عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
نگاهی به یک کتاب
مؤلف کتاب «آیات قرآن در کلام سید شهیدان از مدینه تا شام» طی سه سال تحقیق و پژوهش توانسته است آیاتی از قرآن را که امام حسین(ع) در راه نهضت عاشورا و به دلایل و مناسبت‌های مختلف، بر زبان مبارک خویش جاری ساخته و به واسطه منابع متعدد روایی و تاریخی به دست ما رسیده، جمع‌آوری و تبیین کند.
عقیق:برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین قیام بشر در مطالعه قیام عاشورا رخ می‌نماید. نهضتی که درس‌هایش به وسعت تاریخ بشریت، توشه هدایت، نور، رشد و کمال را به همراه دارد.

به حکم کلام نورانی پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین که بر همراهی دو ثقل قرآن کریم و اهل‌بیت: تا روز قیامت تأکید دارد، در قیام عاشورا نیز که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین قیام الهی امامان معصوم:‌در پهنه عالم محسوب می‌شود، این همراهی و همسویی میان دو ثقل مذکور است که قیامی اینچنین را در عرصه مُلک و ملکوت عالم به‌پا کرده است. به عبارتی دیگر می‌توان نهضت حسینی را مهم‌ترین قیام قرآن و اهل‌بیت:‌در برابر جنود ابلیس توصیف کرد.

با وجود نگارش کتاب‌ها و آثار فراوان و متعددی که در طول تاریخ به مطالعه قیام عاشورا نهضت حسینی پرداخته است، اما هنوز آنگونه که باید، جنبه‌های قرآنی این نهضت مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است.

کتاب آیات قرآن در کلام سید شهیدان از مدینه تا شام تلاشی ارزنده در این راستاست. نورالله سوادکوهی در این کتاب تلاش کرده است با ارائه و تبیین آیات شریفه قرآن که در طول نهضت عاشورا از مدینه تا شام بر زبان مبارک سید الشهدا(ع) جاری شده است، همراهی و اتحاد نورانی قرآن و اهل‌بیت: در این نهضت بزرگ را به نمایش بگذارد.

امام حسین(ع) که خلیفه به‌حق الهی و شریک القرآن در عصر خویش بود، با در خطر دیدن اصل اسلام و جامعه اسلامی تحت حکومت ظالمانه و سراسر فساد یزید بن‌معاویه، به همراه کتاب خدا پای در وادی نهضتی بزرگ نهاد که برای همیشه تاریخ، پرده از چهره منافقانه و زشت طاغوت‌‌ها بردارد و در این راه، همواره در مواضع مختلف به آیات شریفه قرآن کریم استناد کرد، تا همگان بدانند که میراث اصلی نبوت یعنی ثقلین، عهده‌دار قیامی الهی برای دفاع از دین خدا شده‌اند.

مؤلف کتاب «آیات قرآن در کلام سید شهیدان از مدینه تا شام» طی سه سال تحقیق و پژوهش توانسته است آیاتی از قرآن را که امام حسین(ع) در راه نهضت عاشورا و به دلایل و مناسبت‌های مختلف، بر زبان مبارک خویش جاری ساخته و به واسطه منابع متعدد روایی و تاریخی به دست ما رسیده، جمع‌آوری و تبیین کند.

نکته جالب توجه در این کتاب، ترتیب مطالب آن است که بر اساس سیر تاریخی قیام عاشورا، از ابتدای شروع این نهضت تا وقایع پایانی آن در شام بوده و بر همین اساس، آیاتی را که در هر منزل و هر حادثه مورد تمسک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده به ترتیب ذکر و تبیین شده است.

آیات شریفه‌ای که با این توصیفات، در این کتاب مورد بررسی و تبیین قرار گرفته، جمعاً 42 آیه از آیات قرآن کریم است که برخی از آنها به دفعات و در مواضع متعددی مورد تمسک سیدالشهدا7 قرار گرفته است.

روش این کتاب در پرداختن به آیات قرآنی مورد نظر بدین گونه است که پس از ذکر متن آیه، محل تلاوت آن توسط سید الشهدا(ع)، دلیل تلاوت آن آیه توسط ایشان در آن موضع و همچنین نکات مهمی در مورد آیه مورد نظر را تبیین کرده است. این روند در تمام آیات به همین ترتیب تدوین شده و مجموعه‌ای بسیار مفید و خواندنی را به مخاطبان و محبان سیدالشهدا(ع) و قرآن کریم ارائه کرده است.

آیه سی‌‌ام از این مجموعه این آیه شریفه است: «لاتَنقُضوا الأیمان بعدَ تَوکیدها و قد جَعلتُم الله علیکم کفیلاً» (نحل:91)

مؤلف پس از ذکر این آیه، به بیان محل تلاوت آن توسط سید الشهدا(ع) پرداخته است. زمانی که در روز عاشورا، ابن‌سعد لشگر خود را آماده هجوم به حریم اهل‌بیت:‌ساخته بود و امام حسین(ع) در مقابل آنان به سخنرانی پرداخته و آنان را خطاب قرار داد. در این بخش از کتاب نیز ترجمه این خطبه امام حسین(ع) ‌در روز عاشورا آروده شده است تا آنجایی که آن حضرت، لشکر مقابل را مورد خطاب قرار داده و فرمود: آگاه باشید که لعنت خدا بر آن افرادی است که پیمان‌شکن باشند؛ همانند اشخاصی که قسم‌های خود را بعد از اینکه تأکید نمودند، شکستند. شما خدا را برای خود وکیل و کفیل قرار دادید: «لاتنقُضوا الأیمان بعد تَوکیدها و قدجعلتُم اللهَ علیکُم کفیلاً» به خدا قسم که شما همان افراد هستید.

کتاب آیات قرآن در کلام سید شهیدان از مدینه تا شام نوشته نوشته نورالله احمدی سوادکوهی است که انتشارات زمزم هدایت آن را به زیور طبع آراسته است.

احمد ربیعی‌فر

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین