عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
حديث اخلاقي بزرگان
يكي از آن مكان هاي مؤثر بر اجابت دعا، سرزمين عرفات است؛ البتّه صحراي عرفات، به نحو مطلق تأثيرگذار نيست. يعني اين طور نيست كه انسان هر وقت به آن سرزمين برود و دعا كند، دعايش مستجاب شود.
عقیق:آيت الله آقامجتبي تهراني عوامل مكاني مؤثر در استجابت دعا را مورد بررسي قرار مي دهد و آنچه كه مي خوانيد بخشي از سخنان اين استاد اخلاق است:

مكان هايي كه در اين رابطه مطرح است، بسيار زياد است و من نمي توانم همه آنها را به طور مفصل شرح دهم ولي تقريباً سرآمد آنها را عرض مي كنم.

يكي از آن مكان هاي مؤثر بر اجابت دعا، سرزمين عرفات است؛ البتّه صحراي عرفات، به نحو مطلق تأثيرگذار نيست. يعني اين طور نيست كه انسان هر وقت به آن سرزمين برود و دعا كند، دعايش مستجاب شود. اگر كسي در غير ايام حج به عرفات برود و آنجا شروع كند به دعا كردن، اين طور نيست كه چون اين زمين در اجابت دعا مؤثر است، حتماً دعاي او هم مستجاب شود.

ازروايات ما اينطور ظاهر مي شود كه تأثير اين زمين روي دعا، مطلق نيست و اين خصوصيت مربوط به روز عرفه است چه بسا اين گوياي اين نكته باشد كه عامل زماني روز عرفه خودش كاربرد دارد و عامل مكاني صحراي عرفات هم در آن موقعيت زماني خاص، كاربرد پيدا كرده و مسأله اجابت را تشديد مي كند يعني در روز عرفه كه دعا به اجابت نزديك مي شود، اگر كسي در صحراي عرفات باشد و دعا كند، دعايش به اجابت نزديك تر است.

دومين محلي كه ما در روايات داريم عِند مزارِ النّبي است. آنجا هم از مكان هايي است كه در اجابت دعا مؤثر است و روايات متعددي در اين رابطه هست كه من بخشي از آنها را كه مربوط به بحثم هست، مي خوانم روايتي از امام صادق(ع) است «إِذَا فَرَغْت مِنَ الدعاء عنْد قَبرِ النَّبِي» هنگامي كه دعايت در كنار قبر پيغمبر تمام شد، اين كارها را انجام بده آداب مفصلي دارد؛ ولي مقصود من اين است كه حضرت در ادامه فرمودند نزد قبر پيغمبر حمد و ثناي الهي كن و حاجتت را درخواست كن كه پيغمبر فرمود كه مابين منبر و خانه من، باغي از باغ هاي بهشت است.

مكان ديگري كه بر دعا مؤثر است، حرم امام حسين (ع) است روايات در اين رابطه خيلي ز ياد است.

يكي ديگر از مكان هايي كه در دعا مؤثر است، حرم مطهر امام هشتم (عليه السلام) است. من روايتي از امام هادي(ع) را مي خوانم كه حضرت فرمود اگر كسي حاجتي داشته باشد، مزار امام هشتم را در طوس زيارت كند، اول غسل كند، بعد برود بالا سر و دو ركعت نماز بخواند، در قنوت حاجتش را بخواهد كه خدا هم از او مي پذيرد و دعايش مستجاب مي شود.

يك روايتي از امام هشتم (ع) است كه از نظر طلبگي اين مطلب از آن به دست مي آيد كه قبور ائمه اطهار (ع) داراي اين اثر هستند كه اگر انسان در آنجا دعا كند، دعايش مستجاب است؛ حضرت فرمودند اينكه آدم بخواهد زحمت بكشد و راه بيفتد كه به محل دفن كسي برود، ارزش چنداني ندارد مگر اينكه خودش را براي زيارت قبور ما به زحمت بياندازد و بخواهد به زيارت ما بيايد بعد حضرت راجع به خودشان مي فرمايند من با سم و ظالمانه كشته مي شوم و در سرزمين غربت نيز دفن خواهم شد؛ پس اگر كسي به زيارت من بيايد، دعايش مستجاب خواهد شد.

مسجد نيز از مكان هايي است كه در استجابت دعا مؤثر است؛ من در گذشته درباره تأثير مطلق مساجد بحث كرده ام؛ راجع به مطلق مساجد هم عرض كردم كه از ائمه ما اين معنا رسيده است كه من در جلسه گذشته هم به آن اشاره كردم كه دستور داد ه اند اول برو وضو بگير، بعد به مسجد برو و دو ركعت نماز بخوان، بعد هم حاجتت را بخواه!
منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین