عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:
معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: ادب مثال‌زدنی حضرت عباس (ع) از چیزهایی است که گاهی باید در روزگار امروز آن را وام بگیریم و این ویژگی بسیار در وجود حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) برجسته است.
عقیق:حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگویی گفت: القاب حضرت عباس (ع) نشان‌دهنده آن صفات انسانی حضرت است آنچه در زیارت‌نامه‌های حضرت آمده است؛ اینکه ایشان وفادار بود، انسان متعبدی بود نسبت به امام خودش، عبدصالح بود و فرزند امیرالمؤمنین (ع)، مطیع امام خود و ولایت بود.

رستم‌نژاد افزود: از جمله اوصافی که درباره حضرت به کار می‌برند وفاداری و ایثارگری حضرت ابوالفضل العباس (ع) است. هر یک از این اوصاف عباس (ع) را که نگاه کنیم ریشه‌های قرآنی دارد.

وی گفت: خداوند درباره حضرت ایوب (ع) فرموده است؛ «نعم العبد» او عبد خوبی بود درباره پیامبر اکرم (ص) نیز واژه «عبد» در قرآن کریم آمده است در چندین جا آمده به ویژه در سوره مبارکه اسراء آمده است: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» این عبد بودن و عبودیت، نهایت بندگی و خضوع در مقابل خداست.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه عنوان کرد: همین‌طور «وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ» و بحث ایثارگری حضرت عباس (ع) است که ریشه در ایثارگری پدرش امیرالمؤمنین (ع) دارد؛ «و یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» بنابراین جناب حضرت قمربنی‌هاشم (ع) جامع، خصال بلند اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی تصریح کرد: حضرت عباس(ع) کمالاتی دارد که در روایات از امام سجاد (ع) نقل شده که قمربنی‌هاشم (ع) فردای قیامت به درجاتی می‌رسد که تمام شهدای عالم به حال حضرت غبطه می‌خورند یعنی جایگاه حضرت ابوالفضل (ع) جایگاهی بس رفیع است که در میان شهدا آن هم شهدایی که «عند ربهم یرزقون» هستند و عظمت بالایی دارند، به مقام شامخ حضرت عباس و مقام قربی که ایشان در بارگاه الهی پیدا می‌کند، غبطه می‌خورند. این نشان می‌دهد که حضرت از مقامات بس بلند و عظیمی برخودار است.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد خاطرنشان کرد: درباره حضرت عباس (ع) فقط بحث این نیست که از برادرش امام حسین (ع) حمایت می‌کند بلکه حضرت ابوالفضل(ع) حمایت از ایمان، دین و اخلاقش می‌کند لذا در آن شعری که حضرت عباس (ع) در کربلا خود را معرفی می‌کند می‌فرماید: «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی» من از دین خودم حمایت می‌کنم این است آن مرام حضرت.

وی گفت: نکته دیگر «ادب مثال‌زدنی حضرت عباس (ع) است از چیزهایی که امروزه گاهی ما باید در روزگار امروز آن را قرض بگیریم که این ویژگی نیز بسیار در وجود حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) برجسته است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین