عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
احمد علوی:
احمد علوی شعر آیینی مذهبی معتقد است: شخصیت و زندگی مسلم بن عقیل می‌تواند کمک بسیاری به شاعر در سرودن شعر کند، زیرا موجب دقت و آگاهی درست و لازم از وقایع تاریخی در سرودن شعر می‌شود.
عقیق:6شوال مصادف با ورود مسلم بن عقیل حامل نامه امام حسین(ع) به کوفه بود. احمد حسین‌پور‌علوی معروف به احمد علوی شاعر شعر آیینی مذهبی است. وی در مورد مسلم بن عقیل و حضور ایشان در سروده‌های شاعران آیینی ضمن بیان تاریخچه‌ای از ورود مسلم بن عقیل به کوفه به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: ورود مسلم بن عقیل به کوفه را باید آغاز واقعه کربلا و عاشورا بدانیم. چرا که پس از دعوت کوفیان از امام حسین علیه‌السلام و ارسال نامه‌های بی‌شمار برای وی و درخواست از آن حضرت برای رفتن به کوفه و برعهده گرفتن رهبری قیام بر ضد یزید بن معاویه، امام حسین(ع) پسرعمویش مسلم بن عقیل را به عنوان امین خود با نامه‌ای به سوی کوفیان اعزام کرد.

علوی در ادامه گفت: مسلم بن عقیل در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال 60 قمری از مکه معظمه خارج شد و از آنجا به مدینه منوره رفت و پس از تجدید دیدار با خانواده خویش و زیارت قبر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله و وداع با آن مضجع مطهر به سوی کوفه حرکت کرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظیم کوفه شد و در خانه مختار بن ابی‌عبیده ثقفی که از شیعیان مبارز و از مخالفان سرسخت بنی‌امیه بود، سکونت گزید.

وی افزود: شیعیان مخلص و انقلابیون کوفه که از حضور مسلم بن عقیل به عنوان نماینده و سفیر امام حسین علیه‌السلام در این شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوی وی شتافته و به وی خیرمقدم گفتند. هنگامی که گروهی از آنان در حضور مسلم علیه‌السلام اجتماع می‌کردند، وی نامه امام حسین علیه‌السلام را برای آنان می‌خواند و مردم به خوبی گوش فرا داده و از شوق دیدار قریب الوقوع آن حضرت، گریه می‌کردند.

علوی ادامه داد: پس از آمادگی نسبی مردم مسلم بن عقیل از آنان برای امام حسین علیه‌السلام بیعت گرفت و تعداد هیجده هزار تن از انقلابیون کوفه در نخستین روزهای ورود مسلم با وی بیعت کردند. مسلم بن عقیل نامه‌ای به محضر امام حسین علیه‌السلام نوشت و آن حضرت را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با وی، باخبر ساخت و از امام حسین علیه‌السلام درخواست کرد که به سوی کوفه حرکت کند تا شخصاً رهبری مردم را برعهده گیرد.

این شاعر آیینی مذهبی گفت: از آن سو هواداران بنی‌امیه و طرفداران یزید بن معاویه، همانند عبدالله بن مسلم حضرمی، عماره بن عقبه و عمر بن سعد که از صاحب نفوذان کوفه بودند، برای یزید بن معاویه نامه‌هایی به شام ارسال کرده و او را از وضعیت کوفه و بیعت شیعیان با مسلم بن عقیل آگاه کردند و از وی درخواست کردند که به جای نعمان بن بشیر، عامل وی در کوفه که با قیام مسلم بن عقیل برخورد جدی نمی‌کند، شخص دیگری بفرستد که دارای عزمی قوی و اراده‌ای راسخ باشد و در برخورد با مخالفان حکومت، شدت و خشونت به خرج دهد.  یزید بن معاویه پس از مطالعه نامه هواداران خود در کوفه و مشورت با سرجون مسیحی، تصمیم گرفت عبیدالله بن زیاد عامل خویش در بصره را با حفظ سمت به حکومت کوفه نیز منصوب کند تا با قساوت و شدتی که در وی وجود دارد، قیام مسلم بن عقیل و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام را در کوفه سرکوب کند.

مسلم بن عقیل اولین چراغ شهدای کربلا را روشن کرد

علوی در مورد شهدای کربلا و حضور مسلم بن عقیل به عنوان شهدای کربلا گفت: مسلم بن عقیل اولین شهید واقعه کربلا به شمار می‌رود. ایشان چراغ اول شهدای کربلا را روشن می‌سازد.

وی در مورد سرودن شعر توسط شعرای آیینی مذهبی گفت: حتی ما شعرای آیینی مذهبی هم گاهی نیاز به تلنگر داریم. باید یک شروع و جرقه‌ای ما را به کار و حرکت وادار کند. مثل انتشار فراخوان و یا کتابی مختص به شاعران چاپ شود. چاپ و انتشار کتاب مختص شعرای آیینی برای سرودن شعر در مورد یک مبحث خاص مثل شخصیت و زندگی مسلم بن عقیل می‌تواند کمک بسیاری به شاعر در سرودن شعر کند. چرا که موجب دقت و آگاهی درست و لازم از وقایع تاریخی در سرودن شعر توسط شاعر می‌شود.

علوی با انتقاد از ضعف شعرای آیینی گفت: متاسفانه در سرودن شعر و مدح دچار تکرار شده‌ایم. به عنوان مثال، در مدح شخصیت‌هایی همچون مسلم بن عقیل همان حرف‌های تکراری از قد و قامت رعنا و شمایل چهره زیبای ایشان می‌پردازیم. در صورتی که اگر بخواهیم تخصصی به این موارد رسیدگی کنیم باید کار فرهنگی کینم. چرا که متاسفانه کمی دچار مادی‌گرایی شده‌ایم. نه اینکه شعرای آیینی برای مادیات کار می‌کنند بلکه در فعالیت‌های جمعی تنها به برگزاری کنگره‌هایی که فقط منجر به صرف هزینه‌های بی‌نتیجه منجر می‌شود بسنده می‌کنند. در صورتی که شاعر آیینی باید با دل خود کار کند. باید دلش بلرزد تا شعرش از درون دلش بیرون آید. تشویق‌های مادی و صرف شرکت در کنگره‌ها اثر مثبتی در سروده‌های شعرای آیینی آنچنان که باید ندارد.

سرودن شعر برای اهل بیت علیه‌السلام تنها کار دل است

وی با تاکید بر حضور دل به جای  مادیات در سرودن شعر برای ائمه اطهار و اهل بیت علیه‌السلام گفت: شعرای آیینی مذهبی در سال‌های گذشته کار دلی خود را در مورد شخصیت‌های مذهبی و بسیار ارزشمندی همانند مسلم بن عقیل که مهجور و مظلوم واقع شده‌ را آغاز کرده‌اند. این کار به خاطر فضای تماما معنوی و به دور از مادیات بازخورد و نتایج ارزشمندی هم داشته است.

علوی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ما در مورد حضرت نرجس خاتون انجام شد. برای این کار اطلاعات کافی در مورد ایشان در اختیار شاعران قرار دادیم و کار را با مطالعه دقیق شروع و پیگیری کردیم. به یاری خدا نتایج پُربار و دلنشینی از آن به دست آمد. چرا که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. ما شعرای آیینی برای سرودن شعر نیاز به خلوت و دلشکستگی داریم. مسائل مادی نمی‌تواند به سروده یک شعر فاخر و ارزشمند ختم شود.

وی افزود: فضای مجازی موجب عدم مطالعه بسیاری از شاعران شده است. این موضوع کیفیت و کمیت آثار را تحت تاثیر قرار داده و آن رو به کاهش است. به گونه‌ای که تشخیص جنس شعر از خود و بد مشکل شده است. چرا که همه بسیار شبیه به هم شده‌اند. این خلا به دلیل کم شدن مطالعه توسط شاعران به موجب فضای مجازی شده است.

علوی بار دیگر بر مطالعه آثار معتبر چاپی تاکید کرد و گفت: بنده اگر بخواهم شعری در مورد امیرالمومنین بگویم به مطالعات گذشته خود تکیه نمی‌کنم. علاوه بر آن ها مجدداً به مطالعه کتابی به‌جز آن هایی که خوانده‌ام می‌پردازم. برای این کار هم هر کتابی را مطالعه نمی‌کنم. بلکه از عالمی که این آثار را می‌شناسد سراغ کتابی معتبر را برای مطالعه می‌گیرم. حتی اگر یک هفته بعد از مطالعه جدید و سرودن شعر جدید بخواهم بار دیگر شعری در مورد آن حضرت بگویم دوباره مطالعه می‌کنم و بار علم تاریخی خود را افزایش می‌دهم.

وی در پایان گفت: متاسفانه فضای مجازی فرصت مطالعه را از شاعران ما گرفته است. هیچ‌گاه مطالعه آثار چاپ شده و روی کاغذ جای خود را به مطالب درج شده در فضای مجازی نخواهد داد. شاعران مذهبی آیینی باید اندوخته‌‌های علمی خود از دنیایی که می‌خواهند برایش شعر بگویند افزایش دهند.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین