عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
آیت‌الله خوشوقت:
آیت‌الله خوشوقت: تقوا سبب می‌شود انسان راهی را برود که از اول باید می‌رفته، اما انسان بی‌تقوا ممکن است چهل راه طی کند و موفق هم نشود.
عقیق:مرحوم حضرت آیت‌الله عزیز الله خوشوقت در تفسیر صراط بیان می‌دارد:

خداوند برای بندگان راهی را مشخص کرده تا با پیمودن آن به کمال برسند و آن بندگی و صراط مستقیم است.« وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ (61 یس) ». از اول بلوغ ما باید بنده صالح خدا باشیم. خداوند همه پیامبران را نیز عبد و بنده صالح خود تربیت و مبعوث می‌کند تا به مردم این معنا را یاد دهند و آن‌ها را بنده تربیت کنند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن اطاعت از سه فرمان را واجب کرده است  که در توضیح آن سه فرمان بیان می‌دارد: ابتدا فرمان خود خداوند است و بعد از آن باید از  فرامین پیامبر اطاعت کرد؛ « مَّن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا (80) نساء» و فرمان سومی که باید اطاعت شود، فرمان اولی امر است.

آیت‌الله خوشوقت با بیان اینکه مصداق عمل کردن به این سه فرمان امروز در رساله‌های عملیه آمده است بیان می‌دارد: اطاعت از این سه فرمان دنیا و آخرت را آباد می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش علت سختی اطاعت از فرامین الهی بیان می‌دارد: چون انسان گرفتار غرایز است و نفس امّاره بر او حاکم است. شیطان هم قسم خورده نگذارد انسان‌ها صراط مستقیم را بپیمایند؛«قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ (16 اعراف)» یعنی کاری می‌کنم مردم گوش به فرمان خدا ندهند.

آیت‌الله خوشوقت بیان می‌دارد: چون خدا دید مردم گرفتار چنین دشمنی هستند، تعداد زیادی آیات به عنوان تهدید از مخالفت فرمان خدا یا تشویق بر اطاعت فرمان خدا نازل کرد تا انسان را وادار به کار خوب و ترک کار بد شود. آیاتی که عذاب‌های اخروی و نعمت‌های بهشتی را بیان می‌کند، از این دسته آیات‌اند که به انسان کمک می‌کند در دو راهی اطاعت خدا و نافرمانی او جانب تقوی را ترجیح دهد. کم آیه‌ای پیدا می‌کنید که در آن امر به تقوی وارد نشده باشد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: خدا در اولین شریعتی که نازل کرد به مردم دستور داده تقوی را رعایت کنیم. قرآن کریم نیز همین مضمون آمده است: و لقد وصینا الذین اوتوا الکالب من قبلکم و إیاکم أن اتقوا الله.

وی با بیان اینکه منافع مادی و معنوی تقوی در قرآن بیان شده است؛ « ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والأرض ولکن کذبوا فأخذناهم بما کانوا یکسبون ( 96، اعراف)» در ترجمه و تفسیر این آیه بیان می‌دارد: اگر مردم مؤمن و متقی بودند، خدا به اندازه نیاز باران می‌فرستاد و زمین سبز می‌شد و أرزاق عمومی انسان‌ها به وفور یافت می‌شد. امام صادق علیه‌السلام  فرمود: هرسال به یک‌اندازه باران می‌بارد، منتهی وقتی اهل منطقه‌ای گناه می‌کنند، خداوند سهم باران آن‌ها را به بیابان‌ها و دریاها می‌فرستد.

آیت‌الله حق شناس با بیان اینکه قرآن کریم، تقوی را در جنگ نیز مؤثر معرفی کرده است؛ « وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا ۗ (120 آل عمران) بیان می‌دارد: یکی از آثار تقوای مستمر این است که در تنگناهای دنیا برایش گشایش فراهم می‌شود.

وی با در تفسیر آیه دوم و سوم طلاق «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا (2) وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (3) الطلاق» بیان می‌دارد: تقوی سبب می‌شود انسان راهی را برود که از اول باید همان راه را برود، اما انسان بی‌تقوی ممکن است چهل راه طی کند و موفق هم نشود. موضوع کتاب آسمانی ما هدایت انسان‌ها به صراط مستقیم و اطاعت فرامین خداست که از طریق انجام واجبات و ترک محرمات تحقق می‌یابد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین