آیت الله اعرافی:
طلبه عصر انقلاب باید هویت بین المللی داشته باشد
حوزه ما دو زبان رسمی دارد که شامل فارسی و عربی به عنوان زبان رسمی است یعنی همه طلاب باید زبان عربی را بداند و هیچ طلبه ای نباید وجود داشته باشد که به این زبان آشنا نباشد.
عقیق:آیتالله اعرافی در جمع طلاب شرکت کننده در دوره تابستانی مدرسه
علمیه امام باقر(ع) و افتتاح دوره آموزش زبان عربی در این مدرسه با اشاره
به ذات تمدنی حوزه گفت: حوزه به این دلیل که ذات اسلام، ذاتی فراملی و
فرازبانی، فرافرهنگی، عام، جهانی و بینالمللی، قطعا همین ویژگی ها را
دارد.
وی با ذکر این مطلب که قرآن و معارف عالی دین و تبع آن، حوزه دارای یک
جایگاه بینالمللی و فرای رنگ و نژاد و قومیت دارد، افزود: حوزه از اسلامی
برخواسته است که این ذات را دارد و در عصر ما انقلاب اسلامی از این ذات
برخواست و حوزه ما توانست با این ظرفیت یک واقعه عظیم چون انقلاب اسلامی را
پدید بیاورد.
مدیر حوزههای علمیه کشور تاکید کرد: حوزویان، باید در ذات خود، این نگاه
جهانی و بینالمللی را تمرین کنند؛ حوزه در ذات خود، تمدن ساز بوده و باید
باشد و تمدن سازی مقولهای فراتر از یک قوم و نژاد و فرهنگ است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که طلبه عصر انقلاب اسلامی
بیش از هر زمان دیگر، باید این ذات و هویت بین المللی را با خود همراه
داشته باشد، خاطرنشان کرد: قطعا چنین انتظاری از قم و حوزه می رود و این
انتظار نیز به جا است.
وی افزود: امام راحل از دل چنین حوزهای که در سخت ترین شرایط از نظر
فشارهای بیرونی همراه بود به عرصه آمدند و در شرایطی که همه عالم علیه حوزه
بود، این حوزه، انقلابی به این عظمت را تولید کرد؛ اینکه یک نهاد علمی و
آموزشی بتواند در بدترین شرایط خود بزرگترین انقلاب عصر را بوجود آورد و
انقلابی که داعیه تمدنی دارد، یک پدیده شگفت انگیزی است.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: انقلابها و جنبشهایی که در
عالم بوجود آمده است انقلابها عموما انقلاب ملی، منطقه ای و اقلیمی است
ولی انقلاب ما که برخواسته از حوزه بود با گستره و ذات بینالمللی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: انقلابهای دیگر ابعاد اجتماعی و
سیاسی و فرهنگی دارد ولی انقلاب اسلامی علاوه بر این ابعاد دارای ابعاد
معرفتی و تمدنی است؛ انقلاب اسلامی در معادلات علمی دنیا نیز تحول ایجاد
کرده است، گرچه هنوز در ابتدای راه هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی عمق معرفت و فکر و
بشر را متحول میکند و به همین دلیل است که مهمترین رقیب انقلاب اسلامی در
عرصه تمدنی، تمدن ماده گرایی غرب است؛ تمدن غرب به رغم زرق و برقهای
ظاهری، هویتی ماده گرایی و ضدانسانی را در خود حمل میکند.
وی گفت: در تحلیل همه وقایع عالم باید به این مساله توجه کنیم که مهمترین
رقیب انقلاب اسلامی، تمدن حس و ماده گرایانه غربی است که امروز بر فکر و
معرفت بشر سایه افکنده است و انقلاب اسلامی این معادله را باید تغییر دهد
؛اگر حوزه را به این شکل تفسیر کنیم نگاه ما به همه عرصهها متحول خواهد
شد.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: با این اوصاف حوزه و انقلاب باید
از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد؛ پایه حوزه انقلابی، رویکرد و افق و چشم
انداز جهانی و تمدنی و فراگیر و ناظر به همه زندگی بشر است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: در این تراز، جایگاه استاد و مدیر و
طلبه روشن میشود؛ می توانیم با یک نگاه محدود به حوزه وارد و خارج شویم
ولی مهم آن است که همه ارکان حوزه از مدیر تا طلاب این نگاه وسیع و تمدنی
را در عرصه جهانی داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زمانی که یک طلبه و استاد، چشم
انداز و افق دید را به درستی تنظیم کرد در رفتار و تحصیل او تحول ایجاد
میشود و دیگر به شکل محدود فکر نمی کند بلکه با عزم و همت بلند، رسالتهای
بزرگ را در نظر میگیرند؛ طلاب باید از سال اول با این نگاه بلند و چشم
انداز وسیع و با این افق والا تربیت شوند.
وی گفت: اگر بر سر این مقدمه و چشم انداز توافق داشتیم، در آن سوی نظامات و
برنامهها و تلاشهای ما متفاوت خواهد شد و اگر قرار است که حوزه
بینالمللی بیاندیشد و تمدنی فکر کند و به همه ابعاد نیاز دنیای امروز توجه
کرد، چند شرط را باید رعایت کند.
وی بیان کرد: اولین شرط در این عرصه، قوت دانش و علم است؛ امروزه در دانش
کلام و فلسفه و علوم عقلی و فقه و اصول سرمایههای بزرگی داریم ولی نباید
هرگز به این عرصه بسنده کنیم و باید افقهای جدید را فتح کرده و به انواع
نیازهای جامعه امروزپاسخ دهیم؛ حوزه امروز پاسخگوی همه این امور نیست ولی
باید پاسخگو شود.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: شرط اول و موله اول در این حوزه،
مولفه علمی است؛ حوزه باید از یک توان و جوهره علمی قوی برخوردار باشد؛
طلابی که در خود توان بیشتری حس میکنند باید در قلمروهای مختلف پیشرفت
کرده و در عرصههای مختلف باید به صاحب نظری برسند؛ دهها قلمرو جدید باید
در فقه ما پرداخته شود که در بسیاری از این عرصهها هنوز گامهای جدی
برداشته نشده است؛ متون بزرگ فقهی ما باید در قلمروهای جدید فعال شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در عرصه علوم عقلی، علوم انسانی و
اجتماعی نیازهای فوری و عاجلی داریم که حوزه باید به آن بپردازد؛ دهها
قلمروی جدی در جهان وجود دارد که حوزه نیازمند حضور جدی در آن است؛ اگر کسی
این نیازها را ببیند حتما خواب راحت شب نخواهد داشت.
آیت الله اعرافی اظهارکرد: شرط و مولفه دوم حوزه پاسخگو و متناسب با این
چشم انداز جهانی، صلاحیتهای روحی و اخلاقی است؛ عالم بودن بدون مهذب بودن
ممکن است به ضد ارزش ختم شود؛ پایههای دلدادگی به خداوند باید در سالهای
اول ایجاد شده و مراقبت شود؛ حوزه منزه و پاک از آلودگیهای اخلاقی حوزه در
تراز انقلاب اسلامی است و میتواند سنت سلف صالح را حفظ کند.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه شرط سوم را بصیرت اجتماعی و سیاسی دانست و
گفت: حوزویان باید در عرصه سیاسی و اجتماعی آگاهی و بصیرت داشته باشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: شرط چهارم، مقوله مهارتهای انجام
مسئولیتها است؛ مهارتهای کاربردی و روش و فنون تبلیغی و تربیتی مقوله
مهمی است که حوزه ما در این عرصه پیشرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از طرحهایی که در میان دهها
پروژه و طرحی که در مدیریت حوزه دنبال میشود، کارویژه های روحانیت است که
به دنبال شناسایی کارویژه ها و مشاغل روحانیت در عصر حاضر است؛ برای هر یک
از رسالتهای حوزوی علاوه بر دانش و پایه علمی مهارت خاصی نیز لازم است.
وی گفت: شرط پنجم، شرط و شناخت زبان و فرهنگ ها است؛ حوزه ما باید در همه
زبانهای دنیا به یک توانایی غنی و ممتاز برسد؛ وضع امروز به رغم
پیشرفتها، کاملا مطلوب نیست؛ طلاب باید به زبانهای بینالمللی آشنا
باشند؛ امروز قدم های جدی در این عرصه برداشته شده است و امروزه هزاران نفر
از طلاب به زبان های مختلف دنیا مکالمه می کنند.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: تربیت طلاب غیر ایرانی و آموزش
زبان به طلاب ایرانی دو محور سنگینی است که در حوزه انجام شده است؛ زبان،
یک ضرورت است ولی در باب زبان باید گفت که دو سیاست دنبال می شود، نخست
اینکه از گویش گران زبانها دعوت شود که علوم حوزوی را فراگیرند که اینکار
در المصطفی(ص) انجام می شود و دوم اینکه مبلغان توانای نویسنده و گویشگر به
زبانهای دیگر را تربیت کنیم.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: امروزه طلاب در بیش از 8 زبان
فعالند ولی این رقم کم است این در حالی است که انجیل به 1500 زبان و لهجه
دنیا ترجمه شده است؛ در دستگاه کلیسا نیز در هر شاخه لهجهای و زبانی
دهها مبلغ وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قرآن و متون اصلی ما حداکثر به
100 زبان ترجمه شده است و برخی از آنها نیز ترجمه منطبق به نگاه اهل بیت(ع)
و به تبع ترجمه کامل و دقیق نیست.
وی گفت: حوزه ما دو زبان رسمی دارد که شامل فارسی و عربی به عنوان زبان
رسمی است یعنی همه طلاب باید زبان عربی را بدانند و هیچ طلبه ای نباید وجود
داشته باشد که به این زبان آشنا نباشد.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: امروزه وضع خوبی در زمینه توسعه
زبان عربی در حوزه نداریم؛ در زمینه ادبیات عربی، کارهای خوبی در حوزه
انجام شده است ولی مشکل زمانی است که به عرصه گفتگو و محاوره میرسیم.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: امروزه شاهد زبان معاصر عربی هستیم که
اگر عالم دینی نتواند بر ادبیات عرب تسلط داشته باشد و نتواند با یک
گفتگوی آسان با مخاطبان عرب زبان ارتباط برقرار کند قطعا دارای نقص است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شرایط کاری در حوزه به شکلی باید
انجام شود که نیازی به برگزاری دوره تابستانی نباشد و این کار باید در طول
سال به شکل مستمر دنبال شود؛ همه مدیران باید تلاش کنند که طلاب در 6 سال
اول با زبان عربی آشنا شوند و هر طلبه باید یک کلاس را به شکل عربی
بگذارند.
وی گفت: طلاب باید ادبیات پایه و صرف و نحو حوزه را به دقت مطالعه کنند؛
همچنین باید در مدارس وضع به شکلی باشد که یکی از کلاس ها در سال دوم و سوم
یکی از کلاسها به زبان عربی برگزار شود.
مدیر جامعهالمصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: نکته سوم این است که تسلط زبان
عربی و محاوره به یک دوره خلاصه نمی شود ولی نیازمند ممارست طولانی است.
منبع:حوزه