عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
حاشیه نخستین دیدار جامعه قرآنی با قرائتی؛
جامعه قرآنی روز گذشته برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حجت‌الاسلام قرائتی دیدار کردند که در این دیدار به مباحثی برای ارتقای فرهنگ قرآنی اشاره شد.

عقیق:

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری جلسه‌ جامعه قرآنی با استاد قرائتی برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل جامعه قرآنی خواستار دیدار با استاد قرائتی داشتند که این جلسه روز گذشته برگزار شد؛ این جلسه دو هدف را دنبال می‌کرد که یکی از اصلی‌ترین آنها عیادت از حجت‌الاسلام قرائتی که مدتی کسالت داشتند و همچنین اعیاد رجبیه بود.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری جلسه‌ جامعه قرآنی با استاد قرائتی برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل جامعه قرآنی خواستار دیدار با استاد قرائتی داشتند که این جلسه روز گذشته برگزار شد؛ این جلسه دو هدف را دنبال می‌کرد که یکی از اصلی‌ترین آنها عیادت از حجت‌الاسلام قرائتی که مدتی کسالت داشتند و همچنین اعیاد رجبیه بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه حجت‌الاسلام قرائتی به عنوان معلم قرآن به انتظاراتش از چهره‌های قرآنی پرداخت و با اشاره به رشته‌های دانشگاهی گفت: رشته‌های مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارد از حقوق گرفته تا پزشکی و رشته‌های مهندسی؛ چندین دانشجوی حقوق داریم اما ما در زمینه آیات حقوق در قرآن آیا کار جدیدی انجام داده‌ایم؟ یا صدها نفر در رشته مهندسی تحصیل می‌کنند آیا توانسته‌ایم آیات مرتبط را از قرآن استخراج کرده و نگاه کلام وحی به ساخت و ساز و مهندسی را برای دانشجویان القاء کنیم. ما باید برای هر رشته از نظر قرآن آیات مرتبط را استخراج کرده و تفسیر آن را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

 چند جلسه تفسیر قرآن در تهران سراغ دارید؟

ارباب‌سلمیانی با اشاره به تدبر در قرآن که در این جلسه مطرح شد، افزود: یکی دیگر از نکاتی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت تدبر در قرآن بود که حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه تدبر در قرآن امری واجب است، گفت که قرآن کریم درباره عدم تدبر در آیات الهی توبیخ کرده و فرموده است «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَ» که نشانگر اهمیت تدبر در قرآن و لزوم بکارگیری آیات الهی در برنامه‌های زندگی است. از دیگر نکات این جلسه وجود هیئت‌های تفسیر قرآن بود که استاد قرائتی با اشاره به وجود جلسات قرآن خاطرنشان کرد که در تهران هیئت‌های مختلفی وجود دارد اما چند جلسه تفسیر قرآن در تهران سراغ دارید؟

وی با بیان اینکه نقش قاریان در جامعه نیز مورد تأکید بود، گفت: استاد قرائتی به نقش قاریان در ترویج فرهنگ قرآنی اشاره و تأکید کرد که ما باید به این عزیزان بها دهیم که با تلاوت زیبا قرآن را از مهجوریت بیرون می‌آورند بر همین اساس به نیروهای مردمی خود اهتمام بیشتری داشته باشیم و تنها به تقلید از قاریان مطرح نپردازیم. همچنین تنوع در برنامه‌های شبکه قرآن یکی دیگر از نکات مطرح شده در جلسه جامعه قرآنی با استاد قرائتی بود که توجه به تمامی اقشار و سلایق جامعه و اهمیت آشنایی کودکان و بزرگسالان با قرآن مورد تأکید حجت‌الاسلام قرائتی قرار گرفت.

نسل جوان ما نیازمند شادی است

ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه استاد قرائتی به خنده حلال تأکید دارد، افزود: چه اشکالی دارد در حوزه علمیه در کنار مباحث علمی به خنده حلال نیز توجه شود؟ نسل جوان ما نیازمند شادی است و باید فضای مفرح اسلامی برای آنها مهیا کنیم. اگر ما پیش‌قدم نشویم دشمنان از این فضا استفاده کرده و جوانان را به سمت خود می‌کشانند.

وی با اشاره به اینکه به گفته حجت‌الاسلام قرائتی تجوید قرآن امر مهمی است اما نباید بیش از اندازه به آن پرداخته شود، خاطر نشان کرد: وی معتقد است که تجوید، تلاوت، حفظ و سایر فعالیت‌های قرآنی مقدمه است برای عمل به کلام وحی به همین دلیل باید در تمامی برنامه‌های زندگی و کاری به قرآن و عمل به دستورات آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

توصیه استاد قرائتی به چهره‌های قرآنی

ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه در این دیدار حجت‌الاسلام قرائتی توصیه‌هایی نیز به چهره‌های قرآنی داشت و گفت: وی به چهره‌های قرآنی تأکید کرد که جلسات قرآن را کوتاه برگزار کنند تا مخاطبان بیشتری حضور داشته باشند. قاریان علاوه بر هنر قرائت رفتار قرآنی و اخلاق اسلامی داشته باشند و در کنار تلاوت‌ها به مفاهیم و تفسیر معتبر قرآنی بپردازند. در مورد سایر شبکه‌های صدا و سیما نیز تأکید داشتند که جای قرآن در برخی شبکه‌ها خالی است، نباید قرآن منحصر به شبکه قرآن باشد بلکه باید در تمام شبکه‌ها به موضوعات قرآنی توجه شود؛ همچنین در کنار این‌ها نهادها و سازمان‌های قرآنی باید سر و سامان گیرد تا نیروهای قرآنی برای ترویج فرهنگ کلام وحی اقدام کنند. در پایان نیز توصیه کردند که اگر خالصانه در راه خدا قدم برداریم خدا نیز راه نجات را به ما نشان خواهد داد.

در این جلسه سایر مسئولان و چهره‌های قرآنی با اشاره به دیدگاه خود درباره برنامه‌های قرآنی به ارائه طرح‌هایی به منظور ارتقای فرهنگ قرآنی پرداختند که یکی از این موارد تولید برنامه‌های فاخر و پخش از رسانه ملی بود که در این راستا پیشنهاد تولید برنامه ترجمه جدید قرآن استاد قرائتی با عنوان «نکته‌های قرآنی» از سوی مسئولان رادیو قرآن مطرح شد که حجت‌الاسلام قرائتی اجرای آن را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق دانست.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین