عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
اهميت حج در كلام اهل بيت(ع) /
حج يكي از بزرگترين و ارزنده‌ترين كلاس‌هاي آموزنده و اجتماعي، انسان است، كه در ساختن فرد و جامعه اسلامي، نقشي مؤثر و انكار ناپذير داشته و دارد. خداوند «كعبه » را عامل برپائي و بقاء و «قيام مردم » معرفي نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام » قرار داده است.
عقیق:حج «قصد» است و آهنگ، «حركت » است، از «خود» و از «ديار خود» به مقصد «خانه‌اي مقدس» و به منظور تجديد پيمان با ذات اقدس صاحبخانه.

و جاي جاي آن حرم و حريم پاك و پيرامون آن كانون نور، هر چه هست، چشمه حيات است و بركه بركت و آبشار رحمت است و كاريز كرامت كه مي جوشد و مي ريزد و مي دود و مي رود و همه از«كانال حج و زيارت » به «اقيانوس بي نهايت » مي پيوندد.

و «حج » يكي از بزرگترين و ارزنده ترين كلاسهاي آموزنده و اجتماعي، انسان است، كه در ساختن فرد و جامعه اسلامي، نقشي مؤثر و انكار ناپذير داشته و دارد. و «حج » يك عامل هماهنگ كننده است كه مي بايست به تمام مسلمانان از هر تيره و طبقه كه هستند، خط و جهت فكري بدهد. و خداوند «كعبه » را عامل برپائي و بقاء و «قيام مردم » معرفي نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام » قرار داده است.

و آئين اسلام، بيانگر يك حركت معنوي است و انسان اسلام (يك مسافر مستعد و پاي در راه و «مهاجر الي الله » است.

در ادامه 14 كلام نوراني از اهل بيت (ع) درباره حج و مناسك آن در پي مي آيد.

1. رسول خدا (ص ) مي فرمايد : اي مردم ، با آگاهي و دين كامل حج بگزاريد، و از حج بازنگرديد مگربا توبه و تصميم به ترك گناه.

2. رسول خدا (ص ) مي فرمايد : حج ، پاداشش بهشت است ، و عمره كفاره هر گناه است.

3. رسول خدا (ص ) مي فرمايد : گناهاني وجود دارد كه در غير عرفات آمرزيده نمي شود.

4. امام علي بن الحسين (ع ) مي فرمايد : قبل از اينكه حاجيان و عمره كنندگان با گناه آلوده شوند، در سلام كردن و دست دادن به آنان مبادرت كنيد.

5. از محمد بن سنان نقل شده است كه امام رضا (ع ) به او نوشتند: علت اينكه منا، منا ناميده شده است ، آن است كه جبرئيل در آنجا به ابراهيم گفت هر چه مي خواهي از خدايت تمنا و خواهش كن.

6. امام صادق (ع ) مي فرمايد : حاجي تا هنگامي كه به گناه آلوده نشده به نور و سيماي حج باقي خواهد ماند.

7. امام صادق (ع ) مي فرمايد : سعي بين صفا و مروه ، براي خوار كردن جباران قرار داده شده است.

8. حضرت باقر (ع ) مي فرمايد : به مكه شروع كنيد و به ما ختم نماييد.

9. حضرت صادق (ع ) مي فرمايد : نگاه كردن به كعبه عبادت است.

10. حضرت علي (ع ) مي فرمايد : حج خانه خدايتان را ترك نكنيد كه هلاك مي شويد.

11. رسول خدا (ص ) خطاب به علي (ع ) مي فرمايد : اي علي ، كسي كه حج را - در حالي كه قادر به انجام آن است - ترك كند، كافر است.

12. رسول خدا (ص ) خطاب به علي (ع ) مي فرمايد: يا علي ، كسي كه حج را از امروز به فردا بيفكند تا از دنيا برود، روز قيامت خداوند، او را يهودي يا مسيحي مبعوث گرداند.

13. امام صادق (ع ) مي فرمايد : گر مردم حج اين خانه را ترك كنند، بي درنگ بر آنها عذاب فرود مي آيد.

14. از پيامبر اكرم (ص ) روايت شده است كه فرمودند : جنگجو در راه خدا و حج كننده و عمره كننده ،همه ميهمانان دعوت شده خداوندند.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین