عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
موضوع رجعت و بازگشت اهل‌بیت و شیعیانشان از مهم‎ترین اعتقادات شیعیان است؛ آیا به رجعت امام حسین(ع) و حضرت ابوا الفضل(ع) در آیات و روایات اشاره شده است؟
عقیق:موضوع رجعت و بازگشت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و همچنین برخی شیعیان بزرگوارشان در دوران آخرالزمان و ظهور، از مهم‎ترین اعتقادات شیعیان است که در آیات و روایات فراوانی از آن یاد شده است تا جایی که امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: لَیْسَ مِنّا مَن لَم یُؤْمِنْ بِکَرَّتنا؛ از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد» (من لایحضر الفقیه، شیخ صدوق، ج3، ص458)

این موضوع در مهم‎ترین و مشهورترین ادعیه و زیارتنامه‎های صادره از اهل‎بیت(ع) مثل دعای عهد، زیارت جامعه کبیره و زیارت آل‎یس به صورت‎های مختلف وارد شده است. مثلاً در زیارت آل‎یس بعد از نام‌بردن اسامی ائمه، شهادت می‎دهیم: «إنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا شَکَّ فیها؛ رجعت شما بدون شک واقع خواهد شد.» و همچنین در زیارت جامعه می‎خوانیم: «وَ یَکِرُّ فی رَجْعَتِکُم؛ خدایا ما را از کسانی قرار ده که در رجعت ائمه باز می‌گردند.»

همان طور که اشاره شد، مسأله رجعت و بازگشت اهل‎بیت(ع) محدود به این بزرگواران نیست بلکه این مسأله در مورد شیعیان نیز صدق می‎کند. به عنوان نمونه امام صادق(ع) در زیارتنامه‎ حضرت عباس(ع) در فرازهایی فرمودند:

[اى پسر امیرالمؤمنین به نزدت آمده‎ام در حالى که از سفر آمدم، دلم تسلیم شماست، و خودم تابع و پیرو شما بوده، ‏ام براى یارى شما آماده «تا خدا حکم کند و او بهترین حکم‎کنندگان استی(یونس109»، پس آن کس که با شما است حتماً با شما بوده نه با دشمنانتان، من به شما و رجعت شما ایمان دارم‏؛ وَ بِإِیَابِکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِین]

این در حالی است که در برخی روایات اشاره شده است که امام حسین(ع) در مقطعی از دوران آخرالزمان و ظهور به دنیا بازخواهد گشت و زمینه را برای حکومت حقه خداوند در آخرالزمان فراهم می‎کنند. امام باقر(ع) در بخشی از روایتی فرمودند امام حسین (علیه‌السلام) قبل شهادتشان به اصحاب گفت:

فَأَکُونُ أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ؛اول کسى که زمین برایش شکافته و او خارج مى ‏شود من خواهم بود. من با حضرت امیرالمومنین(ع) و قیام حضرت قائم و زنده بودن پیامبر خدا(ص) خارج خواهم شد.» (مختصرالبصائر، ص139)

و نیز امام صادق(ع) در تأویل آیات «یَوْمَ تَرْجُفُ‏ الرَّاجِفَة؛ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَة؛آن روز که لرزنده بلرزد، و از پى آن لرزه‏اى [دگر] افتد» فرمود:

لرزاننده حسین بن علی(ع) و حادثه دومین، علی بن ابی طالب(ع) است. نخستین فردی که قبر او شکافته شده (و از آن بیرون می‎آید) و خاک را از سر می‎زداید، حسین بن علی(ع) است» (فضائل و سیره امام حسین(ع) در کلام بزرگان، ص69)

همچنین درباره بازگشت امام حسین(ع) با اصحابشان عیاشی در تفسیر خود از امام صادق(ع) روایت کرده است:

«اول کسی که به دنیا بر می‎گردد امام حسین(ع) است و اصحاب او و یزید و اصحاب او، پس همه ایشان را بکشد مثل آن که ایشان را کشته‎اند»

بنابراین جا دارد بر مسأله رجعت بیشتر تدبر و تفکر شود و به موضوعاتی مانند کیفیت رجعت، مراحل رجعت، مقاطع زمانی رجعت، چرایی رجعت و ... کارهای مطالعاتی دقیقی صورت گیرد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین