عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
نگاهی به کتاب «حکایتنامه پیامبر»
ذیل بیان برخی از حکایات کتاب، مطلبی تحت عنوان در سایه‌سار سیره قرار دارد که به بیان نکات و توضیحاتی در مورد حکایت مورد نظر پرداخته و در مواردی نیز درس‌ها و عبرت‌های برآمده از آن حکایت را ارائه کرده است.
عقیق: خورشید رحمتی که شعاع نورش تمام هستی را فراگرفته است برای تمام بشر گرمای مهر، عطوفت، عقلانیت، رشد و کمال را از جانب خداوند رحمان به ارمغان آورده است.

آشنایی با اخلاق عظیم او که خداوند متعال در وصفش فرمود: «إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیم»[1] و الگوبرداری از انسان کاملی که خالق یکتا او را در آیه «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أسوَة حسنة»،[2] الگوی نیک توصیف کرده مسیر بندگی و تعالی روح انسان را هموار می‌سازد.

کتاب حکایت‌نامه پیامبر(ص)، اثری بی‌نظیر، جذاب و آموزنده حاوی حکایات شیرین، متعدد و متنوع از سیره رسول گرامی اسلام است.

غلامرضا حیدری ابهری که آثار متعددی را برای مقطع سنی کودک و نوجوان به نگارش درآورده، این بار اثری ممتاز را برای تمام مقاطع سنی تألیف کرده که توسط نشر جمال به زیور طبع آراسته و در اختیار خوانندگان و علاقمه‌مندان به وجود مقدس و نورانی پیامبر(ص) قرار گرفته است.

این کتاب که به می‌توان آن را دایرة المعارفی در زمینه حکایات زندگی پیامبر(ص) توصیف کرد، امتیازات متعددی را نسبت به سایر کتب شرح زندگانی و سیره پیامبر(ص) داراست.

امتیاز اول جامعیت مطالب کتاب است که زوایای متعدد سیره پیامبر(ص) را در خود جای داده است. بیش از 100 موضوع متنوع در این کتاب وجود دارد که 850 حکایت را شامل شده است.

موضوع‌بندی کاربردی و جذاب کتاب را می‌توان امتیاز دوم آن دانست. مخاطب با مراجعه به این کتاب، بیش از صد موضوع را پیش‌رو دارد که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است. خواننده کتاب به راحتی می‌تواند بسته به نیاز و علاقه خویش، به موضوعی خاص رجوع کند، حکایاتی زیبا از سیره پیامبر(ص) را در آن زمینه مطالعه کرده و از آن بهره‌مند گردد.

برخی از این موضوعات عبارت است از: سفر، سوء ظن، صبر، صله رحم، فرزند، فقر، گریه، گناه، لباس، معاشرت، معامله، پدر و مادر، توبه، بیماری، تکبر و... .

شایان ذکر است که اغلب حکایات این کتاب، از کتاب شریف بحارالانوار خوشه چینی شده است.

قلم شیوا، روان و جذاب کتاب، امتیاز سوم آن است که مؤلف با بیانی داستانی و شیرین، به دور از اطناب و افزودن مطالب حاشیه‌ای مجموعه‌ای از حکایات کوتاه را با متنی جالب و خواندنی، پیش روی مخاطب قرار داده است.

ذیل بیان برخی از حکایات کتاب، مطلبی تحت عنوان در سایه‌سار سیره قرار دارد که به بیان نکات و توضیحاتی در مورد حکایت مورد نظر پرداخته و در مواردی نیز درس‌ها و عبرت‌های برآمده از آن حکایت را ارائه کرده است.

صفحه‌آرایی زیبا و استفاده از رنگی سبز و دلنشین در صفحات کتاب، جذابیت ظاهری و چشم‌نوازی را به آن داده است که باعث همخوانی محتوای متن و ظاهر کتاب شده است.

از آنجا که هرکدام از 166موضوع مطرح در کتاب، به عنوان یک مدخل تلقی شده، در ابتدای ورود به هر موضوع نیز حدیثی دلنشین از بوستان روایات نبوی دستچین شده و بر سفره رنگین این کتاب قرار گرفته که شیرینی و تنوع مطالب آن را دوچندان کرده است.

یکی از حکایات کتاب در موضوع زبان با عنوان «و اما زبان»، بدین شرح است که:

سفین بن‌عبدالله خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: ای رسول خدا! سخنی با من بگویید تا بدان پند گیرم.

حضرت فرمود: «قُل ربّی الله ثُمَّ استَقِم؛ بگو پروردگار من الله است و آن‌گاه استقامت بورز.»

سفین سپس پرسید: ای رسول خدا! از چه چیزی بیش‌تر برای من نگران و هراسانی؟

پیامبر(ص) با دست، زبان خود را گرفت و فرمود: «هذا؛ از این.»

در ذیل همین حکایت و تحت عنوان «در سایه‌سار سیره»، آمده است:

«رسول خدا(ص) در مقام تربیت انسان‌ها از پرگویی پرهیز می‌کرد؛ چنان که در حکایت «و اما زبان» می‌بینیم، رسول خدا(ص) در مرحله اول تنها به بیان یک پند کوتاه بسنده می‌کند و در مرحله دوم نیز با یک پاسخ یک کلمه‌ای، مخاطب را راهنمایی می‌فرماید.»

چنان که در حکایت فوق مشاهده می‌شود، کلام و سخنان پیامبر9 در خلال بیان حکایات، به صورت عربی و عین کلام ایشان است که ترجمه فارسی آن نیز درپی متن عربی، آمده است. بنابراین کتاب حکایت‌نامه پیامبر9 علاوه بر گنجینه حکایات، گنجینه‌ای از روایات زیبا را نیز در خود جای داده است.

یکی از مهم‌ترین امتیازات این کتاب، قابلیت و امکان استفاده تمام مقاطع سنی و اقشار از آن است. مطالعه و بهره‌گیری از این کتاب ارزشمند به طور خاص برای معلمان، اساتید، مربیان فرهنگی و پرورشی، مبلغان حوزه و والدین توصیه می‌شود.

 
پی نوشت:
[1]. قلم (68)، آیه 4.

[2]. احزاب (33)، آیه 21.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین