۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۱۵
در این نشست محسن بشیری، نماینده کانونهای مهدویت دانشجویی کشور با تأکید بر اینکه فضای فعلی دانشگاههای کشور به خصوص در رشتههای علوم انسانی مطلوب نیست و باید به سمت تولید علم بر اساس آموزههای دینی حرکت کند، گفت: رهبر معظم انقلاب سالیان سال است که موضوع تولید علم را در فضای دانشگاههای کشور مطرح کردهاند و به نظر میرسد دانشگاهها آنطور که بایسته است در این زمینه موفق نشدهاند و برخی این فضای علمی را تبدیل به میادین سیاسی خود کردهاند.
وی در تبیین نقشآفرینی دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم گفت: اینکه رهبر انقلاب فرمود دانشجو باید در قالب افسر جنگ نرم نقشآفرینی کند به این معناست که دانشجو میتواند در اساسیترین مسائل کشور اثرگذار باشد اما نه تصمیمگیر و میتواند ایجاد گفتمان و تولید علم کند و آن را به فرماندهان جنگ نرم که همان اساتید باید باشند، انتقال دهند. بنابراین افسر جنگ نرم یک سرباز صفر نیست که مطیع محض باشد و تقلیدی رفتار کند؛
افسر جنگ نرم، سرباز صفر نیست
بشیری عدم اعتماد به نفس در تولید مقالات علمی را از تبعات عدم تبیین
جایگاه اصلی و بایسته دانشجویی دانست و افزود: از مهمترین آسیبهای فضای
دانشجویی عدم درک جایگاههاست. اگر دانشجو به جایگاه خود واقف باشد و بداند
باید در قالب افسر جنگ نرم در کنار تولید علم، مطالبه نیز داشته باشد، در
رشد علمی دانشگاههای کشور مؤثر خواهد بود. در غیر این صورت اگر با دانشجو
مانند سرباز صفر برخورد شود، او نیز به عدم اعتمادبه نفس دچار میشود تا
جایی که دانشجوی ارشد و حتی دکترا به خصوص در رشتههای علوم انسانی آن قدر
اعتماد به نفس ندارند که بتوانند ایده و مقالههای پرقدرت علمی ارائه کنند.
وی با بیان اینکه بر این اساس در قالب کارگروههای تخصصی مهدوی و در قالب کانونهای مهدویت دانشجویی شروع به فعالیت کردیم، گفت: منویات رهبر انقلاب در زمینه تولید علم و از سوی دیگر احساس وظیفه در زمینه خدمت به حریم انقلاب اسلامی ما را بر آن داشت تا بتوانیم طی دو سال اخیر در سطح مهمترین دانشگاههای کشور کارگروههای تخصصی تشکیل دهیم که مهمترین آنها نقش اهلبیت (علیهالسلام) و پیامبران در مهدویت و امر ظهور، خانواده با رویکرد مهدویت، نقش امام حسین (علیهالسلام) در مهدویت و امر ظهور و ... بود.
برگزاری اختتامیه در صحن مقدس امام حسین(ع)
بشیری در بخش دیگر از صحبتهای خود به تبیین برنامهها و فراخوانهای ملی
پرداخت و افزود: ما در قالب کانونهای مهدویت دانشجویی کشور و با همکاری
نهادهای دولتی و نیمهدولتی از جمله جهاد دانشگاهی، مسجد مقدس جمکران، مجمع
جهانی اهلبیت(ع) و سازمان بسیج دانشجویی به محبت خدا توفیق داشتیم سه
فراخوان در سطح دانشگاهها و حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار کنیم که
عبارتند از: اولین بخش دانشگاهی دوازدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت،
نخستین فراخوان اربعین حسینی(ع) با محوریت نقش امام حسین (علیهالسلام) در
مهدویت و امر ظهور و نخستین فراخوان آخرالزمان از نگاه قرآن. الحمدلله
توانستیم برای این برنامه دو اختتامیه برگزار کنیم که اولین آن در دانشگاه
فارابی قم با حضور معاونین فرهنگی وزارتین و دیگری در سالن خاتمالانبیای
صحن مقدس امام حسین (علیهالسلام) همزمان با برگزاری دومین کنگره
بینالمللی لقاءالحسین(ع) بود.
نماینده کانونهای مهدویت دانشجویی کشور درباره امتیازات این سه همایش گفت: تولید سه ویژهنامۀ آثار دریافتی این سه فراخوان ملی که چیزی بالغ بر 210 مقاله و بیش از 900 اثر ادبی و هنری است، اعطای گواهی پذیرش مقالات، اعطای جوایز، ارائه مقاله برگزیدگان در صحن مقدس امام حسین (علیهالسلام) از امتیازاتی بود که در حد بضاعت دانشجویی خودمان توانستیم برای عزیزان شرکتکننده اختصاص دهیم.
تفسیر با رویکرد مهدویت تألیف نشده است
بشیری در بیان علت برگزاری فراخوان آخرالزمان از نگاه قرآن گفت: بنده به
عنوان دانشجوی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شاهد هستم که تاکنون مفسران شیعه
با رویکرد مهدویت تفسیری ارائه ندادهاند و برخی علما صرفاً به جمعآوری
احادیث مهدوی پرداختهاند و برخی به جمعآوری احادیث ذیل آیات که
آیاتالمهدی نام دارند، پرداختهاند اما کار فقهالحدیثی قوی در قالب تفسیر
مهدوی صورت نگرفته است. بنابراین بر آن شدیم با ارتباطگیری با
پژوهشکدههای مرتبط با بحث مهدویت از جمله مسجد مقدس جمکران مطالعات خود را
در این زمینه آغاز کنیم که در نهایت منجر به استخراج بیش از 120 عنوان ناب
قرآنی شد.