرا این آیات همان سوره و آیاتی بود که در مسابقات قرآنی در کشور قرائت کرده بودم و مقام نخست را کسب کردم، افزود: با اینکه جو مسابقات و حضور داوران سعودی که دوست نداشتند، ایران مقام بیاورد، خیلی سنگین بود، اما به دلیل توکل به خدا و توسل به امام هشتم(ع) من هیچ استرسی نداشتم.

دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی قران کریم مالزی گفت: درآن مسابقات روزی 5 نفر قرآن را قرائت می‌کنند و مسابقات به گونه‌ای است که یک نفر خانم ویک نفر آقا به قرائت می پردازند.

مسابقات بین المللی قران کریم مالزی

علیزاده با اشاره به اینکه تنظیم حتی میکروفون در مسابقات بین المللی 10 نمره منفی دارد، بیان داشت: قبل از اینکه قرائت کنم به داوران که پایین نشسته بودند گفتم،چون نفر قبلی قرائت کننده خانم بوده، میکروفن را پایین تنظیم کرده و باید میکروفن را برایم تنظیم کنید، آنها گفتند خودت تنظیم کن، می‌خواستند با گفتن این حرف خودم تنظیم کنم، تا ده نمره را از دست بدهم، اما من از شرایط مسابقات با خبر بودم و گفتم نه خود شما بروید و درست کنید، وقتی بالای سکو رفتم باز هم میکروفن را خوب تنظیم نکرده بودند، در لحظه آخر فردی که آمد تا صندلی را برایم جلو بکشد، به او گفتم میکروفن را تنظیم کنید و این شد که آغازی متفاوت نسبت به دیگر قاریان داشتم.

 

موذن بودن در حرم امام رضا(ع) راز موفقیتم در مسابقات بین المللی بود

موذن حرم مطهر رضوی با اشاره به آرامش در مسابقات بین المللی مالزی اظهار کرد: هنگام قرائت یک لحظه نگاه به جمعیت سالن انداختم دیدم بالای 3هزارنفر آمده اند تا قرائت قاری ایرانی را گوش کنند، در یک لحظه خود را در صحن امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) تصور کردم وگفتم حامد تو برای همین جمعیت در این صحن اذان می‌گویی، پس امروز هم خود را در همان صحن تصور کن و بودن هیچ استرسی به تلاوت بپرداز.

وی ادامه داد: قرائت من به گونه‌ای بود که بین قرات هر آیه شاید 41 ثانیه نفسم بالا می‌آمد و بعد از قرائت هر آیه با خودم می‌گفتم خدا رو شکر این آیه تمام شد، حامد برو آیه بعدی، هر چند یادم میاد، قبل از اینکه بالای سکو بروم یکی از دوستان حافظ قرآنم محمد علی خاکپور که با او در ارتباط بودم در فضای مجازی عکسی از حرم امام رضا(ع) فرستاد و گفت: در حرم برایت دعا می‌کنم، این عکس مرا دل گرم کرد، زیرا می‌دانستم خدا و امام رضا(ع) هوای مرا دارند.

این قاری بین المللی اضافه کرد: قرائت من در ساعت 24 تمام شد اما تا ساعت 2 شب بیرون سالن با من عکس می‌گرفتند و واقعا خسته شده بودم و از طرفی هم نمی‌خواستم عکاسان و افرادی که تمایل داشتند با آنها عکس بگیرم را نا امید کنم، زیرا به من گفته بودند که آنها نسبت به ایران ذهنیت خوبی ندارند و ما قاریان باید با رفتار و اخلاق خود آن ذهنیت را دور کنیم.

 

بوسه ای از جنس شهادت، آرامش قلبم شد

علیزاده با بیان اینکه یکی از حاضران که از قرائت من ذوق کرده بود، آمد و پیشانی مرا بوسید و گفت: من در چهره تو محسن حسنی کارگر را جستجو می‌کنم، زیرا او هم دوسال قبل در این مسابقات مقام اول را برای ایران کسب کرد و بسیار مهربان و خوش اخلاق بود. آری شهید محسن حسنی کارگر یکی از دوستان بسیار خوبم بود که در حادثه منا شهید شد و در هنگام تلاوت قرآن همه جا احساسش می کردم به قدری که در مسابقات یک لحظه تصویرش در ذهنم مجسم شد که بوسه ای بر پیشانیم زد و ‌گفت: نگران نباش، ان شاءالله راحت قرآن می خوانی و نفر اول خواهی شود، و این آرامش خاصی به من می داد.

او از دوستان صمیمی شهید محسن حسنی کارگر قاری شهیدی که در فاجعه منا به شهادت رسید است، وقتی به اسم محسن می‌رسد بغض گلویش را می‌گرفت.

 

عظمت قرآن مکر سعودی ها را باطل کرد

علیزاده افزود: پادشاه مالزی به این مسابقات علاقه زیادی دارد، به گونه‌ای که در اختتامیه و افتتاحیه به همرها خانواده خود شرکت می‌کند، شب قبل از اختتامیه در قصرش همه متسابقین را دعوت کرد و با یک یک ما دست داد، وقتی نوبت به من رسید، نام و کشورم را از روی لباسم خواند و محکم دستم را فشرد و برایم آروزی موفقیت کرد در همان لحظه بود، که شرکت کنندگان دیگر کشورها به من گفتند، حتما تو مقام اول را بدست آوردی که پادشاه این گونه با تو رفتار کرد.

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی

وقتی پرچم ایران برای مقام نخست بالا رفت داوران سعودی و یک داور لبنانی که زیر چتر عربستان هست، از شدت ناراحتی مراسم رو تک کردند، که بعد از این یکی از هیات داوران بلند شد ودر گوش من گفت " و مكروا و مکر الله والله خير الماكرين"

 

بزرگترین هدیه زندگیم را از مقام معظم رهبری گرفته ام

علیزاده با اشاره به خاطره دیدار خود با مقام معظم رهبری در روز اول ماه مبارک رمضان امسال اظهار داشت: یکی از بهترین خاطرات زندگیم دیدار با مقام معظم رهبری بود وایشان به بنده فرمودند:"در حوزه سیاسی دنیا شما با کسب این رتبه قلب مرا مسرور کردید." و این بزرگترین هدیه ای بود که در طول زندگیم گرفته ام.

وی با بیان اینکه رهبری از کسب مقام اول بنده در مسابقات بین المللی مالزی بسیار خوشحال شدند واین بزرگترین افتخار برای من است، افزود: رهبری فرمودند خیلی خوشحال هستم که شما در این سن جوانی توانستید رتبه بین المللی را کسب کنید و امیدوارم متوقف نشوید، همین راه ادامه دهید تا در آینده شما را به عنوان بزرگترین مبلغ به کشورهای شیعه اعزام کنیم.

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی

قاری بین الملی قرآن کریم در حالی که بغض گلویش را گرفته بود،گفت: اینکه سبب خوشحالی رهبر معظم انقلاب شدم برایم بسیار جالب و مسرت بخش بود و بنده تا کنون به کشورهای عراق، عمان، مالزی، اندونزی و دوبار به خانه خدا از سوی بعثه مقام معظم رهبری اعزام شدم.

رویایی که به حقیقت پیوست

علیزاده با بیان اینکه اولین باری که چشمم به خانه خدا افتاد، بهترین لحظه در تمام زندگی ام بود، افزود: همیشه وقتی خانه کعبه را در قاب تصویر تلویزیون مشاهده می‌کردم، با خودم می‌گفتم آیا می‌شود من از نزدیک این خانه را زیارت کنم و در اولین سفرم وقتی از نزدیک خانه خدا را دیدم تا چند دقیقه اصلا باورم نمی‌شد، که این من هستم ودر کنار کعبه قرار دارم و این رویایی بود که به حقیقت پیوست.

وی از لحظه ناب زیارت مسجد النبی گفت:  دیدن مسجد النبی، گنبد سبز پیامبر هم برایم بسیار زیبا بود، با اینکه دو سه بار در اولین زیارت به مدینه به دیدن این بارگاه رفتم، اما باز هم باورم نمی‌شد که من توانسته بودم به زیارت بیاییم حال وهوای عجیبی داشتم سر از پا نمی‌شناختم.

وی گفت:عشق به قرآن در وجود ما نهادینه شده است و ما تلاش می کنیم تا برای نسلهای آینده حامی وسازمانی که بتواند قاریان را حامیت کند به وجود آید، تا دراین صورت رغبت جوانان به سمت وسوی قرآن بیشتر می‌شود.

 

عشق به قرآن بالاترین ارزش زندگی ام است

علیزاده از تلاش 20 ساله‌اش در راه حفظ و به دست آمدن این موقعیت خبر داد و افزود: مداحی در کشور ما جا افتاده و از آن به عنوان یک هنر یاد می‌شود، اما قاری قرآن هنوز جایگاه خود را در کشور ما پیدا نکرده و تنها در دید مردم قاری قرآن فقط همان قاری است که قرآن باید تلاوت کند، اگر من این 20سال عمرم را که برای تلاوت وقاری قرآن گذاشتم در هر هنری دیگر می‌گذاشتم، بسیار مطرح و پولدار بودم، اما عشق به قرآن بالاترین ارزش است و من با خدای خود عهده و پیمان بسته ام.

 

راز سعادت فرزندان، تنها اهتمام به قرآن است

دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی قران کریم مالزی با بیان اینکه مقام اول را مدیون زحمات پدرم هستم اظهار داشت: من دوست دارم دو فرزندم، یعنی دخترم حافظ قرآن و پسرم هم حافظ و هم قاری قرآن شود و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم، زیرا اگر می‌خواهیم در خانه ای فرزند به سمت وسوی قرآن برود باید پدر روزی چند آیه قرآن بخواند، باید پدر و مادر به همراه فرزندان در برنامه‌های قرآنی شرکت کند و من به فرزند 2 ساله خود آموخته ام، وقتی قران را می‌بینید، باید آنرا بوسیده و بر چشمانش بکشد، تا از همین کودکی بداند قرآن چقدر عظمت دارد.

حامد علیزاده  دارنده مقام نخست پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی

علیزاده تنها عمل در رفتار و گفتار دلیل عاشق شدن مردم به خصوص خانواده به اسلام و قرآن عنوان کرد و افزود: باید شرایط را طوری رقم بزنیم که مردم و فرزندانمان با عشق و علاقه به سمت قرآن هدایت شودند و این تنها به عمل به قرآن محقق می شود.

گزارش : ضحی انصاری

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین