عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۶۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «بینش و نیایش»
کتاب «بینش و نیایش» دو تصویر از شهید مصطفی چمران را به خواننده نشان می‌دهد.
عقیق: حسام آبنوس: حقیقتا چمران کیست؟ این سوالی است که با گذشت 35 سال از شهادت این انسان بزرگ همچنان جواب دادن به آن دشوار است، دشوار از آن جهت که چمران انسانی یک بُعدی نبود و در ابعاد مختلفی حرف برای گفتن داشت.

او مرد جنگ­‌های نامنظم، مرد فیزیک پلاسما، مرد گفت­‌وگوهای دیپلماتیک، عارف واصل، انقلابی اصیل و ... بود و همین سبب شده بود که شناخت چمران حتی برای نزدیک­ترین افراد به او نیز امری دور از دسترس باشد.

کتاب «بینش و نیایش» یکی از کتاب­‌هایی است که دو چهره متفاوت از شهید دکتر مصطفی چمران را به خواننده و یا بهتر است گفته شود به آنهایی که می‌خواهند چمران را بهتر بشناسند نشان می­‌دهد و از این رو می­‌توان این کتاب را به آنها توصیه کرد.

این کتاب از دو بخشِ «بینش» که شامل سخرانی­‌های این معلم متعهد* و «نیایش» که نیایش­‌های دست­نویس این جنگجوی پرهیزکار** است تشکیل شده و همین سبب می­‌شود که خواننده با دو وجه از اندیشه شهید چمران روبرو شود.

«ﻣﺎ ﻣﺨﺎﻟﻒ اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﺗﻨﺎﻗﻀﺎت اﺑﺮ ﻗﺪرت­‌ها ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. وﻟﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ اﺳﺘﻘﻼل ذاﺗﯽ و ﺧﻮد ﮐﻔﺎﯾﯽ ﺧﻮد را ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻧﮑﻨﯿﻢ، ﺑﺎزﯾﭽﻪ ﻗﺪرت­‌های ﺧﺎرﺟﯽ و سیاست‌­های ﺷﻮم اﺳﺘﻌﻤﺎری ﺑﺎﻗﯽ ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﻣﺎﻧﺪ.»

این برشی از بخش بینش این کتاب است که می­‌بینیم این شهید چگونه بر آنهایی که دم از سازش با ابرقدرت‌­ها می­‌زنند می­‌تازد و آنها را سرزنش می­‌کند و توجه­‌ها را به سوی رشد و پیشرفت داخلی جلب می­‌کند و پاسخی است بر بسیاری از اما و اگرهای این روزها که اگر شهدا در روزگار کنونی بودند چه موضعی اتخاذ می­‌کردند که با خواندن بخش «بینش» می­‌توان از مواضع روشنگرانه این یار صدیق امام(ره) و انقلاب مطلع شد.

در بخش «نیایش» نیز خواننده تصویری از دکتر مصطفی چمران می­‌بیند که گویی عارفی واصل در مسیر تقرب به بارگاه باریتعالی در حال مناجات کردن است. در این فصل خواننده عباراتی را می­‌خواند و از نظر می­‌گذارند که موجب حیرت است.

عباراتی که ریشه در خاستگاه فکری شهید چمران دارد که ریشه آن در تعالیم دینی این اندیشمند اسلامی است. یکی از این نیایش­‌ها بنا به ادعایی که در پاورقی کتاب آمده آخرین دست­نوشته شهید چمران پیش از شهادت است.

چمران، از سویی با موقعیت­‌های اجتماعی و سیاسی ایران و جهان آشنا بود و در هر موقعیتی می­‌دانست چه باید بکند، و از سویی در رابطه با خدا، چنان به ریسمان توکل و عشق او چنگ زده بود و با او چنان پیمانی داشت که لحظه لحظه­‌های عمرش شاهد این پیوند ناگسستنی بود.

کتاب «بینش و نیایش» که انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را تاکنون 22 مرتبه تجدید چاپ کرده، بر آن است که شخصیت شهید دکتر مصطفی چمران را از این دو بُعد، مورد کنکاش و بررسی قرار دهد.

پی نوشت: *و** اشاره به توصیف امام خمینی(ره) در پیام تسلیت به مناسبت شهادت شهید چمران دارد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین